Column: ontregelen regels je bedrijf?

2 augustus 2018 | Monique van Gevelt

Als je een restaurant hebt, kom je regelmatig met regels, wetten en voorschriften in aanraking. Ze zijn ontstaan met een bepaald doel voor ogen en zijn er om nageleefd te worden. Maar soms verzuipen we gewoon in de regeltjes en regelgeving. Ze staan vaak het ondernemen in de weg en het lijkt meer op ondernemers treiteren, dan zorgen voor een goed economisch klimaat.

Natuurlijk ben je er niet op uit om de regels te omzeilen. Maar het zijn er teveel en ze zijn niet allemaal even makkelijk te begrijpen, laat staan uit te voeren. Of het nu om wet- en regelgeving, clausules in contracten, vergunningstrajecten, arbeidsrecht of de regels van de Belastingdienst gaat, voor menig horecaondernemer is het een complex geheel.

Van oorsprong zijn regels er om elkaar en de omgeving te beschermen en duidelijkheid te scheppen. Horecaondernemers zijn meestal effectieve mensen die schakelen, beslissen en acteren op hoog tempo. De wereld van wet- en regelgeving werkt op een ander tempo en vanuit ondernemersperspectief lijkt er geen schot in te komen. En dan kan die bureaucratie je weleens irriteren.

Maar boos worden op de regelgever brengt je enkel frustratie en onwelwillendheid. Regels kun je niet zomaar veranderen en meestal zal je ze moeten accepteren. En als die regels je onterecht benadelen moet je met goede argumenten komen. Heb je geen kaas gegeten van het onderwerp of kun je het geduld niet opbrengen, dan is het zaak een goede jurist of deskundige aan je zijde te hebben. Hierdoor kan jij je focus verleggen op de zaken waar je wél invloed op hebt. Zoals de regels die je zelf maakt én toepast in jouw bedrijf.

Pas op voor een regelreflex

Als jij andermans regels frustrerend en onwerkbaar vindt, zo kunnen jouw gasten en medewerkers jouw regels vervelend en inefficiënt vinden...

Zo was ik laatst te gast in een hotel. We zaten met een team te werken aan een project in hun restaurant en dan krijg je een hele werkshift via de zijlijn mee. Het was niet druk, maar toch was het voor gasten lastig om de aandacht van de medewerkers te krijgen. Ze waren reuzedruk met zichzelf en het bedrijf. Ze vulden lijsten in, zaten met hun hoofd bij het kassasysteem en waren meer bezig zich door de ‘papierwinkel’ heen te werken, dan de gasten te bedienen. Desgevraagd bleken er nogal wat regels en procedures te zijn per shift.

Als intern iets niet goed gaat, of als je medewerker of gast ongewenst gedrag vertoont, dan is een nieuwe regel al snel de remedie. En met de tijd stapelen die regels zich op tot een gedrocht waar niemand meer mee kan werken. Beter is het om een paar goede afspraken en regels te hebben die je kunt handhaven, dan een overkill aan regels die mensen aan hun laars lappen of verkeerd uitvoeren.

De vraag is hoeveel tijd je medewerkers bezig zijn om te voldoen aan jouw regels en of dat het gewenste resultaat heeft. En hoeveel tijd ze spenderen aan gasten? Elke minuut niet aan je gasten besteed betekent uiteindelijk omzetverlies. Gasten hebben last van te veel regels en het irriteert ze. Vooral medewerkers die zich inflexibel en ongastvrij opstellen om zo aan opgelegde regels te kunnen voldoen, zorgen ervoor dat de gast niet terugkomt.

Geef je medewerkers dan ook de ruimte om het de gast naar de zin te maken. Geef ze geen extra regels maar de tools en kennis om te zorgen voor een positieve ervaring. Haal daarom regelmatig de kam door je regeltjes. Kijk eens welke regels werkelijk noodzakelijk zijn en bijdragen aan een soepel lopend restaurant en hoge gasttevredenheid. En hou alleen die in stand.

Er zijn regels nodig om het spel te kunnen spelen. Maar slechte, overbodige en belerende regels zorgen ervoor dat mensen gaan valsspelen. Aan andermans regels kun je niet veel veranderen, maar je eigen regels heb jij zelf in de hand.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Internationaal
Nederland voor het eerst gastland op trendy food festival Parijs

Van 10 t/m 12 maart 2019 is Nederland gastland op het jaarlijkse trendy food platform Omnivore in Parijs. Omnivore is een driedaags, innovatief food-evenement; bezoekers zijn invloedrijke foodies, professionele en hobbykoks, bartenders, food- journalisten, bloggers en vloggers. Onder het motto Te...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden Wijn
Dit is wel een heel duur wijntje!

Twee flessen wijn zijn bij veilinghuis Sotheby's in New York onder de hamer gegaan voor de astronomische bedragen van respectievelijk 558.000 dollar en 496.000 dollar. De flessen komen uit het jaar 1945 en zijn afkomstig van het beroemde wijnhuis Romanée Conti. Op de website van De Telegr...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: