Mexicanen boos op Heineken vanwege het woord 'tequila'

26 juni 2017 | Thijs Jacobs

Een organisatie van Mexicaanse tequilaproducenten wil de Nederlandse bierbrouwer Heineken voor de rechter slepen. Heineken produceert en verkoopt al enkele jaren Desperados. Dat is bier, gemixt met tequila. Dat staat althans op het etiket. Volgens 'Consejo Regulador del Tequila' (CRT) klopt dat niet. Er zit volgens deze organisatie helemaal geen tequila in het bekende drankje!

CRT-directeur Ramón González gaf tegenover de Financial Times aan dat Heineken het woord 'tequila' van het flesje moet halen. "Of ze halen het woord tequila weg, of ze stoppen er echt tequila in", vertelde de directeur.

Tequilasmaak

Heineken wil niet prijsgeven hoeveel tequila er in Desperados zit, als het er al in zou zitten. De omschrijving van Heineken is immers 'bier met tequilasmaak'. Op het etiket staat aroma als laatste genoemd bij de ingrediëntenlijst. 75 procent van het aroma is tequila. Van het ingrediënt dat als laatste wordt genoemd op het etiket, dit is wettelijk verplicht, zit altijd het minste in het product. Met andere woorden: het aandeel tequila in Desperados zal inderdaad te verwaarlozen zijn en is in ieder geval lager dan het aandeel suiker (2,2 gram per 100 ml). 

Geen tequila?

De Mexicanen claimen dat er geen tequila in het bier zit. Dit blijkt uit onderzoek van CRT en een laboratorium in Madrid. Net als champagne is tequila een beschermde benaming, dus Heineken lijkt fout te zitten in dit geval. Bovendien moet volgens Mexicaanse regels 25 procent van een drank uit tequila bestaan om op het etiket te claimen dat het goedje tequila bevat. Dat is zeer zeker niet het geval...

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Michelin

"Waarin Nederland zich als gastronomisch land onderscheidt is duurzaamheid, de aandacht voor lokale producten, duurzame vis en eerlijk vlees. Daarin loopt Nederland echt een stapje voor op de buurlanden", aldus Michelin hoofdinspecteur Loens dit jaar tijdens de uitreiking van de sterren. ...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Culinair
Vis roken doe je zo

Het roken van voedsel is een kooktechniek waarbij voedsel in rook van smeulend hout wordt gehangen of gelegd. Van oudsher werd deze kooktechniek toegepast om voedsel te conserveren, waardoor het langer houdbaar was. Tegenwoordig gebeurt roken voornamelijk om de expliciete smaak over te brengen. Voor...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020

Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Sweet fries of mine' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Mitch werkt bij Ter Marsch&Co uit Amsterdam en hij liet met zijn creatie zien wat er allemaal mogelijk is met zoeteaardap...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: