Fotoreportage: Van stoffige afhaalchinees naar ultieme hotspot

20 september 2019 | Thijs Jacobs

Elke stad in Nederland heeft er één. Een Chinees afhaalrestaurant. Vaak een familiebedrijf dat het imago draagt van een stoffig restaurantje, met een eindeloos menu van honderden gerechten. Misschien is dat de reden waarom hun overlevingskans in De Lage Landen met bijna 75% jaar-op-jaar afneemt. De nieuwe generatie heeft frisse ambities, evenals de populariteit van sushi en wok take-aways stijgt. Bekend om nooit de handdoek in de ring te gooien, werkten eigenaren Lide en Aihua Chung van Chinese Box Club samen met het gerenommeerde conceptbureau Zware Jongens om samen de markt wakker te schudden.

De briefing was met name om de afhaalchinees opnieuw uit te vinden, want die heeft zeker een goede punch nodig.

NEW AUTHENTIC

“De locatie is met een oppervlakte van minder dan 30m2 enorm compact. Dit is een bewuste keuze. Op de beperkte ruimte werd ernaar gestreefd een zeer eigen sfeer neer te zetten. Je zou het gevoel kunnen omschrijven als futuristisch, maar net zozeer authentiek en heel relaxed. Deze sfeer werd geïnspireerd door de traditionele Chinese restaurants, zoals we deze allemaal kennen. Authentieke elementen werden op een nieuwe manier geïnterpreteerd en geïmplementeerd. Nog een belangrijke feature is het klassieke luikje dat naar de voorgrond werd gebracht zodat de gast zijn order rechtstreeks vanuit de keuken ontvangt (in een box). Toekomstgericht kan dit bijvoorbeeld ook via streetside.” zegt Filip Janssen van conceptbureau Zware Jongens.

SCHAALBAAR

Naast het injecteren van fun en functie in de totaalervaring, werd er ook een basis opgezet dewelke gerepliceerd kan worden. Met andere woorden, een modulair systeem dat straks schaalbaar is. Van naamgeving tot menu-samenstelling, tot packaging, tot de gehele ervaring en bijhorende branding. “We zijn enthousiast over deze locatie en vertrouwen erop dat andere locaties toekomstgericht zullen volgen.” aldus Lide Chung van Chinese Box Club.

BOXCLUB WITH A PUNCH? YES

Jisook Park van Zware Jongens licht toe: “We hebben vanaf het begin voor een totaal andere aanpak gekozen. Dat was ook de vraag naar ons toe. Daarom werd de naamgeving - refererend naar de boxes waarin je je order ontvangt - en branding ook krachtig, herkenbaar en met een stevige punch uitgewerkt. Het logo is een authentieke blend van de Chinese letters en moderne typografie. Qua visuele taal refereren we naar explosieve elementen uit de bokssportcultuur en naar de kern van het merkidee ‘food with a punch’. Verder hebben wij onze eigen draai aan het box club concept gegeven door middel van subtiele referenties, waaronder een kleurenpalet met warme tinten rood & blauw, nummers en accenten tussen herkenbare hoekige haakjes, alsook de tegenovergestelde links-rechts uitlijning”. De klant wil zich met het take-away concept richten tot een breed publiek.

BENIEUWD?

Je kan de Chinese Box Club vinden op het Oranjeplein te Weert. Meer info op www.chineseboxclub.nl
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Hutten beste cateraar in MT1000

Hutten staat op nummer 1 in de categorie catering van de MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. “Vorig jaar stonden we nummer 1 in het lijstje met runner-ups en nu meteen op nummer 1 in de overall ...

Opening Culinair
Sterrenteam Lars Albers en Randy Bouwer opent in 2020 restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer openen in het voorjaar van 2020 hun restaurant Vigor in Vught. Vigor zetelt in de 17e eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die op dit moment wordt verbouwd. Middelpunt van het restaurant is de centrale bar, die tegelijkertijd ook de open keuk...

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Vega
Column Fernando Jonker: Gun deze gasten ook een beleving

Het veganisme is ouder dan het woord zelf, in Frankrijk bijvoorbeeld werd al lang 'végétalisme' gebruikt voor wat later ook in het Frans 'véganisme' ging heten. De term veganisme is de Nederlandstalige versie van het Engelse woord ‘veganism’. Dit w...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: