'Bezoek aan sterrenzaken valt mogelijk terug'

10 maart 2009 |
'Bezoek aan sterrenzaken valt mogelijk terug'

Uit een enquête onder 2750 abonnees van de nieuwsbrief van de website BijzondereRestaurants blijkt dat 35 procent van de respondenten minder vaak een sterrenrestaurant zal bezoeken. Ruim 60 procent van de ondervraagden zegt nog beter op de prijs-kwaliteitverhouding te gaan letten. Het publiek wordt dus kritischer. De enquête werd opgezet naar aanleiding van het nieuws dat een Zuid-Limburgs restaurant besloot zijn ster terug te geven ‘om de drempel te verlagen’.

Het imago van sterrenrestaurants is niet ‘slecht’ te noemen, zo blijkt uit het bescheiden onderzoek. Slechts een klein deel (8 procent) van het publiek ziet sterrenrestaurants als ‘duur en onaantrekkelijk’. Het grootste deel (90 procent) van de respondenten vindt de restaurants spannend en interessant, maar de helft van de respondenten wil vooraf wel wat meer van het restaurant weten voor men er uit eten gaat.

Verder heeft een groot deel van de respondenten (39%) aangegeven tot nu toe twee keer per jaar een sterrenrestaurant te bezoeken. Iets minder dan een derde gaat hier vier keer per jaar uit eten. Slechts een klein deel (ruim één op de tien) van de respondenten bezoekt maandelijks een sterrenrestaurant. Ongeveer een achtste bezoekt nooit een sterrenrestaurant.

Opvallend was de reactie op de vraag: wat betekent het volgens Michelin een ster te hebben? Het correcte formele antwoord is ‘een uitstekende keuken in zijn klasse’ (dat zou dus ook van een eetcafé kunnen zijn). Het gaat Michelin dus primair om de keuken. Entourage en bediening volgen in veel latere instantie. Velen (55%) denken dat Michelin het totaal bekijkt alvorens een ster te geven. Dat misverstand leeft ook bij 45% van de professionals. Bijna driekwart (74%) vindt overigens dat Michelin alle factoren moet betrekken bij het verlenen van een ster: keuken, bediening en ambiance.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
BAZOOKA opent in de Kauwgomballenfabriek.

Je moet maar durven, midden in de lockdown een horecazaak openen. Het team van House of Watt (Elsa Jonker, Thomas Reekers en Felix Bekkers) doen het. “Je kan ook op de bank gaan zitten, wachten tot het voorbij is en dan hopen dat je nog bestaat”, aldus Elsa Jonker, één van ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: