Consumenten besteden meer in de horeca

18 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Consumenten hebben in juni 1,8 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen. Vooral aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteedden ze meer dan een jaar eerder. Consumenten hebben daarentegen minder besteed aan voedings- en genotmiddelen en aan overige goederen zoals gas.

Vorige week meldde CBS dat de detailhandel in juni1,7 procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen was de omzet van de detailhandel echter hetzelfde als een jaar eerder.

Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven consumenten 1,7 procent meer uit. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. 
 

Omstandigheden voor consumptie in augustus hetzelfde als in juni

CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. 

Volgens de CBS-Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in augustus ongeveer hetzelfde als in juni. In de radar van augustus is sprake van een toename van de koerswaarde van Nederlandse aandelen op jaarbasis tegenover een afname in de radar van juni. Ook was de toename van de werkzame beroepsbevolking op jaarbasis groter. Daarentegen waren consumenten negatiever over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: