De Chinese community biedt meer dan alleen Foe Yong Hai

11 februari 2021 | Redactie

In een tijd waarin diversiteit en inclusiviteit relevanter zijn dan ooit, laat ook de Chinese horeca meer van zijn karakter en cultuur zien. Sichuan Amsterdam bundelt tijdens het Chinees nieuw jaar haar krachten met lokale creatieven en ondernemers.

De nieuwe generatie van Nederlandse Chinezen hebben namelijk een hele andere kijk op horeca dan de generaties voor hen. Door de combinatie van oosterse en westerse invloeden bieden zij ‘the best of both worlds’. De nieuwe generatie wil af van het negatieve stigma rondom Chinees eten en wil iedereen laten zien hoe rijk de Chinese cultuur eigenlijk is.
 
Jennifer Tenjing is een van de eigenaren van het befaamde Sichuan Amsterdam: een authentiek Chinees restaurant dat voornamelijk familiegerechten serveert uit de Sichuankeuken, welke bekend staat om haar pittige gerechten met rijke kruiden. Toen haar ouders besloten zich iets meer terug te trekken uit het restaurantleven en het stokje wilden doorgeven, werd het tijd voor Tenjing om het roer in handen te nemen. Maar niet zonder enkele frustratie. Hoewel in bijna heel Azië de gerechten van Sichuan razend populair zijn, kennen wij in Nederland voornamelijk de gerechten van de plaatselijke afhaalchinees – welke zijn afgeleid van de Cantonese keuken afkomstig uit Hong Kong en Guangdong. 
 
Samen met andere Chinese ondernemers en met hulp van AZZURO en FOUR Amsterdam introduceert Sichuan een eigentijdse Chinees nieuwjaar campagne. Zo kan de consument kennismaken met de visie en missie van de nieuwe generatie Chinese ondernemers. Met veel doorzettingsvermogen, passie en een uitgebreid verzameld archief van familierecepten proberen deze Aziatische jongeren het narratief van het huidige Chinese horeca-imago te veranderen. 
 
Later dit jaar slaat Sichuan Amsterdam haar handen ineen met Sociëteit SEXYLAND en Order Collective om de traditioneel Chinese keuken naar een hoger niveau te tillen met een nieuw horeca-initiatief.

Over Sichuan

Het restaurant is opgericht door dhr. Wang in 1991 en is al meer dan 20 jaar een begrip in het centrum van Amsterdam. Door het introduceren van de Sichuankeuken, werd zijn grootste doel, het delen van zijn cultuur met de wereld. Ook wilde hij een plek realiseren waar verschillende culturen samen konden komen om eetcultuur te vieren. Inmiddels beschikt Sichuan Amsterdam over drie prachtige filialen in het centrum van Amsterdam.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

60 procent Nederlanders vindt dat terrassen open kunnen

Uit onderzoek van I&O Research - in opdracht van de NOS - blijkt dat zes op de tien Nederlanders vindt dat de terrassen weer open kunnen. I&O Research doet regelmatig onderzoek naar het draagvlak van de coronomaatregelen. Uit het onderzoek blijkt dat de steun voor de maatregelen steeds verde ...

Interview Longread Themamaand energie
Frits Groeneveld opent restaurant in coronatijd

“Financieel is het een waardeloos jaar, maar op ondernemersvlak was het bijzonder mooi.” Een jaar geleden hoorde horecaondernemer Frits Groeneveld vanuit Nieuw-Zeeland dat zijn café in Apeldoorn noodgedwongen dicht moest. Een jaar later is Café Den Olifant nog altijd geslot ...

Horeca naar de stembus deel vier; SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
''Op 16 maart gooien we ons terras open''

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel-Café-Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw restaurantbedrijf!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Corona
Nog altijd geen datum dat terras open mag

Het gonst al enige dagen rond in Den Haag, maar nog altijd is niet duidelijk wanneer de terrassen officieel open mogen. Afgelopen dinsdag 2 maart zetten veel horecaondernemers hun terrassen buiten om de penibele situatie van de horeca onder de aandacht te krijgen. Dat lukte, maar nog altijd is het g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: