Column: gaat gastvrijheid hand in hand met techniek?

11 mei 2018 | David Bakker

Nu de dertig graden is aangetikt, de terrassen volstromen en het personeel blaren op de voeten krijgt vanwege de vele kilometers die gemaakt worden, rijst de vraag: handheld of geheugen? Voor veel restaurateurs is het geen keuze meer, maar toch bestaat er veel discussie bij de gast. Die valt simpelweg in twee categorieën te verdelen. De voor- en de tegengroep.

“Het gaat ten koste van de gastvrijheid”, versus “Het gaat lekker snel, efficiënt en er worden weinig fouten gemaakt.” Voor beiden valt wat te zeggen. Gasten ervaren de handhelds en obers als de verveelde puber die alleen maar op z’n mobiel zit te staren, geen oogcontact maakt en zo snel mogelijk naar de volgende tafel wil om de volgende bestelling op te nemen.

De andere keuze is de volledige aandacht voor de gast. Een bestelling onthouden. Iets wat zelden nog gebeurt, maar uitstraling en karakter geeft aan het restaurant. Het is, in mijn ogen, de wens van de generatie babyboomers, die persoonlijke aandacht in de horeca als een vanzelfsprekendheid ziet, respect heeft voor de ober en de tijd neemt om ergens te gaan dineren of lunchen. Tijd en aandacht hebben zij hoog in het vaandel staan.

De gast die de handheld prefereert heeft dat niet. Die zit tussen een aantal meetings in snel een broodje zalm naar binnen te werken. Deze gooit z’n cafeïnevrije ijskoffie naar binnen, rekent met het mobiele pinapparaat af en staat binnen twintig minuten weer op straat. Misschien niet zo gezellig, maar hij laat wel een kleine twintig euro achter in nog geen twintig minuten. Die tafel kan weer bezet worden door de volgende gast en de omzet stijgt. Niet geheel onbelangrijk.

Van belang is, denk ik, dat de ober weet welke behandeling een gast belieft. Aandacht voor de gast moet ook met een handheld kunnen. Sociale aandacht is een talent dat moeilijk te ontwikkelen is, dat zit in je of niet. Herken dat en ontwikkel dat. Daarnaast lijkt het mij verstandig om een globale keuze te maken in welk publiek je naar je zaak wilt trekken. Grofweg kan de gast in de twee besproken profielen ingedeeld worden. Als een keus wordt gemaakt welk publiek je wilt hebben, kan je je gastvrijheidstrategie daarop aanpassen. Paviljoen: handheld, Bib-gourmand: geheugen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Economie Food
Foodora stopt in Nederland

Maaltijdbezorger Foodora trekt de stekker uit de Nederlandse markt. Het Duitse moederbedrijf Delivery Hero zette afgelopen maand de Nederlandse tak in de etalage, maar heeft geen koper kunnen vinden. Dat meldt de NOS. Medewerkers van het bedrijf zijn schriftelijk ingelicht en krijgen vrijdag 17 ...

Personeel
Alles over de opbouw van loonkosten

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpm...

Vijf tips om wespen op afstand te houden

Het valt nu nog mee, maar de maand augustus herbergt ieder jaar weer een wespenplaag. Eind juli zijn de wespennesten voltooid en gaan de insecten op zoek naar voedsel, voornamelijk op uw terras, in de keuken of achter de bar. Bloedirritant voor gasten, werknemers en uzelf. Wij hebben een aantal tips...

trends Bier
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bierond...

Bier
Moskovieten geven 10 procent salaris uit aan bier

Het biertje blijft over de hele wereld één van de meest populaire alcoholische versnaperingen, maar hoeveel biertjes worden er nu gemiddeld genomen geconsumeerd? Besparingsplatform Kortingscode.nl deed onderzoek naar hoeveel bier er per persoon op maandelijkse basis wordt gedronken en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: