Column: gaat gastvrijheid hand in hand met techniek?

11 mei 2018 | David Bakker

Nu de dertig graden is aangetikt, de terrassen volstromen en het personeel blaren op de voeten krijgt vanwege de vele kilometers die gemaakt worden, rijst de vraag: handheld of geheugen? Voor veel restaurateurs is het geen keuze meer, maar toch bestaat er veel discussie bij de gast. Die valt simpelweg in twee categorieën te verdelen. De voor- en de tegengroep.

“Het gaat ten koste van de gastvrijheid”, versus “Het gaat lekker snel, efficiënt en er worden weinig fouten gemaakt.” Voor beiden valt wat te zeggen. Gasten ervaren de handhelds en obers als de verveelde puber die alleen maar op z’n mobiel zit te staren, geen oogcontact maakt en zo snel mogelijk naar de volgende tafel wil om de volgende bestelling op te nemen.

De andere keuze is de volledige aandacht voor de gast. Een bestelling onthouden. Iets wat zelden nog gebeurt, maar uitstraling en karakter geeft aan het restaurant. Het is, in mijn ogen, de wens van de generatie babyboomers, die persoonlijke aandacht in de horeca als een vanzelfsprekendheid ziet, respect heeft voor de ober en de tijd neemt om ergens te gaan dineren of lunchen. Tijd en aandacht hebben zij hoog in het vaandel staan.

De gast die de handheld prefereert heeft dat niet. Die zit tussen een aantal meetings in snel een broodje zalm naar binnen te werken. Deze gooit z’n cafeïnevrije ijskoffie naar binnen, rekent met het mobiele pinapparaat af en staat binnen twintig minuten weer op straat. Misschien niet zo gezellig, maar hij laat wel een kleine twintig euro achter in nog geen twintig minuten. Die tafel kan weer bezet worden door de volgende gast en de omzet stijgt. Niet geheel onbelangrijk.

Van belang is, denk ik, dat de ober weet welke behandeling een gast belieft. Aandacht voor de gast moet ook met een handheld kunnen. Sociale aandacht is een talent dat moeilijk te ontwikkelen is, dat zit in je of niet. Herken dat en ontwikkel dat. Daarnaast lijkt het mij verstandig om een globale keuze te maken in welk publiek je naar je zaak wilt trekken. Grofweg kan de gast in de twee besproken profielen ingedeeld worden. Als een keus wordt gemaakt welk publiek je wilt hebben, kan je je gastvrijheidstrategie daarop aanpassen. Paviljoen: handheld, Bib-gourmand: geheugen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Internationaal
Nederland voor het eerst gastland op trendy food festival Parijs

Van 10 t/m 12 maart 2019 is Nederland gastland op het jaarlijkse trendy food platform Omnivore in Parijs. Omnivore is een driedaags, innovatief food-evenement; bezoekers zijn invloedrijke foodies, professionele en hobbykoks, bartenders, food- journalisten, bloggers en vloggers. Onder het motto Te...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden Wijn
Dit is wel een heel duur wijntje!

Twee flessen wijn zijn bij veilinghuis Sotheby's in New York onder de hamer gegaan voor de astronomische bedragen van respectievelijk 558.000 dollar en 496.000 dollar. De flessen komen uit het jaar 1945 en zijn afkomstig van het beroemde wijnhuis Romanée Conti. Op de website van De Telegr...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: