Fotoreportage: Van stoffige afhaalchinees naar ultieme hotspot

20 september 2019 | Thijs Jacobs

Elke stad in Nederland heeft er één. Een Chinees afhaalrestaurant. Vaak een familiebedrijf dat het imago draagt van een stoffig restaurantje, met een eindeloos menu van honderden gerechten. Misschien is dat de reden waarom hun overlevingskans in De Lage Landen met bijna 75% jaar-op-jaar afneemt. De nieuwe generatie heeft frisse ambities, evenals de populariteit van sushi en wok take-aways stijgt. Bekend om nooit de handdoek in de ring te gooien, werkten eigenaren Lide en Aihua Chung van Chinese Box Club samen met het gerenommeerde conceptbureau Zware Jongens om samen de markt wakker te schudden.

De briefing was met name om de afhaalchinees opnieuw uit te vinden, want die heeft zeker een goede punch nodig.

NEW AUTHENTIC

“De locatie is met een oppervlakte van minder dan 30m2 enorm compact. Dit is een bewuste keuze. Op de beperkte ruimte werd ernaar gestreefd een zeer eigen sfeer neer te zetten. Je zou het gevoel kunnen omschrijven als futuristisch, maar net zozeer authentiek en heel relaxed. Deze sfeer werd geïnspireerd door de traditionele Chinese restaurants, zoals we deze allemaal kennen. Authentieke elementen werden op een nieuwe manier geïnterpreteerd en geïmplementeerd. Nog een belangrijke feature is het klassieke luikje dat naar de voorgrond werd gebracht zodat de gast zijn order rechtstreeks vanuit de keuken ontvangt (in een box). Toekomstgericht kan dit bijvoorbeeld ook via streetside.” zegt Filip Janssen van conceptbureau Zware Jongens.

SCHAALBAAR

Naast het injecteren van fun en functie in de totaalervaring, werd er ook een basis opgezet dewelke gerepliceerd kan worden. Met andere woorden, een modulair systeem dat straks schaalbaar is. Van naamgeving tot menu-samenstelling, tot packaging, tot de gehele ervaring en bijhorende branding. “We zijn enthousiast over deze locatie en vertrouwen erop dat andere locaties toekomstgericht zullen volgen.” aldus Lide Chung van Chinese Box Club.

BOXCLUB WITH A PUNCH? YES

Jisook Park van Zware Jongens licht toe: “We hebben vanaf het begin voor een totaal andere aanpak gekozen. Dat was ook de vraag naar ons toe. Daarom werd de naamgeving - refererend naar de boxes waarin je je order ontvangt - en branding ook krachtig, herkenbaar en met een stevige punch uitgewerkt. Het logo is een authentieke blend van de Chinese letters en moderne typografie. Qua visuele taal refereren we naar explosieve elementen uit de bokssportcultuur en naar de kern van het merkidee ‘food with a punch’. Verder hebben wij onze eigen draai aan het box club concept gegeven door middel van subtiele referenties, waaronder een kleurenpalet met warme tinten rood & blauw, nummers en accenten tussen herkenbare hoekige haakjes, alsook de tegenovergestelde links-rechts uitlijning”. De klant wil zich met het take-away concept richten tot een breed publiek.

BENIEUWD?

Je kan de Chinese Box Club vinden op het Oranjeplein te Weert. Meer info op www.chineseboxclub.nl
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: