Hallo media; de horeca is wel rookvrij!

22 november 2012 |
Hallo media; de horeca is wel rookvrij!

De horeca wordt in de berichtgeving over het verhogen van de minimumleeftijd van tabak naar 18 jaar afgeschilderd als een walhalla voor rokers. Beste verslaggevers; de branche is al jaren bijna helemaal rookvrij.

Jammerlijk over één kam
Eén voorbeeld: in EditieNL van RTL4 wordt in de uitzending van 21 november onder meer over de horeca beweerd dat men de zogeheten agecoins overal laat slingeren, dat er volop wordt gerookt, en dat er amper wordt gecontroleerd. Het is jammer dat de media de totale horecabranche over één kam scheren. De feitelijke werkelijkheid, uitgesplitst naar deelbranche, toont een heel ander beeld.

Meteen in actie
Sinds het rookverbod in de Nederlandse horeca in juli van 2008 van kracht is geworden heeft verreweg het merendeel van alle 43.361 horecabedrijven zich aangepast aan de nieuwe regels. Neem de hotellerie, waar het jaren voor het verbod al 'not done' was om in het hotel te roken. De laatste gastenkamers waar gerookt mocht worden verdwenen als sneeuw voor de zon. Uit cijfers van de Nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) blijkt dat het nalevingspercentage onder hotels kort na de invoering 98 procent was. Hetzelfde geldt voor restaurants, sportkantines, cafetaria's en kunst en cultuur. Ook hier worden de regels zeer goed nageleefd.

Wat is de horeca?
Feit is dat café- en discobedrijven achterblijven. Uiterst kwalijk is het te noemen dat journalisten deze deelbranche als uitgangspunt nemen voor hun berichtgeving waarin ze over de totale horeca spreken. Wellicht moeten we net als aan bepaalde vechtsporters uitleggen wat de horeca nou precies is, en welke deelbranches met hun kenmerken en onderlinge verschillen er bestaan.

Wat betekent die 90 procent naleving dan?
De nVWA laat ieder kwartaal bureau Intraval de naleving van het rookverbod meten. Conclusies uit het rapport over de winter van 2010-2011: het rookverbod werd door 99 procent van de restaurants en 99 procent van de cafetaria's nageleefd. Bij hotels en recreatiebedrijven was dit 92 procent. Kunst en Cultuur en sportkantines scoorden 98 procent naleving. Van de gecontroleerde cafés en discotheken was de helft niet goed bezig. Kort na invoering van het rookverbod hield 76 procent van de alle cafés en discotheken zich direct aan het rookverbod. Alle horeca- en recreatiebedrijven tezamen kwamen op een nalevingsscore van 90 procent.

Echt bijna helemaal rookvrij!
Sinds de zomer van 2010 geldt er een uitzonderingsregeling voor kleine cafés zonder personeel. Uit cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering blijkt dat onder alle cafés er 2.740 eenmanszaken met een loonsom onder de 20.000 euro zijn. Als we dus uit mogen gaan dat zij geen personeel in dienst hebben en het verkoopoppervalk is minder dan 70 vierkante meter, dan geldt voor hen de uitzonderingsregel. Samen zijn deze cafébedrijven goed voor 6,2 procent van het totale horeca-aanbod. Wanneer er een nalevingsprecentage van 93,8 procent wordt gemeten door de nVWA/Intraval dan is de horeca officieel helemaal rookvrij. Ten opzichte van de score uit 2010, is er nog maar 3,8 procent te gaan. Over enkele weken worden de nieuwste cijfers verwacht.

Minder metingen voor meeste deelbranches
Over de deelbranches die zo goed scoorden (o.a. hotelsector, restaurantbranche en cafetaria's) is door de nVWA besloten dat ze nog maar één keer per jaar worden geïnspecteerd in plaats van vier keer. Uit het verslag van de nVWA: "Uit de cijfers van de eerste negen kwartaalmetingen blijkt dat (...) vijf horecacategorieën een hoog nalevingsniveau hebben. Om die reden is de frequentie van de metingen in deze sectoren (restaurant; cafetaria en snackbar; sportkantine; kunst en cultuur (theater, bioscoop, museum); hotel en recreatie) verlaagd en wordt de naleving van deze sectoren eens per jaar in het najaar geïnventariseerd."

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: