Evenement organiseren, simpel of niet?

19 december 2018 | Michèl Kaptein

Toen ik kortgeleden met een leuk gezelschap over een kerstmarkt wandelde, kon ik het niet laten er even bij stil te staan. Dit soort initiatieven kunnen de lokale (horeca)ondernemers namelijk een flinke ‘boost’ geven. Winkeliers en horecaondernemers slaan dan ook steeds vaker de handen ineen. Daarbij doen de kerstmarkten, maar ook andere evenementen hun intrede in Nederland en trekken vele bezoekers. Maar waar moet u vooral aan denken bij het organiseren van een kerstmarkt, braderie of ander evenement?

First things first: de evenementenvergunning

Kijk allereerst of voor het voorgenomen evenement een vergunning nodig is op grond van de Algemene plaatselijke verordening (APV) van uw gemeente. In sommige gevallen volstaat een melding, maar dat is wel afhankelijk gesteld van een aantal voorwaarden, bijvoorbeeld de omvang van het aantal te verwachten bezoekers. Let daarbij op dat een vergunningaanvraag of een melding ruim voor de geplande aanvangsdatum moet zijn ingediend. De gemeente moet de tijd hebben om de aanvraag/melding te kunnen beoordelen.

Pakt u het helemaal groots aan, dan kan het zo zijn dat het evenement moet worden aangemeld voor de evenementenkalender, want grote evenementen binnen de regio moeten op elkaar afgestemd worden. Gemeentelijke regels over evenementen kunnen van elkaar verschillen. Neem dan ook tijdig contact op met uw gemeente.

“Wie denkt al aan de slag te kunnen met een evenementenvergunning kan bedrogen uitkomen...”

Vergeet het bestemmingsplan niet!

Wie denkt al aan de slag te kunnen met alleen een evenementenvergunning op zak, kan bedrogen uitkomen. Een evenement zoals een kerstmarkt kan namelijk in strijd zijn met het ter plaatste geldende bestemmingsplan. Zo kan het zijn dat wanneer het bestemmingsplan op de beoogde locatie geen evenement toestaat, hier geen kerstmarkt of ander evenement georganiseerd mag worden. Hierop geldt wel een uitzondering. Dat is wanneer het evenement zó incidenteel en kortdurend is, waardoor het geen strijd met de bestemming oplevert (bijvoorbeeld een enkele uren durende vlooienmarkt). Een kerstmarkt zal dus doorgaans wel binnen de bestemming moeten passen, al helemaal omdat ook de opbouw en afbouw van het evenement bij de beoordeling wordt betrokken.

Voor evenementen die langer duren kan een relatief eenvoudige omgevingsvergunning worden verleend (denk wel aan de doorlooptijd). Geen reden om meteen af te haken, maar bedenk wel dat de ruimtelijke aanvaardbaarheid moet worden beoordeeld.

Een drankje erbij?

Wie op een evenement zoals een kerstmarkt alcoholhoudende dranken wil schenken, heeft daarvoor op grond van de Drank- en Horecawet een ontheffing nodig. Voor het schenken van alcoholhoudende dranken is normaal gesproken een DHW-vergunning vereist, maar wanneer het schenken van alcoholhoudende dranken maar een korte periode betreft, kan hiervoor door de gemeente ontheffing worden verleend. Het gaat dan om locaties van zeer tijdelijke aard en het verstrekken van alleen zwak-alcoholhoudende dranken.

En dan is het klaar, toch?

Zijn deze vergunningen, ontheffingen en overige toestemmingen in bezit, dan zou het goed moeten komen. Dat na vergunningverlening toch nog wat geharrewar kan ontstaan, blijkt uit tal van uitspraken van de rechter. Niet iedereen vindt een (kerst)markt of voorjaarsbraderie namelijk een leuk idee en daarom worden soms de gekste bezwaren aangedragen. Binnenkort zullen we een aantal opmerkelijke gerechtelijke uitspraken met u delen.

Kortom...

Bovenstaande is niet bedoeld om te ontmoedigen! Integendeel. Maar het is wel belangrijk om op de hoogte te zijn van de verschillende benodigde vergunningen en toestemmingen. Het zou namelijk zonde zijn als de braderie of markt al in het water valt voordat het begonnen is. Denk daarom ruim van tevoren na over de omvang en wat u wil organiseren. Neem ook contact op met de gemeente en spreek uw plannen door. Zo voorkomt u dat deze administratieve ‘rompslomp’ teveel wordt. Ikzelf ben in ieder geval helemaal in de kerststemming gekomen door de kerstmarkt! Volgend jaar weer?

Deze bijdrage is geschreven door Michèl Kaptein (links op de foto). Hij is werkzaam bij Catch Legal, dat bestaat uit een team van gedreven juristen. Op het gebied van horeca bezit Catch Legal veel expertise en op dit vlak staan ze horecaondernemers dagelijks bij. Meer info: www.catchlegal.nl

Klik hier voor de overige bijdragen van Catch Legal

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: