Nieuwe meestertitel in de horeca?

7 oktober 2015 |
Nieuwe meestertitel in de horeca?

Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn gezamenlijk een onderzoek gestart naar de
haalbaarheid én wenselijkheid van een nieuwe meestertitel in de horeca: SVH Meester Horecaondernemer. Naast de vijf ambachtelijke meestertitels die de branche al jaren kent (SVH Meesterkok, SVH Meestergastheer, SVH Wijnmeester, SVH Meesterschenker en SVH Meesterijsbereider) willen KHN en SVH onderzoeken of er vraag is naar een nieuwe titel. De vraag naar deze mogelijk nieuwe titel is vanuit verschillende hoeken van de branche geuit. In deze nieuwe meestertitel moet de hoogste graad van vakbekwaamheid op het gebied van ondernemersvaardigheden in de horeca geborgd zijn.

Beroepstrots
Projectleider van SVH Ricardo Eshuis: “Een meestertitel begint bij beroepstrots in een branche. Vanuit verschillende kanten uit de branche is gebleken dat veel ondernemers trots zijn op hun vak en behoefte hebben aan boegbeelden. Enerzijds om jongeren te inspireren om te kiezen voor het vak van ondernemer. Anderzijds om duidelijk te maken dat ondernemerschap een echt vak is. Duurzaam succes ontstaat niet door toevalligheden, maar door excellent ondernemerschap. De branche is dan ook leidend bij het invullen van de standaarden waaraan een eventuele titel Meester Horecaondernemer moet voldoen.”

Fabienne Bont van KHN: “KHN staat voor een professionele bedrijfstak. Ondernemers met een meestertitel zouden een voorbeeldrol kunnen vervullen naar hun collega’s. Zij stimuleren hun vakgenoten zich eveneens verder te ontwikkelen en dragen hiermee bij aan een professionele, toekomstbestendige bedrijfstak.”

Ondernemer-eigenaren
De titel zal zich richten op ondernemer-eigenaren van alle soorten horecaondernemingen. Dat zijn bij uitstek die ondernemers die in hun eigen omgeving het verschil kunnen maken en gezichtsbepalend zijn voor de sociale omgeving waarbinnen zij opereren. De titel is dus niet gericht op franchisenemers in grote(re) ketens.

Essentiële kwaliteiten Meester Horecaondernemer
Belangrijkste uitdaging zit in het borgen van de softe, moeilijk meetbare maar essentiële kwaliteiten die een meesterondernemer moet hebben. Een deel van het onderzoek dat SVH en KHN doen, is erop gericht om deze normatieve standaarden te benoemen. Het onderzoek zal eind november 2015 zijn afgerond. Pas na een gebleken haalbaarheid én wenselijkheid zal een vervolgtraject onder leiding van SVH in gang worden gezet om daadwerkelijk de nieuwe meestertitel in te vullen.

Er worden drie expertsessies georganiseerd om de wensen van de horecabranche in kaart te brengen. Belangrijke input komt van de winnaars van de KHN-prijs ‘Meest Markante Horecaondernemer’. Deze prijs beloont innovatief en inspirerend vakmanschap. De wedstrijd is een uitverkiezing, maar kent nog geen normatieve standaard voor excellent horeca-ondernemerschap. Andere input komt van ondernemers die recentelijk opvallende en aansprekende resultaten hebben bereikt in hun ondernemerschap.

Stuurgroep
Er is een stuurgroep ingesteld die het onderzoek begeleidt. De stuurgroep kent vijf leden: Fabienne Bont (KHN), Michiel van den Berg van Hotel Vesper Noordwijk, uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer, Ton Lenting (SVH Meesterschenker en horeca-adviseur Lenting en Partners) en Ricardo Eshuis (directeur van SVH), die fungeert als projectleider en voorzitter van de stuurgroep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: