'Bezoek aan sterrenzaken valt mogelijk terug'

10 maart 2009
'Bezoek aan sterrenzaken valt mogelijk terug'

Uit een enquête onder 2750 abonnees van de nieuwsbrief van de website BijzondereRestaurants blijkt dat 35 procent van de respondenten minder vaak een sterrenrestaurant zal bezoeken. Ruim 60 procent van de ondervraagden zegt nog beter op de prijs-kwaliteitverhouding te gaan letten. Het publiek wordt dus kritischer. De enquête werd opgezet naar aanleiding van het nieuws dat een Zuid-Limburgs restaurant besloot zijn ster terug te geven ‘om de drempel te verlagen’.

Het imago van sterrenrestaurants is niet ‘slecht’ te noemen, zo blijkt uit het bescheiden onderzoek. Slechts een klein deel (8 procent) van het publiek ziet sterrenrestaurants als ‘duur en onaantrekkelijk’. Het grootste deel (90 procent) van de respondenten vindt de restaurants spannend en interessant, maar de helft van de respondenten wil vooraf wel wat meer van het restaurant weten voor men er uit eten gaat.

Verder heeft een groot deel van de respondenten (39%) aangegeven tot nu toe twee keer per jaar een sterrenrestaurant te bezoeken. Iets minder dan een derde gaat hier vier keer per jaar uit eten. Slechts een klein deel (ruim één op de tien) van de respondenten bezoekt maandelijks een sterrenrestaurant. Ongeveer een achtste bezoekt nooit een sterrenrestaurant.

Opvallend was de reactie op de vraag: wat betekent het volgens Michelin een ster te hebben? Het correcte formele antwoord is ‘een uitstekende keuken in zijn klasse’ (dat zou dus ook van een eetcafé kunnen zijn). Het gaat Michelin dus primair om de keuken. Entourage en bediening volgen in veel latere instantie. Velen (55%) denken dat Michelin het totaal bekijkt alvorens een ster te geven. Dat misverstand leeft ook bij 45% van de professionals. Bijna driekwart (74%) vindt overigens dat Michelin alle factoren moet betrekken bij het verlenen van een ster: keuken, bediening en ambiance.

Overig nieuws