5 tips voor meer omzet

18 november 2015 |
5 tips voor meer omzet<

Jochum Jarigsma is auteur van het boek 'De nieuwe weg - in 7 stappen naar meer omzet. Speciaal voor horecaondernemers heeft Jochum 5 tips
om meer omzet te behalen.

Foto: Jochum Jarigsma

Meer verdienen aan bestaande gasten
Je product is op orde. Je hebt een goed assortiment, de kwaliteit van je hapjes en drankjes is op orde en je personeel is vriendelijk. In dit artikel schets ik 5 mogelijkheden om meer te verdienen aan de gasten die je TOCH al hebt.

1. Snelheid vergroten
Met stip op 1 staat snelheid vergroten. Nog te vaak is het interne proces leidend. Dus eerst tafels afruimen voor we een rondje langs reeds bezette tafels lopen.

2. De juiste vragen stellen
‘Wilt u nog een drankje’ is een aardig begin, maar: ‘Hoe kan ik uw verblijf/aanwezigheid hier nog aangenamer maken’ of iets van dien aard is de echte winnaar. De gast kan allerlei antwoorden geven waaronder antwoorden waardoor u niets extra’s gaat verkopen, maar uit onderzoek blijkt dat zeker 80-90 procent nog een keer wat bestelt. Niet omdat de behoefte er perse is, maar omdat mensen zich welkom voelen.

3. Op een goede manier afscheid nemen
Na het voldoen van de rekening wordt de gast soms aan zijn lot overgelaten. Terwijl de deur openhouden en een gemeend: 'Hoe heeft u de avond/ons restaurant ervaren?' of 'Wat vond u prettig hier?' Een veel mooiere afsluiting is. Zorg dat je mensen het gemeend doen: het gaat om de laatste indruk, dus het mag NIET afgeraffeld worden. Bij Spant! In Bussum staat een speciaal voor deze taak ingehuurde ‘uitzwaaier’. Hij neemt niet alleen netjes afscheid maar biedt vaak ook nog een gratis douceurtje aan (een kop koffie voor mee naar huis bij een congres of een pepermuntje na een diner. Geen bak waar uw gast zelf uit dient te graaien maar aangeboden als een klein cadeautje).

4. Oogcontact maken
Het negeren van oogcontact van gasten staat bovenaan de lijst irritaties van gasten en is vaak de reden voor geen repeat-bezoek.

5. Klachten goed afhandelen
Als een gast, om wat voor reden dan ook klaagt, dan zou de reactie moeten zijn; 'Wat fijn dat u daarmee naar ons komt. Ik ga het rechtzetten – en als dat niet kan (maaltijd is al op, muziek kan niet harder of temperatuur hoger vanwege andere gasten) compenseer dan. Oprechte aandacht en een gratis kop koffie doen wonderen voor je Net Promoter Score (NPS). Een hoge NPS-score is DE graadmeter voor repeat business en positieve mond-tot-mond reclame.

Kijk voor meer informatie op www.denieuweweg.nl.
Jochum Jarigsma, UvA-economie, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is oprichter van AccuRaad en de website Verkoopresultaat.nl die zich volledig richt op MKB-bedrijven en zelfstandige professionals. Daarnaast is hij verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes! Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Achtergronden Coronacrisis
Herman den Blijker en Annemarie van Gaal zoeken restaurants die het zwaar hebben

De horeca heeft nog nooit in zo zwaar weer verkeerd als nu. Maandenlang dicht. Geen gast in de zaak. Sommige restaurants hebben in de crisistijd wel een afhaal- of brengservice gehad, maar daarmee konden ze nauwelijks hun hoofd boven water houden. Nu zijn ze eindelijk weer open, maar alles is anders...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: