De terrasactie van 2 maart in beeld

2 maart 2021 | Redactie

Duizenden horecaondernemers zetten vanmiddag rond 12.00 uur hun terrassen buiten om te protesteren tegen de coronamaatregelen. Op sommige terrassen werd daadwerkelijk geserveerd. Andere ondernemers kozen ervoor om de actie ludiek te houden.

Johan de Vos, initiatiefnemer van de actie, opende zijn terras in Breda vanmiddag rond 12 uur en enkele minuten later werden er de eerste biertjes geserveerd, meldt Omroep Brabant. Een halfuur later grepen BOA’s in en werd het terras weer afgebouwd. De Vos heeft geen boete gekregen. Een woordvoerder van de gemeente Breda geeft tegenover de regionale omroep aan dat de terrasactie als demonstratie wordt beschouwd.  

In de rest van het land voerden veel horecaondernemers via de hashtag #veiligopen actie om zo snel mogelijk de terrassen te mogen openen. In de loop van de middag kozen veel ondernemers er weer voor om de terrassen weer op te bergen. Veel ondernemers zien met lede ogen aan dat de parken en stadscentra volstromen met mensen terwijl de terrassen juist een oplossing kunnen bieden in het verspreiden van deze mensen.

 

Eemhof Watersport & Beachclub uit Zeewolde plaatste dit bericht vanmiddag op Instagram met de tekst: "Wat zouden we het terras weer graag gevuld hebben! Wij zijn ervan overtuigd dat wij als horeca dit op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen." Foto: Instagram Eemhof Watersport & Beachclub.

Ook Brownies & downieS in Heerenveen protesteerde. Zij zetten het terras op z'n kop voor de zaak. "Vandaag hebben ook wij ons terras, net als heel veel collega's in Friesland, op de kop buiten gezet. We zijn al vanaf oktober gesloten en het duurt zo lang. Wij willen en kunnen juist onderdeel van de oplossing zijn. Hopelijk komt er ook voor ons als horeca heel snel wat versoepeling." Foto: Instagram Brownies & downieS Heerenveen.

Markt 5 in Lichtenvoorde voerde vandaag ook actie. "OPEN UP DE HORECA! Want het kan veilig! Vandaag zet de horeca haar terrassen buiten om te laten zien dat de horeca veiliger is dan vele andere plaatsen." Foto: Instagram Markt 5 Lichtenvoorde.

Feestcafé Lalalaa uit Den Bosch mist zijn gasten en hoopt zo spoedig mogelijk weer open te mogen gaan. Foto: Instagram Feestcafé Lalalaa.

In Rotterdam zette ook restaurant De Burgemeester het terras buiten. De actie bleef ludiek en de foto op Instagram werd door de volgende tekst begeleid: Ons terras staat vandaag uit en wat ziet dat er toch heerlijk uit. De actie is ludiek, dus jullie moeten nog eventjes wachten. Gelukkig zijn we vandaag wel gewoon open voor koffie, sangria, gluhwein en biertjes to go." Foto: Instagram De Burgemeester Rotterdam.

Café Belvedere in Delft zette het terras af met gele linten. "Wij verklaren het terrasseizoen voor geopend! Voorlopig is het terras nog iets waar u alleen naar mag kijken. Wij zijn ervan overtuigd als horeca een bijdrage te kunnen leveren aan het reguleren en handhaven van onze bezoekers volgens de geldende richtlijnen", staat te lezen op hun Instagram account. Foto: Instagram Belgisch Bier Café Belvedere.

De Tilburgse horeca gebruikte de hashtag #horecatilburgmistjullieook. Een van de horecazaken die een bericht plaatste via Instagram was 't Elfde Gebod. Het bedrijf blijft bidden voor een heropening. Foto: Instagram 't Elfde Gebod.

Café Falstaff uit Maastricht zette het terras buiten en sloot het af met afzlint. "De horeca is zoveel meer dan ?een biertje drinken op het terras?. Juist nú kan onze sociale functie zorgen voor verantwoord genieten. Geef onze branche perspectief ! En belangrijker, vertrouwen." Foto: Instagram Café Falstaff. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: