5 tips voor meer omzet

18 november 2015 |
5 tips voor meer omzet

Jochum Jarigsma is auteur van het boek 'De nieuwe weg - in 7 stappen naar meer omzet. Speciaal voor horecaondernemers heeft Jochum 5 tips
om meer omzet te behalen.

Foto: Jochum Jarigsma

Meer verdienen aan bestaande gasten
Je product is op orde. Je hebt een goed assortiment, de kwaliteit van je hapjes en drankjes is op orde en je personeel is vriendelijk. In dit artikel schets ik 5 mogelijkheden om meer te verdienen aan de gasten die je TOCH al hebt.

1. Snelheid vergroten
Met stip op 1 staat snelheid vergroten. Nog te vaak is het interne proces leidend. Dus eerst tafels afruimen voor we een rondje langs reeds bezette tafels lopen.

2. De juiste vragen stellen
‘Wilt u nog een drankje’ is een aardig begin, maar: ‘Hoe kan ik uw verblijf/aanwezigheid hier nog aangenamer maken’ of iets van dien aard is de echte winnaar. De gast kan allerlei antwoorden geven waaronder antwoorden waardoor u niets extra’s gaat verkopen, maar uit onderzoek blijkt dat zeker 80-90 procent nog een keer wat bestelt. Niet omdat de behoefte er perse is, maar omdat mensen zich welkom voelen.

3. Op een goede manier afscheid nemen
Na het voldoen van de rekening wordt de gast soms aan zijn lot overgelaten. Terwijl de deur openhouden en een gemeend: 'Hoe heeft u de avond/ons restaurant ervaren?' of 'Wat vond u prettig hier?' Een veel mooiere afsluiting is. Zorg dat je mensen het gemeend doen: het gaat om de laatste indruk, dus het mag NIET afgeraffeld worden. Bij Spant! In Bussum staat een speciaal voor deze taak ingehuurde ‘uitzwaaier’. Hij neemt niet alleen netjes afscheid maar biedt vaak ook nog een gratis douceurtje aan (een kop koffie voor mee naar huis bij een congres of een pepermuntje na een diner. Geen bak waar uw gast zelf uit dient te graaien maar aangeboden als een klein cadeautje).

4. Oogcontact maken
Het negeren van oogcontact van gasten staat bovenaan de lijst irritaties van gasten en is vaak de reden voor geen repeat-bezoek.

5. Klachten goed afhandelen
Als een gast, om wat voor reden dan ook klaagt, dan zou de reactie moeten zijn; 'Wat fijn dat u daarmee naar ons komt. Ik ga het rechtzetten – en als dat niet kan (maaltijd is al op, muziek kan niet harder of temperatuur hoger vanwege andere gasten) compenseer dan. Oprechte aandacht en een gratis kop koffie doen wonderen voor je Net Promoter Score (NPS). Een hoge NPS-score is DE graadmeter voor repeat business en positieve mond-tot-mond reclame.

Kijk voor meer informatie op www.denieuweweg.nl.
Jochum Jarigsma, UvA-economie, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is oprichter van AccuRaad en de website Verkoopresultaat.nl die zich volledig richt op MKB-bedrijven en zelfstandige professionals. Daarnaast is hij verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes! Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: