Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

19 maart 2019 | Yonne van Geene

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken. De populariteit en de bewustheid rondom de jaarlijkse campagne groeit en daarmee ook het aantal deelnemers, dit jaar was er een groei van maar liefst 80 procent ten opzichte van het aantal deelnemers in 2018. Een trend die ook merkbaar is bij Deliveroo, waar het aantal vlees- en visvrije bestellingen en restaurants steeg het afgelopen jaar.

Het flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten, is een ontwikkeling die van groot belang is voor de toekomstige gezondheid van onze planeet. Van het aantal bestellingen die in de Nationale Week Zonder Vlees geplaatst zijn bij Deliveroo, waren opvallend veel maaltijden vlees- en visvrij. Head of Account Management NL, Nils van der Feltz licht toe: "Sinds de start van Deliveroo in Nederland zien we een stijging in het aantal vegetarische en vegan restaurants die zich aansluiten bij Deliveroo. Ook het aanbod in vegetarische en/of vegan gerechten op de menukaarten is tegenwoordig heel normaal, gezien de groei van de consumentenbehoeften voor dit soort gerechten."

De top 3 meest bestelde gerechten bij Deliveroo in de Week Zonder Vlees waren:

- Psychedelic Cauliflower - Mana Mana (Amsterdam)

- Vegan Crispy Chicken Wrap - Bright Kitchen Las Vegan (Amsterdam) 

- Mexican Bean Burger - Clubs Vers (Den Haag) 

Wat heeft dit voor impact?

Volgens de organisatie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft het verminderen van vlees in het wekelijkse menu een onvoorstelbaar positieve invloed op mens, dier en milieu. Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen: 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). Dit initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees (en vis) eigenlijk kan zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije* (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ne...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Awards Culinair
Mart Oude Luttikhuis wint kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs

De kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2020 van Chaîne des Rôtisseurs is gewonnen door Mart Oude Luttikhuis. De pas 20-jarige chef van sterrestaurant De Bloemenbeek in De Lutte plaatst zich hiermee voor de internationale wedstrijd in Parijs later dit jaar. In Leerh...

Events Marketing
Wat doe jij met Nationale Pannenkoekendag?               

Op 20 maart vieren wij met zijn allen de ‘Nationale Pannenkoekendag’. Dit is de dag waarop pannenkoeken maken en het eten ervan centraal staat. Veel basisscholen vieren deze dag doormiddel van het bakken van pannenkoeken voor opa’s, oma’s en ouderinstellingen. Deze basisschol...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: