Meer plantaardige producten in horeca

1 december 2014 |
Meer plantaardige producten in horeca

Producten op basis van soja staan steeds meer in de belangstelling. Velen zijn immers op zoek naar plantaardige variaties op zuivel. De consument
die sojaproducten of andere plantaardige voedingsproducten in huis haalt, wil tegenwoordig ook buitenshuis voor deze plantaardige variaties kunnen kiezen. Maar waarom zijn deze producten nog nauwelijks in horecazaken en andere out of home shops verkrijgbaar? Uit een onderzoek in de UK is onlangs gebleken dat 65% van de ondervraagde horecabedrijven wel degelijk behoefte heeft aan een alternatief voor zuivelproducten als toevoeging aan het koffieassortiment*.

Verantwoord en bewust
Een verantwoorde en bewuste levensstijl is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Mensen kiezen er bewust voor om méér plantaardig en minder dierlijk te eten omdat ze lactose-intolerant zijn, denken aan het milieu of gewoon omdat ze het lekker vinden.

Plantaardige variaties op zuivel in horeca
Plantaardige variaties op melk, yoghurt, kookroom of desserts zijn alom vertegenwoordigd in de Nederlandse supermarkten. In lunchrooms, cateringbedrijven en koffiebars zijn deze plantaardige variaties op zuivel echter nog nauwelijks verkrijgbaar. Dit terwijl uit een onderzoek in de UK blijkt dat 65% van de ondervraagde horecabedrijven wel degelijk behoefte heeft aan een alternatief voor zuivelproducten, als toevoeging aan hun koffieassortiment*.

Plantaardige variatie
61% van de ondervraagde (horeca)bedrijven in de UK zegt dat zij geen plantaardige producten aanbieden omdat hier weinig vraag naar is. Echter is gebleken dat wanneer deze producten wel worden aangeboden, de consument bewust wordt van zijn behoefte om ook buitenshuis voor een plantaardige variatie op zuivel zal kiezen.

Voor professionals
Alpro vervult deze behoefte door een reeks producten aan te bieden voor professionals. Alpro werkt momenteel samen met koffieketens als Starbucks, Doppio Espresso, Micaffè en Coffee Company. In vestigingen van deze ketens biedt Alpro plantaardige variaties op melk aan in warme dranken (zoals latte’s, cappuccino’s etc.) Daarnaast kunnen bezoekers van deze horecazaken ook koude dranken (bijvoorbeeld iced coffees en smoothies), die gemaakt zijn op basis van Alpro producten, bestellen. Koffiebars die gevestigd zijn in diverse universiteiten in Nederland, waaronder de Universiteit Leiden, tonen ook steeds meer interesse om plantaardige variaties op melk te serveren.

Breed aanbod plantaardige variaties op zuivel
Alpro heeft al 30 jaar lang een pionier-rol in de ontwikkeling van lekkere plantaardige producten die goed zijn voor mensen en planeet. Het assortiment van Alpro is in de afgelopen jaren sterk uitgebreid van producten op basis van soja naar Alpro drink op basis van amandel, hazelnoot, rijst, haver en koksnoot, desserts en plantaardige variaties op yoghurt. Deze producten worden ook aangeboden op de foodservicemarkt.

* Bron: Alpro Foodservice Research Project in de UK, uitgevoerd door Torch, 2014.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Gastronomie Corona
Toprestaurants doen niet mee aan horeca-protest

De meeste toprestaurants in Nederland doen niet mee aan het horeca-protest, waarbij op dinsdag 2 maart de terrassen weer voor publiek open worden gesteld. Ruim 130 ondernemers, verenigd in de G4 (Gastronomische 4) en te samen goed voor driekwart van de Michelin-sterren in Nederland, distantieren zic ...

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Corona of niet, dit stel opende deze week hun nieuwe zaak

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Fastservice
Hartig.nl opent locatie in Amsterdam

‘Broodgewoon Lekker’, dit is de slogan van Hartig.nl uit Amersfoort. Het bakery-café uit Amersfoort - bekend om haar ambachtelijke - producten heeft niet stil gezeten. In de afgelopen corona periode heeft Hartig.nl de tijd optimaal benut om haar bereik te vergroten. In 2020 he ...

Tweede Kamer wil veilige heropening terrassen

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Horeca naar de stembus deel 2; PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderneme ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: