BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Auteur: Thijs Jacobs
3 februari 2021
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online gastreis, van oriëntatie naar reservering. Dit maakt ons de perfecte online marketingpartner voor restaurants.”

Inmiddels bestaat BookDinners 5 jaar, en in de huidige vorm nu 2,5 jaar, vertelt Wiertz: “Het idee voor BookDinners is in 2015 ontstaan vanuit de gedachte dat de restaurantwereld niet eenzelfde machtige boekingsreus in de markt wilde zien zoals de hotellerie die heeft met bijvoorbeeld Booking.com. Ons platform is ontstaan vanuit de horecaondernemers en is zo van, voor en door de horeca. Letterlijk, want de ondernemer beslist. Dat is de reden waarom Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is aangehaakt en grotere partijen zoals De Beren, The Harbour Club en de Grote Markt in Den Haag partners zijn. Alle afspraken met de betrokken partijen zijn vastgelegd in statuten met deze aandeelhouders, waardoor ze bijvoorbeeld zijn beschermd tegen prijsverhogingen, maar ook tegen een exit. Zoals je ziet, zijn wij ‘een ander beestje’ dan de andere partijen in de markt. De aandeelhouders zijn dus mede-eigenaren met betrekking tot besluitvorming over prijs, strategie en vraagstukken zoals internationalisering. Ook voor samenwerking met externe partners is goedkeuring van de aandeelhouders nodig, waardoor de horecaondernemers een groot aandeel hebben in de koers die wij varen. Op die manier bieden we tegenwicht aan bijvoorbeeld Tripadvisor, want er was geen partij in de markt die dat deed.”

Sociaal platform

BookDinners is in eerste begonnen als restaurantplatform. In 2018 is dit omgebouwd naar het eerste ‘sociale restaurantplatform’ in de markt. “We bieden de bezoekers van ons platform namelijk lijstjes met favorieten en suggesties van mensen die hen beïnvloeden. Dat zijn niet per se influencers, maar meestal vrienden, familie of collega’s. Mensen waarvan je weet dat ze een goede smaak hebben. Wat ook goed wordt gelezen, zijn de lijstjes van bekende chefs. Ze delen dan de plekken waar zij zelf graag gaan eten. Op die manier zijn we veel meer dan een boekingsplatform, maar vooral ook een bron van inspiratie, vanwege de blogs en de favorietenlijstjes. Voor de ondernemers die aanhaken, bouwen we daaromheen dienstverlening.”

Daarnaast is BookDinners een aantrekkelijke partij, vanwege de kostenstructuur: “Dat komt door de ‘flat fee’ die wij hanteren. Je hebt dus geen kosten per boeking, waardoor je vergeleken met andere spelers in de markt dezelfde omzetten kunt behalen, maar met minder kosten. Dat kan je enkele honderden euro’s per maand extra opleveren. Met alles wat we doen houden we het welzijn van de restaurantondernemer in het achterhoofd, want we zijn voor, door en van de horeca.”

Online marketingpartner

Dat platformen zorgen voor reserveringen is volgens Paul een misvatting. “Slechts tien tot twintig procent van de reserveringen bij restaurants komen via een platform. Dat houdt in dat zeker tachtig procent van de reserveringen komt uit de eigen kanalen en socials van de restaurants zelf. Onze service is dus kennis bieden aan de gast en hen inspireren. Hoe men reserveert maakt ons niet uit, want we zien onszelf als een online marketingpartner voor de restaurants aangesloten bij BookDinners en we hebben nul euro commissie per couvert. Dat betekent dat we voor de deelnemers onder andere kennissessies organiseren, waarin we bijvoorbeeld meer vertellen over Instagram of nieuwsbrieven. Als kennispartner voor het online domein bieden we ook een online marketingscan voor de restaurantwebsite aan, waarbij de website op vijftig punten wordt gecheckt. Ook kan een restaurateur ons gewoon dagelijks opbellen met al zijn vragen; van een pagina op zijn website tot hoe hij zijn online bezorgmodule het best kan inrichten. Online marketing is binnen onze branche behoorlijk specifiek gericht op de restaurantwereld, waar de meeste bureaus restaurants er ‘een beetje bij doen’. Toch is marketing voor de horeca echt anders, want het is niet te vergelijken met e-commerce, zoals bij sportschoenen bijvoorbeeld. Het hele ecosysteem is anders, je moet meer doen met inspiratie. Daarnaast ziet een restaurateur degene die koopt ook in het echt, dat gebeurt bij webshops niet. Zorg er dus als restaurateur voor dat de online beleving naadloos aansluit bij de praktijk. Alles moet kloppen. Daar helpen wij hen graag bij!”

Daarnaast publiceert BookDinners regelmatig kennisstukken en whitepapers over uiteenlopende onderwerpen. Wiertz: “Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van take-away. Hoe pak je dat aan? Of de samenwerking met partners zoals Deliveroo of Thuisbezorgd, is dat een vloek of een zegen? Maar ook zaken zoals planning op social media, de beschikbare reserveringssystemen en loyaliteitsprogramma’s komen aan bod. Daarnaast zijn we altijd beschikbaar voor hulpvragen met betrekking tot het online domein. Voor vijftien euro per maand heb je het basispakket en krijg je toegang tot alle genoemde informatie. Als je tien euro per maand extra betaalt, dan heb je ook de beschikking over de reserveermodule voor op je eigen website. Dit is een basic module die prima functioneert. Wil je meer, dan helpen we je graag verder met partners die meer functionaliteiten aanbieden. Het mooie is, dat je bij ons deel uitmaakt van een netwerk binnen je lidmaatschap.”

Gastdata beheren

Een speerpunt van BookDinners de komende periode is het onderwerp gastdata. “Wanneer iemand bij jouw zaak bestelt via Uber Eats, dan heb je geen idee of het iemand is die jouw restaurant al eens bezocht heeft of jou volgt op social media. Dat is waardevolle informatie, die eigenlijk in handen van jou als restaurantondernemer zou moeten zijn. Wanneer je de beschikking hebt over je eigen data, dan kun je ook eenvoudiger switchen tussen leveranciers en een waardevolle relatie met je klanten opbouwen. Dat is pure winst. Op dit moment hebben we zo’n 2000 betalende relaties in ons bestand en we groeien continu.”

Jouw restaurant registreren op BookDinners? Klik dan hier.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws