Heb jij het Beste Leerbedrijf Horeca?

18 juni 2018 | Thijs Jacobs

Het is weer zover. De volgende editie van Beste Leerbedrijf Horeca gaat weer van start! Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) organiseert namens de branche de wedstrijd voor de 4e keer. Leerlingen en docenten kunnen vanaf 18 juni de leerbedrijven, waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel, nomineren. Ook kunnen de leerbedrijven dit jaar zichzelf weer aanmelden. De winnaar wordt tijdens de Horecava in de RAI, Amsterdam bekendgemaakt.

Leerbedrijven krijgen tijdens de wedstrijd verschillende opdrachten die ze moeten uitvoeren waarmee ze punten kunnen scoren om uiteindelijk in de top 10 te komen. Tot 13 oktober is er de tijd om leerbedrijven te nomineren of aan te melden. Daarna start de beoordelingsronde en gaan docenten, leerlingen en leermeesters de genomineerde leerbedrijven beoordelen en punten toekennen. Onderdelen waarop zij beoordeeld worden zijn onder andere hun visie op het opleiden, het opleidingsklimaat en de betrokkenheid van het leerbedrijf bij de opleiding van de leerling. Daarnaast kunnen ze m.b.v. tips en trucs vanuit de organisatie en door een geheime ronde meer punten verdienen.

Op basis daarvan wordt begin november bekendgemaakt welke leerbedrijven in de top 10 staan. Deze 10 leerbedrijven worden namens de commissie door SVH bezocht. Het genomineerde bedrijf presenteert zich als leerbedrijf, gaat in gesprek over de visie op opleiden en de uitvoering van opleidingsplannen. Ook wordt er gesproken met leerlingen die daar werken. Ricardo Eshuis, Directeur SVH: “De rondgang langs de genomineerde leerbedrijven levert elk jaar een schat aan informatie op. Zo hebben we zicht op de recente ontwikkelingen zoals sociaal werkgeverschap en het ontstaan van opleidingen binnen de bedrijven naast de mbo-opleidingen. De wedstrijd voor het Beste Leerbedrijf is eigenlijk de Formule 1 voor de auto-industrie: de nieuwste ontwikkelingen zie je daar.” Na de bezoeken brengt SVH advies uit aan de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca. Deze Commissie maakt uiteindelijk de top 3 bekend waarna deze 3 leerbedrijven door de gehele Commissie bezocht zullen worden. De winnaar van de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019 wordt op de Horecava 2019 bekendgemaakt door de Commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van KHN, FNV, de MBO Raad, SBB, SVH, Double Tree by Hilton Amsterdam Centraal (winnaar Beste Leerbedrijf Horeca 2016) en Het Hooihuis (winnaar Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018).

Meedoen

Je kunt op verschillende manieren meedoen aan de wedstrijd. Docenten van mbo-scholen kunnen leerbedrijven nomineren, leerlingen die werkzaam zijn bij een leerbedrijf kunnen hun leerbedrijf nomineren en na het succes van afgelopen jaar kunnen leerbedrijven zichzelf ook dit jaar weer aanmelden! Kijk hiervoor op www.besteleerbedrijfhoreca.nl.

Doel van de wedstrijd

De wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde die leerbedrijven voor de horecasector hebben onder de aandacht te brengen. Dit doel sluit goed aan bij de visie van SVH: “het vergroten van de vakbekwaamheid in de branche als geheel en van individuele medewerkers in het bijzonder. Om dit voor elkaar te krijgen zijn de leerbedrijven en de leermeesters van groot belang.” Dat is dan ook de reden dat SVH deze wedstrijd namens de branche organiseert. Eshuis voegt daaraan toe: “Alle partijen die in de commissie Beste Leerbedrijf Horeca zitten, zien het belang van opleiden op de werkvloer. Samen ondersteunen we bedrijven om leerlingen en andere medewerkers via begeleiding en opleiding beter te maken.”

Prijzen

De winnaar Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019 is hét bedrijf waar leren en werken optimaal samen gaat en waar er bewust wordt gekeken naar de toekomst van de leerling in het vak. Dit leerbedrijf mag niet alleen een jaar lang de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019 dragen, maar wint ook de award, met bijbehorend muurbordje en krijgt een SVH Meester naar keuze op bezoek in het bedrijf. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin hij samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche. De nummers 2 en 3 ontvangen ook het muurbordje om te laten zien dat ze ook erg goede leerbedrijven zijn!

Are you ready to rumble? Je kunt jouw leerbedrijf vanaf nu nomineren of aanmelden. Kijk voor meer informatie op www.besteleerbedrijfhoreca.nl of volg de wedstrijd via #BLH18/19 op social media. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: