Column: ontregelen regels je bedrijf?

2 augustus 2018 | Monique van Gevelt

Als je een restaurant hebt, kom je regelmatig met regels, wetten en voorschriften in aanraking. Ze zijn ontstaan met een bepaald doel voor ogen en zijn er om nageleefd te worden. Maar soms verzuipen we gewoon in de regeltjes en regelgeving. Ze staan vaak het ondernemen in de weg en het lijkt meer op ondernemers treiteren, dan zorgen voor een goed economisch klimaat.

Natuurlijk ben je er niet op uit om de regels te omzeilen. Maar het zijn er teveel en ze zijn niet allemaal even makkelijk te begrijpen, laat staan uit te voeren. Of het nu om wet- en regelgeving, clausules in contracten, vergunningstrajecten, arbeidsrecht of de regels van de Belastingdienst gaat, voor menig horecaondernemer is het een complex geheel.

Van oorsprong zijn regels er om elkaar en de omgeving te beschermen en duidelijkheid te scheppen. Horecaondernemers zijn meestal effectieve mensen die schakelen, beslissen en acteren op hoog tempo. De wereld van wet- en regelgeving werkt op een ander tempo en vanuit ondernemersperspectief lijkt er geen schot in te komen. En dan kan die bureaucratie je weleens irriteren.

Maar boos worden op de regelgever brengt je enkel frustratie en onwelwillendheid. Regels kun je niet zomaar veranderen en meestal zal je ze moeten accepteren. En als die regels je onterecht benadelen moet je met goede argumenten komen. Heb je geen kaas gegeten van het onderwerp of kun je het geduld niet opbrengen, dan is het zaak een goede jurist of deskundige aan je zijde te hebben. Hierdoor kan jij je focus verleggen op de zaken waar je wél invloed op hebt. Zoals de regels die je zelf maakt én toepast in jouw bedrijf.

Pas op voor een regelreflex

Als jij andermans regels frustrerend en onwerkbaar vindt, zo kunnen jouw gasten en medewerkers jouw regels vervelend en inefficiënt vinden...

Zo was ik laatst te gast in een hotel. We zaten met een team te werken aan een project in hun restaurant en dan krijg je een hele werkshift via de zijlijn mee. Het was niet druk, maar toch was het voor gasten lastig om de aandacht van de medewerkers te krijgen. Ze waren reuzedruk met zichzelf en het bedrijf. Ze vulden lijsten in, zaten met hun hoofd bij het kassasysteem en waren meer bezig zich door de ‘papierwinkel’ heen te werken, dan de gasten te bedienen. Desgevraagd bleken er nogal wat regels en procedures te zijn per shift.

Als intern iets niet goed gaat, of als je medewerker of gast ongewenst gedrag vertoont, dan is een nieuwe regel al snel de remedie. En met de tijd stapelen die regels zich op tot een gedrocht waar niemand meer mee kan werken. Beter is het om een paar goede afspraken en regels te hebben die je kunt handhaven, dan een overkill aan regels die mensen aan hun laars lappen of verkeerd uitvoeren.

De vraag is hoeveel tijd je medewerkers bezig zijn om te voldoen aan jouw regels en of dat het gewenste resultaat heeft. En hoeveel tijd ze spenderen aan gasten? Elke minuut niet aan je gasten besteed betekent uiteindelijk omzetverlies. Gasten hebben last van te veel regels en het irriteert ze. Vooral medewerkers die zich inflexibel en ongastvrij opstellen om zo aan opgelegde regels te kunnen voldoen, zorgen ervoor dat de gast niet terugkomt.

Geef je medewerkers dan ook de ruimte om het de gast naar de zin te maken. Geef ze geen extra regels maar de tools en kennis om te zorgen voor een positieve ervaring. Haal daarom regelmatig de kam door je regeltjes. Kijk eens welke regels werkelijk noodzakelijk zijn en bijdragen aan een soepel lopend restaurant en hoge gasttevredenheid. En hou alleen die in stand.

Er zijn regels nodig om het spel te kunnen spelen. Maar slechte, overbodige en belerende regels zorgen ervoor dat mensen gaan valsspelen. Aan andermans regels kun je niet veel veranderen, maar je eigen regels heb jij zelf in de hand.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Culinair
Internationale topchefs geven masterclasses in Nederland

Met nog ruim een half jaar te gaan, presenteert Folie Culinaire de eerste internationale chefs die plaats zullen nemen in de befaamde demokeuken. Rob Roy Cameron van restaurant Gazelle Mayfair (Londen, Verenigd Koninkrijk), Olesia Drobot van EM restaurant (Sint-Petersburg, Rusland) en sterrenchef He...

Interview Bocuse d'Or
Soenil Bahadoer nieuwe voorzitter Bocuse d'Or Nederland

Tweesterrenchef Soenil Bahadoer volgt per 1 april driesterrenchef Jonnie Boer op als bestuursvoorzitter van Bocuse d'Or Nederland. De Patron Cuisinier van restaurant De Lindehof is trots op zijn benoeming en spreekt zijn ambities uit. "De gastronomie in Nederland ontwikkelt zich razendsnel....

Ondernemen Column David Bakker
Column: Haal die laptopzombie binnen!

Het aantal flexibele werknemers is de afgelopen vijftien jaar toegenomen van 1,1 miljoen naar bijna 2 miljoen. Het aantal zzp’ers groeide van ruim 630 duizend in 2003 naar 1,1 miljoen in 2018. Dat meldde het CBS vorige maand. Dat zijn ruim drie miljoen potentiele gasten. Steeds meer zelfsta...

Amsterdam Opening
Amsterdam krijgt primeur van STAN&CO 2.0

STAN&CO is een begrip in Utrecht, Arnhem en Zeist en is onderdeel van Debuut Horecabeheer & Ontwikkeling. In dit sfeervolle bar-restaurant draait het allemaal om food, drinks & friends. In juni 2019 wordt ook Amsterdam verrijkt met een STAN&CO. Een 2.0 versie waarmee ze aansluit o...

Personalia Culinair Michelin
Sterrenchef-kok André van Doorn neemt afscheid van Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 neemt SVH Meesterkok André van Doorn na 17 jaar afscheid van Kasteel Heemstede. De talentvolle chef Ollie Schuiling, nu nog werkzaam als keukenchef bij Schloss Schauenstein (*) neemt de scepter in de keuken van hem over. Samen met ondernemer Frans den Boer wordt ...

Internationaal
Europa’s eerste onderwaterrestaurant geopend aan Noorse zuidkust

Het woord ‘Under’ betekent zowel 'onder’ als ‘wonder’ in het Noors. Beide woorden komen tot zijn recht bij het eerste onderwaterrestaurant van Europa, dat op 20 maart 2019 haar deuren opende. Het 34 meter lange gebouw in de vorm van een monoliet is ontworpen door he...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: