Consumenten besteden meer in de horeca

18 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Consumenten hebben in juni 1,8 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen. Vooral aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteedden ze meer dan een jaar eerder. Consumenten hebben daarentegen minder besteed aan voedings- en genotmiddelen en aan overige goederen zoals gas.

Vorige week meldde CBS dat de detailhandel in juni1,7 procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen was de omzet van de detailhandel echter hetzelfde als een jaar eerder.

Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven consumenten 1,7 procent meer uit. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. 
 

Omstandigheden voor consumptie in augustus hetzelfde als in juni

CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. 

Volgens de CBS-Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in augustus ongeveer hetzelfde als in juni. In de radar van augustus is sprake van een toename van de koerswaarde van Nederlandse aandelen op jaarbasis tegenover een afname in de radar van juni. Ook was de toename van de werkzame beroepsbevolking op jaarbasis groter. Daarentegen waren consumenten negatiever over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: