De jongeren van tegenwoordig

12 september 2019 | Monique van Gevelt

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij zelfs exact te vertellen hoe je de haren op de strijkstok moest onderhouden met hars. Weer wat geleerd.

Geen geduld

Wanneer je vroeger een instrument wilde gaan bespelen moest je eerst noten leren lezen. Tegenwoordig ga je direct met jouw lievelingsinstrument aan de slag. De noten zijn vervangen door kleuren en noten lezen leer je in de loop van de tijd wel.

Volgens de viooljuf moet ze dit wel zo aanpakken, anders houdt ze geen leerling over. Want de leerlingen van tegenwoordig hebben niet het geduld om eerst de basis onder de knie te krijgen. Ze willen gewoon direct met hun instrument aan de slag. En het blijkt dat de leerlingen het noten lezen zo ook prima onder de knie krijgen.

Ze bakken er niks van

Laatst sprak ik 2 horecaondernemers van 2 verschillende horecabedrijven en ik kreeg twee keer een verhaal met dezelfde strekking. Alleen staan de ondernemers er anders in.  

Beiden kampen met een tekort aan medewerkers. Niets nieuws aan de horizon.

De eerste ondernemer is behoorlijk gefrustreerd en kan er niet inkomen hoe verrot de mentaliteit van de jongere generaties is. Gebrek aan doorzettingsvermogen, geen affiniteit met het vak en allesbehalve loyaal. Je kunt niet op ze rekenen. Ze denken alles te weten, maar fout na fout stapelt zich op. Idem dito met leveranciers. Die moet je ook op de huid zitten. Het is om te janken.

De andere ondernemer heeft een groot restaurant in de Randstad. Zijn kernteam bestaat uit mensen die al jaren in het bedrijf werken. Echte vaklui. Het kernteam heeft ook gruwelijk last van personeelstekorten. Het komt regelmatig voor dat ze een wijk moeten sluiten door een gebrek aan medewerkers. De ondernemer zelf weet de boeiendste verhalen over vroeger te vertellen, maar verstopt zich niet voor de huidige realiteit. Als een kameleon past hij zich aan en zoekt naar mogelijkheden en oplossingen. Hij accepteert de verandering van mentaliteit en probeert er zijn voordeel mee te doen. Maar zijn kernteam ziet alleen maar beren op de weg en trapt juist hard op de rem. Onzekerheid en verandering is nu eenmaal iets waar wij mensen moeilijk mee kunnen omgaan.

Niets is meer zoals het was

Mijn observatie is dat elke nieuwe generatie het weer anders en beter wil doen dan de vorige. Als jongvolwassene wil je je stempel ergens op drukken. Het is pas als we ouder worden dat wij steeds meer vasthouden aan wat was. Maar nostalgie is een verraderlijk fenomeen. Het is als gras dat altijd groener lijkt bij de buurman. Pas als je ín het gras staat, zie je het onkruid.

In mijn jonge jaren wilde ik als vrouw bewijzen dat ik een carrière kon hebben. In vol galop naar de top. Daar had ik wat voor over. Knetterhard werken en veel uren draaien. Dat was toen volstrekt normaal. Maar inzichten, normen en waarden veranderen. Jongere generaties zitten anders in hun vel. Ze zijn opgegroeid in een tijd van economische en technologische voorspoed waardoor ze wellicht een tikkie verwend zijn. Maar eigenlijk zitten ze hoger in de piramide van Maslov dan vorige generaties. Ze denken na over zingeving, over hun rol en de impact op de aarde. Velen weigeren in de ‘rat race’ mee te gaan. Ze delen in plaats van kopen en committeren zich alleen als ze écht overtuigd zijn. Ze willen de regie over hun eigen leven.

Daarom maakt het een groot verschil of medewerkers bij je werken voor de knikkers of uit overtuiging. Omdat jouw concept onderscheidend is en nog andere doelen nastreeft dan enkel rendement. Dan trek je medewerkers aan die achter jouw idee staan. Daarom is een oprecht en goed doordacht concept als een belegging. Een investering die je stabiliteit en continuïteit kan brengen in deze roerige tijden.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: