Helft horecastarters binnen drie jaar failliet

10 mei 2012 |
Helft horecastarters binnen drie jaar failliet

In de periode 2008 - 2011 is 47 procent van alle startende bedrijven in de horeca op de fles gegaan. Reden: starters zien een carrière in de branche te rooskleurig in.

Meer starters
De crisis heeft een 'positief effect' op het aantal starters in de sector. In 2011 en 2010 zijn ieder jaar 4.000 personen een eigen horecazaak gestart. In de jaren daarvoor was dit 3.000 per jaar.

Het grote avontuur
De crisis. Men wordt ontslagen, krijgt een gouden handdruk of afvloeiingsregeling mee wat als startkapitaal dient. Met wat spaargeld of de overwaarde op het huis worden tijdens de eerste maanden de lopende kosten gedekt. Jongeren worden financieel gesteund door pa en ma. Geen belemmeringen dus om in het grote avontuur te stappen.

Valkuilen
Starters realiseren niet wat er allemaal bij komt kijken, bij 'restaurantje spelen' (restaurants zijn veruit het populairst onder starters). Grootste valkuilen zijn een te hoge pandhuur bij onvoldoende omzet. In de beginfase wordt teveel personeel aangenomen ten opzichte van de hoeveelheid werk die er ligt (zo kan de starter nog leuke dingen voor zichzelf doen).

Al die aantallen
Starters vergissen zich ook in de hoeveelheden, qua aantallen en tijd. Het etentje voor zes vrienden is altijd geslaagd, maar voor zestig man koken is heel anders. En de werkweek van 50 uur, op tijden dat anderen vrij zijn, is toch net even anders dan in de vorige baan.

Herhalend proces
Het lijkt een neerwaartse spiraal. Na een faillissement blijft de horecastarter met schulden achter waarna het pand en de inventaris dikwijls worden verkocht aan de volgende patiënt.

Ken de uitdagingen
Het leven in de horeca heeft zo zijn uitdagingen. Wilt u starten en wilt u beter voorbereid zijn, kijk dan op de website Horecaleven.nl van het bedrijfschap Horeca & Catering.
Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: