Zonnig en jubilerend Culinair Plaza doneert Є 80.000 aan de regio

14 september 2016 | Thijs Jacobs

De 25ste editie van het Nh1816 Alkmaar Culinair Plaza was er één van veel glans. En niet alleen door het prachtige weer. Vanaf het moment dat topkok Herman den Blijker op vrijdag de Kaasbel luidde tot het moment van het eindigen van de online veiling was het Waagplein een bruisend geheel. Deze kreeg nog meer glans door de uitgereikte cheques met een waarde van € 80.000 aan de 25 regionale goede doelen én de uitreiking van de Culinair Plaza Award aan 1480 Foodbar.

Naast het evenement is er door extra projecten als de online veiling, een samenwerking met de NSGK en de Waaghalzen, een foodpairing van chocolade met kaas, dit jaar extra geld opgehaald voor de 25 geselecteerde regionale goede doelen. Hierdoor staat de teller na 25 jaar Plaza op bijna 1.1 miljoen euro aan gedoneerde bedragen.

Culinaire innovatie

Met een doorslaggevend oordeel op innovatief culinair gebied kregen chef-kok Jelle Smit, zijn brigade en bedrijfsleider Wouter Bosch dit jaar de eer van de Culinaire Award toebedeeld. Eigenaar Yassine Hanyn die met klamme handen van de spanning de prijs in ontvangst nam, was vol lof over zijn team. Zonder omstoot erkende hij: “Zij doen het werk. Deze Culinaire Award is voor hen.”

Bruisende 25ste editie

De JCI Alkmaar, al 25 jaar verantwoordelijk voor de organisatie van het Culinair Plaza, had veel uit de kast gehaald om het evenement van jubileumglans te voorzien. De inspanningen werden beloond met drie dagen prachtig weer en in grote getalen aanwezig publiek, die genoten van culinaire hoogstanden en spetterende optredens.

Culinaire Kaasmarkt

De samenvoeging van de traditionele Kaasmarkt en het Culinair Plaza tot een Culinaire Kaasmarkt werd vrijdagochtend goed ontvangen. Het publiek kwam niet alleen voor de Kaasdragers, maar ook voor de Kaasbel luider: Heman den Blijker. De kleinschaligere opzet, zonder afzetting, maakte dat het publiek dichtbij de Kaasdragers kon komen, het maakte de pilot niet minder geslaagd.

Samenwerking NSGK

Voor de jubileumeditie heeft het Nh1816 Alkmaar Culinair Plaza de samenwerking uitgebreid met de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK). In Nederland zijn veel drempels waardoor kinderen en jongeren met een handicap niet gewoon kunnen meedoen. Daardoor staan zij vaak aan de zijlijn. Door de samenwerking zijn er regionale projecten/ goede doelen geselecteerd welke extra worden ondersteund door de donaties vanuit het Culinair Plaza.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Inauguratie Gastrobar 6 in Den Bosch

De legendarische Brabantse gastvrijheid spatte eraf bij de inauguratie van Gastrobar 6 in Den Bosch op 10 oktober. Beide eigenaren met een serieuze gastronomische curriculum, Freek Broeders en Geert Toebast haalden alles uit de kast om het de vele genodigden naar de zin te maken. Ted Janssen, voo...

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: