Liz Barents (21) van Restaurant la Provence wint Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs

31 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Nederland krijgt een positieve impuls op het gebied van gastvrijheid, met een nieuwe lichting jonge en talentvolle gastvrouwen en -heren in de top van de gastronomie. Gisteren vond namelijk in het Amstel Hotel de zestiende editie van de prestigieuze Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs (NHGP) plaats. Een competitie die al jarenlang het vak van gastheer en gastvrouw in de schijnwerpers zet en het gastronomische talent van de toekomst beloont met een award. Tijdens de feestelijke ontknoping werd de 21-jarige Liz Barents van restaurant La Provence in Driebergen-Rijsenburg (namens Les Patrons Cuisiniers) uitgeroepen tot winnaar. 

Aandacht voor zwarte brigade


Al sinds 1999 maakt de organisatie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs (NHGP) zich sterk voor het belang van goed gastvrouw- en gastheerschap in Nederland. Want hoewel er vrij veel aandacht wordt besteedt aan chefs (de zogenaamde witte brigade), is er nog steeds relatief weinig aandacht voor de bediening (de zwarte brigade). Vanmiddag waren de rollen omgedraaid in het Amstel Hotel en werd juist het vak van professioneel gastheer en gastvrouw in de spotlights gezet. Jonge talenten van 18 tot en met 21 jaar toonden in een onderlinge competitie hun vakmanschap aan en kregen zo, naar een initiatief van Hennessy en de Gastronomische Samenwerkingsverbanden, de erkenning die hun vak verdient. 

Jury en de prijs


De voorzitters van de Gastronomische Samenwerkingsverbanden vormden de deskundige jury: Cees Helder (voorzitter Les Patrons Cuisiniers en SVH Meesterkok), Marc van Gullick (voorzitter Alliance Gastronomique en SVH Meesterkok), Rik Jansma (voorzitter JRE Restaurants), Michael Hu (voorzitter Fine Eastern Restaurants), Lex Gasseling (voorzitter NHGP  en general manager bij restaurant RIJKS), Willem Kool (juryvoorzitter en Stan Huygens Journaal Telegraaf) en Bob Bron (algemeen directeur Moët Hennessy Nederland). Zij kozen voor Liz Barents vanwege haar kundigheid en onovertroffen hartelijkheid. De ceremonie werd gepresenteerd door Daphne Bunskoek en de prestigieuze prijs werd uitgereikt door niemand minder dan Maurice Hennessy, lid van de achtste generatie van de iconische Hennessy familie, die ieder jaar speciaal voor de gelegenheid naar Nederland komt. De winnaar mag samen met zijn leermeester een studiebezoek brengen aan Hennessy’s Château de Bagnolet en ontvangt de wisseltrofee, een uniek beeld van kunstenaar Lou Thissen.

  
Veelomvattende kwaliteiten


Om de uitblinkers in het veelomvattende vak van gastheer- en gastvrouw te selecteren, werden de kandidaten van de NHGP dit jaar getoetst op meerdere disciplines. Want de gastheer of -vrouw is niet alleen het visitekaartje van het restaurant, maar bepaalt ook grotendeels de sfeer, weet alles van de producten en diensten die het restaurant aanbiedt, is op de hoogte van de etiquette en is zelfs in staat de wensen van de gasten in te schatten. De kandidaten vervulden eerder dit jaar middels een praktijkproef de rol van hoofdgastheer in het restaurant waar hij of zij werkzaam is. Voor de jury verzorgde de kandidaat een vijfgangenmaaltijd inclusief aperitief, wijnarrangement en koffie. Ook werd de theoretische kennis van de kandidaat getest, middels vragen over onder meer cognac, wijn-spijscombinaties, gastvrijheid en ontvangst. Tijdens de feestelijke uitreiking, bereidden de kandidaten in een informele setting en voor een select gezelschap een Hennessy cocktail. Opvallend hierbij was dat iedere kandidaat een eigen persoonlijke stijl heeft in de benadering naar de gasten toe.

De finalisten van dit jaar waren Achraf Tmim (21) van hotel- en restaurant Okura in Amsterdam (namens Alliance Gastronomique), Charlie van Hamersveld (21) van restaurant Basiliek in Harderwijk (namens JRE Restaurants), Sheryll de Valk (20) van restaurant Golden River in Laren (namens Fine Eastern Restaurants) en natuurlijk winnares Liz Barents (21) van restaurant La Provence in Driebergen-Rijsenburg (namens Les Patrons Cuisiniers). 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Ondernemen Coronacrisis
Tips voor restaurants: Zo ga je de crisis te lijf [Liveblog]

Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 6 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'. ...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: 'Thuiskunstenaars'

Afgelopen zaterdagavond knalden we alle driegangenmenu’s eruit. Het was prachtig! Toen wij om een uur of acht klaar waren met alle pakketten uitgeven en bezorgen, kreeg ik direct de eerste appjes binnen met filmpjes en foto’s van mensen die de gerechten zelf hadden opgemaakt. In de &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: