Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

22 februari 2019 | David Bakker

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar te laten zijn. Op die manier moet er in Nederland beter met grondstoffen worden omgegaan en moet het milieu minder worden belast.

Heineken Nederland werkt al sinds 2009 aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Brewing a Better World’. In oktober 2018 werd door Heineken - vooruitlopend op dit ‘Plastic Pact’ - de ‘Plastic Promise’ ondertekend. Deze belofte is bedoeld om het gebruik van eenmalige plastic bekers op festivals en andere evenementen te verminderen en meer her te gebruiken. Heineken streeft ernaar om binnen 3 jaar minimaal 50 procent van alle plastic bekers door herbruikbare cups te vervangen of hoogwaardig te recyclen en test op dit moment verschillende alternatieven op festivals.

Plastic Pact

Met de ondertekening van het ‘Plastic Pact’ gaat Heineken nog een stap verder. Zita Schellekens, directeur Corporate Affairs Heineken Nederland: ‘We zien de druk op beschikbare grondstoffen toenemen en tegelijkertijd de problemen die door vervuiling van plastics in de natuur ontstaan. Daar maken wij ons zorgen over en wij willen onderdeel zijn van de oplossing in plaats van het probleem. Maar dat kunnen we niet alleen, daarom zetten we ons in voor dit Plastic Pact waarin we samenwerken aan het verminderen van plastics, het verbeteren van het verpakkingsontwerp en het inzamelen van verpakkingen. Ook zetten we in op meer gerecycled plastic in onze producten. Wij geloven in de kracht van verbinding om samen dit enorme en ingewikkelde probleem aan te pakken. Daarom zijn we ook zo blij met dit Pact.’

Heineken werkt hard aan initiatieven en potentiële oplossingen. Zita Schellekens: ‘Het is onze ambitie om ons merk Heineken in 2030 volledig circulair te laten zijn. Naast de initiatieven die we al ontwikkelen, zoals het klimaatneutraal maken van onze brouwerijen en verduurzamen van onze verpakkingen gaat het ook om hoe je dat doet. Zo zien we dat het heel aanstekelijk kan werken als je mensen, consumenten, betrekt bij wat je doet.’

Ook andere onderdelen van de Heineken organisatie houden zich actief bezig met de doelstellingen van het Plastic Pact. Zo is Vrumona, producent van frisdranken als Sourcy, Royal Club, Pepsi, Sisi en Rivella, eveneens medeondertekenaar van het Plastic Pact.

Murk Spits, Managing Director van Vrumona: ‘In het kader van onze missie Goed en Gezond Drinken voor Iedereen, streven wij ernaar om voor 2025 100% recyclebare verpakkingen te produceren en 50% gerecyclede content te gebruiken in al onze verpakkingen. Ook willen wij minder plastic gebruiken in onze verpakkingen door innovatie en gewichtsreductie. Zo hebben wij het plastic van onze doppen met 17% weten te reduceren door de toepassing van een lichtere dop op onze flessen. Dat betekent 70.000 kilo minder gebruik van plastic.

Ook willen wij het gerecycled PET- gehalte in onze flessen versneld omhoog brengen. Op dit moment bestaan onze flessen voor gemiddeld 25% uit gerecycled PET. Wij streven ernaar om dat binnen 3 jaar naar 50% rPET te brengen. Voor het realiseren van “Fles naar Fles”-recycling hebben we een zuivere stroom van ingezameld PET-plastic nodig. Op dit moment is de instroom aan zuiver plastic in Nederland nog te klein, want te vaak nog zien we dat PET-flessen eindigen als restafval of worden “gedown-cycled” naar een totaal ander product waardoor het niet meer bruikbaar is als PET-fles voor frisdranken. En dat is zonde, want PET-plastic is een waardevolle grondstof. Het vergroten van de instroom van zuiver plastic, en het sluiten van het inzamelingssysteem, kunnen wij echter niet alleen.  Daarom zijn we heel erg blij met het Plastic Pact waarbij we samen met de hele keten kijken hoe we beter kunnen inzamelen, sorteren en recyclen zodat Nederland schoner wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
''De eerste doorgroeimogelijkheid is een feit''

Familierestaurant Midas uit Woerden heeft de knop omgezet en is in deze tijd volledig gaan bezorgen naar particulieren via hun cateringlocatie. Nieuwe fietsen en auto’s erbij én een nieuw filiaal in Berkel en Rodenrijs. Door een nieuw filiaal te openen en een kleine steun van de overhei ...

Achtergronden Internationaal
Just Eat Takeaway gaat supermarktartikelen leveren

Lieferando.de opent zijn deuren voor de levering van supermarkten. Hierdoor is het voor meer dan 12 miljoen gebruikers mogelijk om bijna alles met betrekking tot voedsel en geselecteerde supermarktartikelen te bestellen. Verwacht wordt dat de leveringen gemiddeld 20-30 minuten zullen duren. Het bedr ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: voorsorteren op de toekomst

Ik ben druk met offertes opvragen. Voor een klant die een complexe website moet laten bouwen. En voor wat renovatiewerk aan een ‘oude dame’, een huis uit 1906. Het is een pittige zoektocht om de juiste leveranciers te vinden die de klus kunnen klaren. Je komt de gekste dingen tegen al ...

Gastronomie
Restaurant Intens haalt sterrenkwaliteit in huis

Positieve energie doorgeven en in verbinding blijven met je medewerkers en je gasten. Dát is in coronatijd, als je hotel en restaurant gesloten is, best een uitdaging. Je kunt er dan voor kiezen om bij de pakken neer te gaan zitten óf je denkt in kansen en mogelijkheden. Restaurant Int ...

Corona
Terrassen per 19 mei open van 6 tot 20 uur

De terrassen mogen vanaf aanstaande woensdag 19 mei vanaf 06.00 uur tot 20.00 uur open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Met de verruiming van de openingstijden van de terrassen hebben horecaondernemers meer mogelijkheden om ook diner op de terrassen te draaien ...

Interview
''Positief vooruit blijven kijken naar de toekomst''

Pablo van Dick (openingsfoto), Linda Hogerhorst en Hertzog Olivier (foto onderaan artikel) runnen het restaurant Eet-Lokaal aan de Markt-Wittenburgstraat in Zevenaar. De horeca, die voor een lange tijd gesloten was, mag sinds 28 april 2021 weer gedeeltelijk open. Pablo van Dick en Hertzog Olivier ve ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: