Adriaan Mol investeert acht miljoen euro in groeiplatform voor restaurants Formitable

Auteur: Redactie
Financieel 15 september 2022
Adriaan Mol investeert acht miljoen euro in groeiplatform voor restaurants Formitable

Adriaan Mol, de founder van Mollie en Messagebird, neemt per direct een belang in Formitable. Met zijn nieuwe investeringsvehikel Spacetime verstrekt hij acht miljoen euro groeikapitaal aan de Amsterdamse tech scale-up. Hiermee breiden Mol en Formitable hun bestaande partnerschap uit en zullen ze zich gaan richten op verdere productontwikkeling en internationale expansie.

Formitable werd in 2017 opgericht en helpt inmiddels meer dan drieduizend restaurants in vijftien Europese landen met reservering-, ticket-, en loyaltyoplossingen. “Met deze investering versterken we onze positie als marktleider in Nederland op het gebied van groeioplossingen voor restaurants”, zegt Raymond Wilders, CEO van Formitable. “Dankzij het partnerschap met Adriaan kunnen we onze systemen blijvend verbeteren en zo bijdragen aan een betere klantbeleving, hogere omzet en duurzame groei voor restaurants. Daarbij is het onze ambitie om ook in Scandinavië en Duitsland marktleider te worden, en vervolgens in de rest van Europa.”

Innovatieve samenwerking

Formitable en Mol werken al langer samen. Vijf jaar geleden introduceerden ze vooruitbetalingen bij reserveringen als oplossing voor no-shows. “Voordat Formitable bestond, waren systemen voor reserveringen, ticketing en loyalty vaak verwarrend en ouderwets”, zegt Adriaan Mol. “Traditionele software biedt restaurants niet de eenvoud en service die ze verdienen. Formitable heeft de markt opgeschud met innovatieve en gebruiksvriendelijke oplossingen, zodat restaurants zich volledig kunnen focussen op hun gasten en concentreren op groei. Raymond en ik delen het geloof in vernieuwing, eenvoud en technologie die werkt. Ik zie ernaar uit om samen te blijven innoveren, producten en services te creëren die restaurants verder helpen en tegelijkertijd te zorgen voor een optimale ervaring voor gasten.”

Zonder geld uiteten

Binnen hun nieuwe partnerschap willen Formitable en Mol zich onder meer richten op een systeem voor restaurants en haar klanten, waarbij na reservering en het bezoek, de betaling zonder interruptie plaatsvindt. Wilders: “Na een etentje wil je niet de rekening vragen, lang wachten en dan pas betalen. Medewerkers ervaren bovendien regelmatig problemen met cash geld, niet werkende betaalkaarten, uitvallende pinkastjes of haperende smart devices. Hierdoor duurt het betalingsproces vaak lang en draagt het niet bij aan een geslaagde, gastvrije restaurantbeleving. Met deze nieuwe technologie kunnen gasten straks, simpel gezegd, zonder geld uiteten. Via onze Table app kunnen gasten straks niet alleen restaurants ontdekken en gemakkelijk reserveren, maar ook na afloop hun etentje betalen.”

Over Formitable

Formitable is het groeiplatform voor restaurants, en helpt momenteel meer dan 3000 klanten hun gastervaring te verbeteren en te groeien met loyalty- en reserveringsoplossingen. MT/Sprout verkoos Formitable onlangs tot best presterende Saas-bedrijf van Nederland. Formitable is marktleider in Nederland en verder actief in heel Europa, met een sterke focus gericht op groei in Duitsland, Zweden en Denemarken. Toprestaurants als Geranium (3 sterren) (Worlds Best 50 nummer 1 van dit jaar), De Librije (3 sterren), en Coda (2 sterren) gebruiken Formitable’s producten. Vorig jaar werd Table gelanceerd. Met meer dan 60.000 actieve gebruikers is Table hard op weg om de grootste restaurant-app van Nederland en België te worden. Binnenkort zal de app in andere Europese landen worden uitgerold. 

Over Spacetime

Spacetime is een investment office dat flexibel en lange termijn groeikapitaal verstrekt aan technologie-bedrijven in diverse industrieën. Zij ondersteunt ondernemers bij het realiseren van groei door een actieve betrokkenheid en het delen van kennis, netwerk en ervaring opgedaan bij het uitbouwen van bedrijven als Mollie en Messagebird.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws