Raysa Straal winnaar van laag-alcoholische cocktailcompetitie

14 januari 2020 | Thijs Jacobs
Raysa Straal winnaar van laag-alcoholische cocktailcompetitie

Na Nederlands eerste laag-alcoholische cocktailcompetitie - waar 8 bartenders werden uitgedaagd om een cocktail te ontwikkelen met slechts 1 eenheid alcohol - was het tijd voor de tweede editie van oneUNIT. Geen gesloten competitie dit keer, maar bartenders uit heel Nederland kregen de kans om hun vaardigheden te laten zien en de ultieme low-ABV cocktail te creëren.

Low-ABV staat voor low alcohol by volume. De kunst is dus een cocktail te creëren met een lager alcoholgehalte, die qua smaak en complexiteit niet onder doet aan de reguliere variant.

De 4-koppige vakjury bestaande uit Misja Vorsteman, Joep Stassen, Lennart Deddens en Jonathan Simpson beoordeelde zorgvuldig alle inzendingen. Raysa Straal (Tales and Spirits, Amsterdam) en Zygimantas - Ziggy - Valiulis (Mad Mick's Breakaway Cafe, Rotterdam) trokken aan het langste eind. Tijdens de Horecava 2020 gingen zij de strijd met elkaar aan in de Pop-up Bar Experience.

Pear Up

Na een spannende shake-off werd Raysa Straal uitgeroepen tot winnaar van deze tweede oneUNIT-competitie. Pear Up representeert een avond vol gezelligheid in een glas en daagt de smaakpapillen uit met een evenwichtige combinatie zoet, zuur, zout en een bittertje.

"Raysa's ingrediënten waren één voor één goed terug te vinden in de cocktail. Met haar kennis over deze oneUNIT cocktail Pear Up en haar presentatie was zij de overduidelijke winnares van dit jaar." - de jury.

Receptuur Pear Up:

25 ml Porters gin

15 ml perensiroop

10 ml ananassap

15 ml citroensap

2 scheutjes zoutoplossing

Bewust consumeren

Laag-alcoholische cocktails en dranken winnen de afgelopen jaren in hoog tempo terrein in Nederland. De consument gaat steeds bewuster om met alcoholconsumptie, wat vraagt om een gezonde dosis creativiteit. Met de oneUNIT competities slaan SpiritsNL, de vereniging van spirits producenten, en de Nederlandse Bartenders Club de handen ineen en focussen zich op deze groeiende trend. De nieuwe cocktailvariant stimuleert verantwoord drinken en bedient zo een groter publiek. Geniet met een maatje minder, maar net zo lekker.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: