Bierprijzen horeca blijven stijgen

21 februari 2017 | Roy Spijker

De gemiddelde prijs van een glas bier in de horeca was in 2016 2,43 euro. In 2015 was dit nog 2,38 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Horeca zijn daarmee bijna 2 euro duurder dan supermarkten, daar kost dezelfde hoeveelheid 45 cent.

In 15 jaar tijd is de prijs van een bier in de horeca met bijna een euro gesten. Volgens het CBS was de gemiddelde prijs van een biertje in 2002 nog 1,50 euro. De prijs van een pils in de horeca doet er zes jaar over om een 50 cent te stijgen. Het verschil met de prijs van bier in de supermarkter wordt daarentegen ook steeds groter.

Oorzaken

Volgens het CBS is er een verschil, omdat de supermarkten veel groter kunnen inkopen. Op die manier kunnen zij voordeligere prijzen bij de brouwerijen afdwingen. Daarnaast adverteren supermarkten met veel aanbiedingen, terwijl cafés elkaar op die manier beconcurreren. De consument let namelijk niet alleen op de prijs van een biertje, maar ook op de sfeer en de locatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Culinair
Vis roken doe je zo

Het roken van voedsel is een kooktechniek waarbij voedsel in rook van smeulend hout wordt gehangen of gelegd. Van oudsher werd deze kooktechniek toegepast om voedsel te conserveren, waardoor het langer houdbaar was. Tegenwoordig gebeurt roken voornamelijk om de expliciete smaak over te brengen. Voor...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020

Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Sweet fries of mine' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Mitch werkt bij Ter Marsch&Co uit Amsterdam en hij liet met zijn creatie zien wat er allemaal mogelijk is met zoeteaardap...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: