Maaltijdbezorging groeit als kool

13 april 2016 |
Maaltijdbezorging groeit als kool<

Het bezorgen én afhalen van complete maaltijden is een markt met veel potentie en is op dit moment goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op
jaarbasis. Dat is één maaltijd per Nederlander per week. ABN AMRO verwacht dat het segment maaltijdbezorging dit jaar een waarde zal vertegenwoordigen van 695 miljoen euro aan warme maaltijden aan huis. Dat is een groei van 3 procent ten opzichte van 2015. In Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31 procent) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app. Dit concludeert ABN AMRO op basis van onderzoek dat is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau GFK, in april 2016.

Spaaracties en vroeg-boekingen zorgen voor loyale klanten
Door een goede kennis van klantvoorkeuren kunnen restauranthouders meer uit hun keuken halen. Hierbij is de belangrijkste uitdaging om klanten te verleiden vaker terug te komen en hen te bewegen van variatie naar routine. Zo vindt de consument het belangrijk dat maaltijden lekker zijn en de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Ruim een kwart is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen. ABN AMRO gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren.

Verbreding buiten hoofdmaaltijd helpt om meer doelgroepen te bereiken
Er liggen veel kansen voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. “Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden. Gezinnen zijn een belangrijke doelgroep, omdat één persoon meteen vier of vijf gerechten bestelt en vaak op een eerder tijdstip dan de meeste mensen uit eten gaan. Bezorgen gebeurt echter niet alleen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels: eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van
ABN AMRO. “Zoals de ‘longstayers’, die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: