Blauwe bessen blijken enorm populair

23 juli 2018 | Thijs Jacobs

De populariteit van blauwe bessen is de laatste jaren flink gegroeid. De omzet van blauwe bessen in de supermarkten is in 2017 vergeleken met 2013 met ruim 250 procent toegenomen. Ook het landbouwareaal en de import van blauwe bessen namen in omvang toe. De prijzen van blauwe bessen in de supermarkten veranderden in deze periode nauwelijks. Dat meldt het CBS.

De omzet van blauwe bessen stijgt al een aantal jaar op rij. Deze trend zette zich in het eerste halfjaar van 2018 voort, supermarkten verkochten 8 procent meer blauwe bessen dan in dezelfde periode van 2017. Doorgaans koopt de consument de meeste blauwe bessen in mei.

Toename areaal en import blauwe bessen

Fruittelers spelen in op de toenemende vraag van de consument naar zacht, klein fruit zoals blauwe bessen, zwarte bessen, rode bessen, bramen en frambozen. De teeltoppervlakte van dit klein fruit neemt van jaar tot jaar toe. In 2018 groeide deze oppervlakte naar 1930 hectare, een toename van 11 procent vergeleken met een jaar eerder. Het betreft hier alleen de oppervlakte klein fruit in open grond. Het areaal onder glas is in dit bericht niet meegenomen. 

Van alle soorten klein fruit is vooral de blauwe bes populair. Het areaal nam in een jaar tijd met 17 procent toe tot 970 hectare in 2018. Het areaal blauwe bessen is sinds 2013 met twee derde in omvang gegroeid. Het aantal telers nam in deze periode minder snel toe, van 110 naar 130.

Gezond imago

Blauwe bessen staan, achter peren en appels, op de derde plaats in de lijst van de meest geteelde fruitsoorten in Nederland. Ook in andere Europese landen neemt de teelt van blauwe bessen toe. In 2016 stond Nederland in de top 5 van Europese landen met het grootste areaal blauwe bessen. Nederland volgde met 780 hectare na Polen (5 040 hectare), Duitsland (2 710 hectare), Spanje (2 260 hectare) en Portugal (1 520 hectare). De toename wordt mede veroorzaakt door het gezonde imago dat de blauwe bes bij de consument heeft.

Import van blauwe bessen bijna verdrievoudigd

Niet alleen de teelt maar ook de import van blauwe bessen is de laatste jaren toegenomen. In 2017 werd 9,8 miljoen kilogram aan verse blauwe bessen ingevoerd, bijna drie keer zoveel als in 2013. In 2017 was ongeveer 40 procent hiervan bestemd voor wederuitvoer. In 2013 werd een derde van de blauwe bessen geïmporteerd uit Zuid-Amerika en twee derde uit Europa. Het merendeel kwam in dat jaar uit Spanje (29 procent) en Chili (27 procent). 

In vergelijking met 2013 is de landenverdeling van de invoer van blauwe bessen gewijzigd. In 2013 en 2014 kwam het merendeel van de ingevoerde blauwe bessen uit twee landen: Spanje en Chili. In 2015 en 2016 kwam een groot deel van de blauwe bessen niet uit Chili maar uit Peru, respectievelijk 19 en 31 procent. De import uit Chili daalde van 915 duizend kilogram in 2013 naar 331 duizend kilogram vorig jaar. Vanaf 2015 is er meer invoer uit Afrika. In 2017 kwam 745 duizend kilogram (7,6 procent van de totale invoer) van dit continent. Vorig jaar kwam bijna 60 procent van de blauwe bessen uit Zuid-Europa (Spanje, 51 procent en Portugal, 8 procent).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: