KHN: Btw-verhoging leidt vooral in grensstreken tot fors omzetverlies horeca

6 juni 2018 | David Bakker

In opdracht van MKB Nederland onderzocht adviesbureau Panteia wat de impact is als het lage btw-tarief wordt verhoogd van 6 naar 9%. In het onderzoek is gekeken naar de gevolgen voor bedrijven in de grensstreken. Uit de resultaten blijkt dat een btw-verhoging de gastvrijheidssector, waaronder de horeca, 456 miljoen euro omzet kost. Met name in Limburg en de regio Arnhem/Nijmegen zal deze maatregel zorgen voor fors omzetverlies. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaf al eerder aan dat een verhoging van het lage btw-tarief grote impact heeft op de horeca en vindt dat het kabinet deze maatregel dan ook niet moet nemen.

Het Panteia-rapport, dat vandaag is overhandigd aan het ministerie van Financiën, laat concreet zien wat de effecten van de btw-verhoging zijn voor de grensregio’s Limburg, Arnhem/Nijmegen, Oost-Nederland en Drenthe.

Omzetverlies van 456 miljoen euro

Volgens Panteia zorgt het verhogen van het btw-tarief in de gastvrijheidssector (en dus met name de horeca) voor een omzetverlies van 456 miljoen euro. De effecten van een btw-verhoging zijn in de grensstreken groter dan elders in het land, omdat Nederlanders dan over de grens hun boodschappen zullen doen of in Duitsland of België meer gebruik maken van de horeca. Duitsers en Belgen zullen op hun beurt bij hogere prijzen in Nederland er eerder voor kiezen om in eigen land te blijven. Panteia geeft aan dat van de grensstreken Limburg en Arnhem/Nijmegen het hardst zullen worden geraakt.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het rapport onderschrijft wat wij in oktober 2017 al hebben geroepen. Namelijk dat de verhoging van het lage btw-tarief er in de horeca in gaat hakken, met name in de grensstreken. Tot-nu-toe zien we niet dat kabinet bereid is om de btw-verhoging terug te draaien. De coalitiepartijen geven aan dat de hogere btw voor een deel wordt gecompenseerd door lagere inkomstenbelasting en lagere vennootschapsbelasting. Maar die belastingverlagingen gaan pas in vanaf 2020 en later, terwijl de btw-verhoging al vanaf 2019 moet worden doorgevoerd." 

Kleine MKB'er in de horeca de dupe

"Daarnaast vergeet Den Haag dat met de verhoging van de lage btw ook de dagelijkse boodschappen van alle Nederlanders duurder worden. Als de eerste levensbehoeften ook 3% duurder worden, blijft er dan nog geld over om uit eten te gaan of te overnachten in een hotel? Daarbij komt dat de meeste horecabedrijven niet eens zullen profiteren van een lagere vennootschapsbelasting, want zij hebben immers geen BV. De kleine MKB'er in de horeca zonder BV is dus echt de dupe.”

Compenserende maatregelen

Robèr Willemsen vervolgt: “Als het kabinet de btw-verhoging toch wil doorvoeren, dan moeten er wat ons betreft écht compenserende maatregelen komen voor de MKB'er in de horeca. Op z’n minst moet de invoering van de btw-verhoging op hetzelfde moment ingaan als de verlaging van de Inkomstenbelasting en de Vennootschapsbelasting. Wat ons betreft niet eerder dan 2020. Daarnaast moet serieus werk worden gemaakt van compenserende maatregelen waar horecaondernemers (ook zonder BV!) in positieve zin mee worden geholpen. Bijvoorbeeld het verruimen van de werkkostenregeling! KHN zal hier op blijven hameren bij de politiek in Den Haag!”  

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: