5 tips voor meer omzet

18 november 2015 |
5 tips voor meer omzet

Jochum Jarigsma is auteur van het boek 'De nieuwe weg - in 7 stappen naar meer omzet. Speciaal voor horecaondernemers heeft Jochum 5 tips
om meer omzet te behalen.

Foto: Jochum Jarigsma

Meer verdienen aan bestaande gasten
Je product is op orde. Je hebt een goed assortiment, de kwaliteit van je hapjes en drankjes is op orde en je personeel is vriendelijk. In dit artikel schets ik 5 mogelijkheden om meer te verdienen aan de gasten die je TOCH al hebt.

1. Snelheid vergroten
Met stip op 1 staat snelheid vergroten. Nog te vaak is het interne proces leidend. Dus eerst tafels afruimen voor we een rondje langs reeds bezette tafels lopen.

2. De juiste vragen stellen
‘Wilt u nog een drankje’ is een aardig begin, maar: ‘Hoe kan ik uw verblijf/aanwezigheid hier nog aangenamer maken’ of iets van dien aard is de echte winnaar. De gast kan allerlei antwoorden geven waaronder antwoorden waardoor u niets extra’s gaat verkopen, maar uit onderzoek blijkt dat zeker 80-90 procent nog een keer wat bestelt. Niet omdat de behoefte er perse is, maar omdat mensen zich welkom voelen.

3. Op een goede manier afscheid nemen
Na het voldoen van de rekening wordt de gast soms aan zijn lot overgelaten. Terwijl de deur openhouden en een gemeend: 'Hoe heeft u de avond/ons restaurant ervaren?' of 'Wat vond u prettig hier?' Een veel mooiere afsluiting is. Zorg dat je mensen het gemeend doen: het gaat om de laatste indruk, dus het mag NIET afgeraffeld worden. Bij Spant! In Bussum staat een speciaal voor deze taak ingehuurde ‘uitzwaaier’. Hij neemt niet alleen netjes afscheid maar biedt vaak ook nog een gratis douceurtje aan (een kop koffie voor mee naar huis bij een congres of een pepermuntje na een diner. Geen bak waar uw gast zelf uit dient te graaien maar aangeboden als een klein cadeautje).

4. Oogcontact maken
Het negeren van oogcontact van gasten staat bovenaan de lijst irritaties van gasten en is vaak de reden voor geen repeat-bezoek.

5. Klachten goed afhandelen
Als een gast, om wat voor reden dan ook klaagt, dan zou de reactie moeten zijn; 'Wat fijn dat u daarmee naar ons komt. Ik ga het rechtzetten – en als dat niet kan (maaltijd is al op, muziek kan niet harder of temperatuur hoger vanwege andere gasten) compenseer dan. Oprechte aandacht en een gratis kop koffie doen wonderen voor je Net Promoter Score (NPS). Een hoge NPS-score is DE graadmeter voor repeat business en positieve mond-tot-mond reclame.

Kijk voor meer informatie op www.denieuweweg.nl.
Jochum Jarigsma, UvA-economie, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is oprichter van AccuRaad en de website Verkoopresultaat.nl die zich volledig richt op MKB-bedrijven en zelfstandige professionals. Daarnaast is hij verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes! Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: