Dit zijn de foodtrends voor 2018 volgens Waitrose

Auteur: Thijs Jacobs
Food 3 november 2017
Dit zijn de foodtrends voor 2018 volgens Waitrose

Waitrose publiceerde onlangs het jaarlijkse 'Food And Drinks Report 2017-18', waarin een panel van 2000 deelnemers werd ondervraagd en de gegevens van miljoenen klanten werden gebruikt om de trends van 2017 en van 2018 te presenteren. In 2018 gaan we massaal de volgende gerechten eten, aldus de luxe supermarktketen. 

Indian street food

Niet de zware sauzen en chicken tikka massala, maar gegrilde of gerookte delicatessen, zoals coquilles in gepekelde gember. De Indiase keuken leent zich uitstekend voor hybride mengvormen, zoals Indiase (spicy) hamburgers of lamstaco's. 2018 levert ons een nieuwe blik op Indiaas eten.

Japans 'Dude Food'

Dude food? Ja. Misosoep en noedels kennen we nu wel. Het is tijd voor de iets minder gezonde, maar o-zo-lekkere, Japanse gerechten. In Japanse Izakaya bars eet je in bouillon gefrituurde tofu of kip. De 'dude foods' uit de zuidelijke staten van de VS worden gecombineerd met Japans raffinement. 

De vierde maaltijd

Ontbijt, lunch en diner. We persen massaal een vierde maaltijd in onze drukke agenda's. Het draait hier niet om gulzigheid, maar juist om de aanpassing aan onze drukke levens. Het diner wordt niet meer op een vaste tijd gegeten zoals vroeger. Wanneer je eens vroeg dineert, dan kun je voor het het slapen nog even een kaaspizza eten. En wat te denken van die gezonde salade tussendoor in de middag? Geen probleem. Vaste eetmomenten verdwijnen en zo verandert ook het aanbod in food.

De winkelwagen verdwijnt

Het zijn veelal ouderen die nog voor de hele week boodschappen doen. We bepalen steeds vaker pas vlak voor het eten wat we eigenlijk gaan doen. Waarom ook niet? Het zorgt voor minder waste en je eet doorgaans gevarieerder. Waitrose heeft becijferd dat een gemiddelde winkel enkele jaren geleden 200 grote winkelwagens en 150 kleine winkelwagentjes had staan. Nu is dat andersom. Sterker nog: er staan slechts 70 grote winkelwagens en 250 kleine karretjes, 'daily shoppers' genoemd, bij een Waitrose-vestiging.

Plantaardige eiwitten

De vraag naar producten met veel plantaardige eiwitten zet door. Dit komt door de stijging van het aantal flexitariërs. Soja, granen zaden en zelfs algen... Werkelijk alle voedselproducenten zijn op zoek naar nieuwe manieren om een eiwitboost te kunnen geven aan je gerechten. 

KLIK HIER VOOR DE LUNCHROOM MARKTVERKENNING 2016. BINNENKORT VERSCHIJNT ONS NIEUWE TRENDRAPPORT!

 

Overig nieuws