Amsterdam een van de duurste 'eetsteden' ter wereld

27 augustus 2019 | David Bakker

Ten opzichte van andere hoofdsteden is uit eten gaan in Amsterdam geen goedkope aangelegenheid. Met een gemiddelde prijs van € 58,28 voor twee hoofdgerechten staat Amsterdam wereldwijd in de top-4 hoofdsteden met duurste restaurants. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat kosten van populaire date-activiteiten in 58 hoofdsteden in kaart bracht. 
 
De gemiddelde prijs voor twee hoofdgerechten van alle 58 landen is € 28,91. Uit eten gaan is in Amsterdam dus twee keer zo duur als wereldwijd gemiddeld. Toch valt Amsterdam net buiten de top 3 ‘duurste restaurant steden’. Uit eten gaan is namelijk nog prijziger in de hoofdsteden van Denemarken (€ 70,26), Luxemburg (€ 61,18) en de Verenigde Staten (€ 58,63).

Twee hoofdgerechten zijn daarentegen relatief goedkoop in de hoofdsteden van Bolivia (€ 7,35), Pakistan (€ 9,10) en Tunesië (€ 10,40). Het verschil tussen het goedkoopste en duurste etentje loopt daardoor op tot wel € 62,89.

Amsterdam dure dating-stad
Naast uit eten gaan werden binnen het onderzoek ook de kosten van andere populaire date-activiteiten bekeken, zoals een bioscoopbezoek, wat drinken in een bar, taxiritjes en een hotelovernachting. Alle kosten bij elkaar opgeteld, komt Amsterdam als de tweede duurste stad uit het onderzoek. 

De duurste date-stad is Luxemburg. In de top tien staan verder steden als Londen, Parijs, Tokyo en Stockholm. De volledige analyse en kosten per date-activiteit zijn in te zien op Taxi2Airport.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: