Column Pieter Punter: Alleen de bitterbal lijkt zich te handhaven

19 december 2016 | Pieter Punter

De snackfoodindustrie blijft erg traditioneel en weinig vernieuwend. Wat staat ons in het nieuwe jaar te wachten? Sergio Herman zal zeker nog een aantal ‘Frites Ateliers’ openen. Onlangs heb ik zijn Zeeuwse frites geprobeerd in Utrecht. De frites was eigenlijk gewoon patat, geen wereldschokkende andere smaak of textuur dan die van de concurrenten. De truffelmayonaise was wel heel lekker en apart en de zaak loopt prima. Ook op het gebied van kroketten gebeurt er van alles.

Gelukkig heeft de Hema het aanbod van Febo om een rookworstkroket te maken afgeslagen. De Hema rookworst is een iconisch product, daar moet je vanaf blijven. Er is echter van alles aan de hand met de kroket; er komt een zuurkoolkroket (wellicht dus toch met worst), een pekingeendkroket (nee, niet met sambal) en er is sprake van een snertkroket.  Een Amsterdamse chef heeft de krokodel bedacht, geen vleesragout maar frikandellenragout. Garnalenkroketten blijven een probleem, alleen die van Holtkamp slagen met vlag en wimpel, de meeste anderen hebben wel de naam maar missen de garnalen (wellicht een idee voor Sergio Herman). 

Dit zijn natuurlijk allemaal ongezonde keuzes, er is nauwelijks aanbod van groenteburgers, vegasnacks of stampballen (de stampbal is al in 2009 uitgevonden). Snackgroentes, kleine tomaatjes of minigroenten worden zelden gespot in de snackbar of lunchroom. De peulvrucht maakt ook een nieuwe start, lekker, voedzaam en gezond. Pulled pork heeft Nederland ook veroverd, helaas is de kwaliteit vaak bedroevend en de smaak van de saus te overheersend. Retail wordt steeds meer een concurrent van de horeca. Er is een groot aanbod van allerlei snacks in de supermarkten in kleine verpakkingen (Max Verstappen brengt ze razendsnel rond), dit zou uitstekend passen in het assortiment van de snackbar en zeker een nieuwe doelgroep aanspreken.

Frikandellen, kroketten, berenklauwen en vlammetjes zijn ontzettend van de vorige eeuw. Alleen de bitterbal lijkt zich te handhaven, hoewel de generatie die hiermee is opgegroeid langzamerhand uitsterft. Een absolute blijver is echter de patat, daar kunnen we niet genoeg van krijgen. Hier zien we ook een trend naar meer kwaliteit en ambachtelijkheid, er komen steeds meer zaken die zelf snijden en verse frieten bakken en een sterrenchef als voorbeeld hebben.   

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: