Horeca-etiquette: gedragsregels bij gebruik van e-mail en social media

3 januari 2020 | Thijs Jacobs

Ook online zijn er omgangsvormen die je in acht dient te nemen. Je wilt natuurlijk niet alleen fysiek, maar ook via e-mail en social media een goede indruk achterlaten. Sommige ‘fouten’ maakt men niet bewust, maar het is verstandig om een aantal zaken goed te checken voordat je een e-mail verzendt of iets op social media post. Wees in ieder geval altijd secuur, oprecht, begripvol en vriendelijk.

E-mail:

Lees je e-mail nog één keer goed door voor je hem verzendt. Je weet immers niet of de mail nog woprdt doorgestuurd en naar wie.
Gebruik nooit CAPS, bold, underline en te veel uitroeptekens. Dit kan geïnterpreteerd worden als ‘schreeuwen’, en dat doen we liever niet.
Wees voorzichtig met forward en reply to all: is alle content wel geschikt voor de geadresseerde? Een lange thread kun je ook nog inkorten, dat is wel zo netjes.
 Gebruik CC en BCC op de juiste manier:
•    CC staat voor Carbon Copy en is bedoeld als ‘FYI only’.
•    BCC staat voor Blind Carbon Copy en is de discrete variant van de CC.|
Wees voorzichtig met ironie en sarcasme in e-mails. Wij zijn een sarcastisch volkje, maar zonder jouw gezichtsuitdrukking erbij zou de ontvanger je goedbedoelde grap best verkeerd kunnen opvatten.
Controleer voor verzenden nog eens de lijst met geadresseerden. Soms wil de ‘auto-herkennen’ functie van Outlook ervoor zorgen dat je vertrouwelijke mail nou net naar die ene identieke voornaam van die andere klant wordt verzonden.

 

Social media:

Ben respectvol: behandel de mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Maak duidelijk dat het om je eigen mening gaat; schrijf daarom in de ik-vorm.
Zorg dat feiten kloppen.
Vergeef anderen hun fouten en corrigeer hen niet continu.
Wees beleefd en toon respect voor andere meningen, culturen, waarden, et cetera.
Pas geen censuur toe op de mening van anderen.
Niet pushen: bijvoorbeeld reclame posten op tijdlijn van iemand.

 

Kortom: behandel anderen online net zoals je dat in het dagelijks leven zou doen. Let ook op technische aspecten, zoals verkeerde ontvangers en foutieve ‘tags’. Wanneer je je vriendelijk en beschaafd opstelt, dan verdien je respect en waardering. Ik wens je hierbij hele fijne feestdagen toe.

Over de auteur:

Deze bijdrage is geschreven door Anne-Marie van Leggelo.
Anne-Marie is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: