Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

16 juli 2019 | Monique van Gevelt

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit op zaterdagavond. Je weet uit ervaring wat je piek- en stiltemomenten zijn. En toch word je soms verrast door plotselinge drukte. Dat alles maakt roosteren verrekte lastig.

Het té druk of té stil hebben is niet bevorderlijk voor de kwaliteit en prestaties. Overbelasting maakt mensen slordig, gehaast en onvriendelijk. Ziekteverzuim ligt op de loer. Zodra de druk van de ketel is, zakt de productiviteit meestal in. Medewerkers gaan dralen, kletsen en zien de gast letterlijk en figuurlijk niet meer zitten. Je moet ze wat om handen geven waardoor ze bezig blijven.

Dit soort fluctuaties vergt veel van ondernemers en leidinggevenden en het is een opgave om dit in goede banen te leiden. Het liefst wil je een continue flow aan business waardoor je de werklast uitsmeert, je omzet en kosten spreidt en zo de cashflow op peil houdt. Maar dat is niet voor veel horecabedrijven weggelegd. Dit alles maakt ons vak misschien spannend, maar ook behoorlijk stressvol.

Verlamming

Wellicht kan jij goed met stress omgaan. Maar er zijn ook nagelbijters, op en neer lopers, gejaagde typjes, sombere twijfelaars, onrustige rommelaars, geïrriteerde uit-de-slof-schieters, emotionele wrakken en mensen die verlammen bij het minste of gerichtste. Elk mens reageert er op zijn manier op.

In mijn optiek ontstaat stress als er geen vooruitgang wordt geboekt. Als je zaken niet lopen of je het gevoel hebt dat alles tegen zit. De reden kan zijn dat je te veel hooi op je vork neemt. Ook perfectie en competitiedrang kan in de weg zitten. Of je bent een controlefreak of gewoon niet opgewassen tegen alles wat op je af komt.

Als je gaat Googelen op stress krijg je waslijsten met suggesties hoe je met stress om moet gaan. Kies wat bij je past.

Mijn advies? Omgeef je met opbeurende, positieve mensen die je laten lachen. En mensen die je uitdagen en je scherpe vragen stellen waardoor je zaken weer in perspectief ziet en kan relativeren. Doe de dingen waar je tegenop ziet elke dag als allereerste. En ga het gevecht aan met je telefoonverslaving, want die is funest voor je productiviteit.

Sabotage

Stress voelt alsof je gesaboteerd wordt door je eigen gedachten en zorgen. Alles stagneert terwijl je juist nu dingen voor mekaar moet krijgen. Dit zijn van die momenten waar de twijfel toeslaat en je potentieel goede ideeën laat varen. Terwijl zo’n idee een succes had kunnen worden. Of een faliekante mislukking. Vooral voor dat laatste hebben wij angst omdat wij ons laten kidnappen door emoties, zoals schaamte of spijt. Maar falen is net zo belangrijk als het hebben van succes.

In beide gevallen zullen mensen stigmatiseren en een mening vormen. Maar hoe relevant dat is eigenlijk? Alles waar je je druk over maakt is heel betrekkelijk.

Over 100 jaar zijn we allemaal overleden en zijn alle herinneringen over wat je nu onderneemt vervaagt. Wie herinnert zich dan nog jouw verkeerde beslissingen? Je fouten en miscalculaties? De enige reden waarom mensen het over pakweg 100 jaar nog over je zullen hebben, is als je iets uitzonderlijk goeds of slechts hebt gedaan. Daarom ga ik liever voor wat gezonde stress waardoor ik goed presteer, trek ik mij wat minder aan van wat anderen vinden en probeer ik mijn bijdrage te leveren voor de toekomst. En jij?

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
BAZOOKA opent in de Kauwgomballenfabriek.

Je moet maar durven, midden in de lockdown een horecazaak openen. Het team van House of Watt (Elsa Jonker, Thomas Reekers en Felix Bekkers) doen het. “Je kan ook op de bank gaan zitten, wachten tot het voorbij is en dan hopen dat je nog bestaat”, aldus Elsa Jonker, één van ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: