Column: gaat gastvrijheid hand in hand met techniek?

11 mei 2018 | David Bakker

Nu de dertig graden is aangetikt, de terrassen volstromen en het personeel blaren op de voeten krijgt vanwege de vele kilometers die gemaakt worden, rijst de vraag: handheld of geheugen? Voor veel restaurateurs is het geen keuze meer, maar toch bestaat er veel discussie bij de gast. Die valt simpelweg in twee categorieën te verdelen. De voor- en de tegengroep.

“Het gaat ten koste van de gastvrijheid”, versus “Het gaat lekker snel, efficiënt en er worden weinig fouten gemaakt.” Voor beiden valt wat te zeggen. Gasten ervaren de handhelds en obers als de verveelde puber die alleen maar op z’n mobiel zit te staren, geen oogcontact maakt en zo snel mogelijk naar de volgende tafel wil om de volgende bestelling op te nemen.

De andere keuze is de volledige aandacht voor de gast. Een bestelling onthouden. Iets wat zelden nog gebeurt, maar uitstraling en karakter geeft aan het restaurant. Het is, in mijn ogen, de wens van de generatie babyboomers, die persoonlijke aandacht in de horeca als een vanzelfsprekendheid ziet, respect heeft voor de ober en de tijd neemt om ergens te gaan dineren of lunchen. Tijd en aandacht hebben zij hoog in het vaandel staan.

De gast die de handheld prefereert heeft dat niet. Die zit tussen een aantal meetings in snel een broodje zalm naar binnen te werken. Deze gooit z’n cafeïnevrije ijskoffie naar binnen, rekent met het mobiele pinapparaat af en staat binnen twintig minuten weer op straat. Misschien niet zo gezellig, maar hij laat wel een kleine twintig euro achter in nog geen twintig minuten. Die tafel kan weer bezet worden door de volgende gast en de omzet stijgt. Niet geheel onbelangrijk.

Van belang is, denk ik, dat de ober weet welke behandeling een gast belieft. Aandacht voor de gast moet ook met een handheld kunnen. Sociale aandacht is een talent dat moeilijk te ontwikkelen is, dat zit in je of niet. Herken dat en ontwikkel dat. Daarnaast lijkt het mij verstandig om een globale keuze te maken in welk publiek je naar je zaak wilt trekken. Grofweg kan de gast in de twee besproken profielen ingedeeld worden. Als een keus wordt gemaakt welk publiek je wilt hebben, kan je je gastvrijheidstrategie daarop aanpassen. Paviljoen: handheld, Bib-gourmand: geheugen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Restaurant
Uniek wereldrestaurant met Asian drive-through

Kampen is over elf maanden als eerste in Nederland een wereldrestaurant met Asian drive-through rijker. De heipalen gaan deze weken de grond in. De bouw van het unieke restaurant bij Kampen Zuid wordt gerealiseerd door Weever Bouw uit Kampen als hoofdaannemer. Bo Qiu, de eigenaar van onder andere wo...

Restaurant Brooks: seizoensproducten van Hollandse bodem

Vanaf maart heeft de menukaart van restaurant Brooks in Amsterdam-Zuid een geheel nieuw culinair concept. Executive chef Ruud Wirken stelde een nieuwe kaart samen vol heerlijkheden om samen te delen. Een menu van wereldse gerechten, bereid met de lekkerste seizoensproducten, het liefst van Hollandse...

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ned...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: