U heeft gezocht op : FSIN

12 november 2020 trends
Bezorging wint van zelf koken

Jongere generaties kiezen in vergelijking met twee jaar geleden steeds vaker voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Ze grijpen daarmee steeds vaker naar de ultra-gemaksoplossing. Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2021, ‘Hoe de crisis consumentengedrag verandert&rs ...

28 september 2020 Culinair Nice 'n Easy
''Natuurlijk kopen we weleens voorgesneden uitjes in''

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m ...

24 juli 2020 Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

17 maart 2020 Economie Coronacrisis
FoodService Instituut Nederland: 2,5 miljard omzetverlies voor foodservice

Uit een eerste berekening van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat de markt voor buitenshuis eten (foodservice) dit jaar €2,5 miljard aan omzet verliest als gevolg van de coronacrisis. Foodretail ziet de omzet juist met 1,8 miljard stijgen door hamstergedrag en vanwege het f ...

13 januari 2020 Achtergronden Ondernemen
Food is uiting van identiteit voor jongere generaties

Millennials, dat zijn mensen geboren tussen 1981 en 2000, geven jaarlijks gemiddeld 1.512 euro uit aan eten en drinken buiten de deur. Oudere generaties geven fors minder uit, babyboomers komen bijvoorbeeld niet verder dan 519 euro, zo blijkt uit onderzoek van FoodService Institute Nederland (FSIN). ...

8 oktober 2019
Ondernemers vaak doelwit van helers

Regelmatig zijn ondernemers het doelwit van helers, bijvoorbeeld doordat zij gestolen producten aangeboden krijgen. Ook worden zij slachtoffer van bedrijfsinbraken of overvallen waarbij eigendommen worden buitgemaakt. In 80% van de gevallen wordt buit geheeld. Gelukkig kunnen ondernemers veel doen o ...

24 april 2019 Wet- en regelgeving
Door werkzaamheden schade geleden?

Wegafzettingen en opengebroken straten: de resultaten kunnen gunstig zijn, maar de periode van de werkzaamheden is vervelend. Niemand vindt het leuk een blokje te moeten rijden. Als horecaondernemer heb je er wellicht wel eens last van gehad. Maar waar dit voor je gasten ‘gewoon vervelend&rsqu ...

10 april 2019 Achtergronden
Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vi ...

18 januari 2019 Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d ...

29 november 2018 trends
Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort

FSIN blikt in nieuwe publicatie vooruit op deliverymarkt in 2025 Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort Delivery is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. De bezorgmarkt groeit in 2018 wederom met dubbele cijfers en komt naar schatting uit op €3,2 m ...

23 oktober 2018 Economie Achtergronden
Horecasector betaalt facturen het snelst

Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven is in het derde kwartaal van 2018 verslechterd. Facturen worden nu na gemiddeld 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit de nieuwste Barometer Betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist G ...

25 april 2018 trends
Generatie Z: eten is vooral een sociale gebeurtenis

Na de column over generatie Y heeft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) het consumtiegedrag van de generatie daarvoor, generatie Z, ofwel de middelbare scholier, onderzocht. ‘Lekker’; dat vinden tieners anno 2018 het belangrijkste wanneer ze zelf eten kopen. Prijs en gemak volgen ...

8 januari 2018 Economie
Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur

De Nederlandse consument heeft vertrouwen in de economie. Hij heeft zijn hand duidelijk van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur. De omzet in de Out of Home-markt steeg hierdoor vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte van 2016. ...

6 oktober 2017 Economie Food
Hier koopt Nederland zijn eten en drinken

Het gaat goed met de foodsector. De consument heeft duidelijk zijn hand van de knip gehaald nu hij meer vertrouwen heeft in de economie. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving, eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. Dat is één van ...

15 september 2017 Achtergronden
Nederlanders consumeren vaker onderweg en op kantoor

In Nederland vindt de food-consumptie vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het station. Ook bedrijfscateraars groeien weer. In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants ...

14 februari 2017 Economie
Nederlandse economie groeit door: horeca in de plus

De Nederlandse economie groeide in 2016 met 2,1%. Dit is de sterkste groei sinds 2008. Door krachtiger te groeien dan alle omringende landen, maakt Nederland haar titel als meest concurrerende economie van de Europese Unie waar. Althans, dat spiegelt het Ministerie van Economische Zaken ons voor. Ja ...

9 januari 2017 Food trends
Eten buitenshuis steeds populairder

Zo'n 57 miljard euro gaven we met zijn allen vorig jaar in ons land uit aan eten en drinken. Dat is 2,1 procent meer dan in 2015. En wat opvalt: mensen eten steeds vaker buiten de deur. Die omzet groeide met 4,5 procent ruim twee keer zo hard als de totale groei van de consumptie. Dit blijkt ...

9 januari 2017
Millennials stuwen restaurantbezoeken

… maar consumenten van Generatie X zijn de ‘big spenders’ Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt (+4,5% in 2016). Van alle generaties zijn het de Millennials (18-36) die het vaakst in restaurants komen. 29% van hen eet minstens één keer per week buiten de d ...

22 augustus 2016 Economie Bezorgen
Bezorgen vanuit de horeca enorm in trek

Bezorgen is de grote trend. De potentie van de bezorgdiensten voor food wordt door lang niet iedereen op waarde geschat, maar in grotere steden als Utrecht en Amsterdam wordt menig voetganger nu al van de sokken gereden door de op tweewielers opererende bezorgers van bezorgdiensten als Foodora en De ...

12 januari 2016
2015: 22 procent minder faillissementen

Vorig jaar zijn in Nederland 6303 bedrijven failliet gegaan, een daling van 22 procent ten opzichte van 2014. In 2015 gingen 1756 edrijven minder failliet dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de gegevens van bedrijfsinformatiespecialist Graydon. De meeste faillissementen vonden plaats in de groot- ...

11 januari 2016

Als het consumentenvertrouwen stijgt, gaan consumenten meer buiten de deur consumeren. Die wetmatigheid bestaat al decennialang. In 2015 steeg het consumentenvertrouwen, dat vanaf april boven de nul bleef. Dat leidde tot een stijging van de buitenshuisconsumptie met €643 miljoen. De totale foodo ...

13 oktober 2015
Horeca staat voor uitdaging

Eetgelegenheden bevinden zich in uitdagende marktomstandigheden. De Rabobank verwacht weliswaar dat de vraag het komende jaar 2,2% toeneemt door de aantrekkende conjunctuur en het verbeterde consumentenvertrouwen, maar dat is geen reden voor uitbundigheid. Dit blijkt uit het Rabobank Cijfers en Tr ...

12 januari 2015
Horeca in de lift

De horeca in Nederland herstelt zich goed. De omzet in de horeca nam vorig jaar met 4,6 procent toe tot 13,8 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). In 2013 werd nog een krimp gemeten. Opvallend is, dat het FSIN spreekt over een groei van slechts 1 procent. We ...

23 december 2014
Horeca DNA neemt bedrijvenregister over

Vanaf 2015 gaat het Horeca-bedrijvenregister over naar een nieuwe organisatie, onder een nieuwe naam: HorecaDNA. Horecaondernemers ontvangen van het bedrijfschap Horeca en Catering informatie over de overdracht van de bedrijfsgegevens. Bedrijfschap Horeca & Catering verdwijnt Het bedrijfschap ...

19 mei 2014
Horeca moet zich onderscheiden

De Foodshopper Monitor komt met handige en leerzame cijfers over de horeca. Zo blijkt dat de klassieke horeca het zwaar heeft en dat het loont om je te richten op een specifieke doelgroep. Het 'verhaal' moet aansluiten bij de gast. Lukt dat? Dan is er een grote kans van slagen. Klassieke cafés, ...

13 januari 2014
Horeca moet inspelen op bewuste gast

Gasten in de horeca zijn steeds bewuster van wat ze eten en drinken. Als men buiten de deur eet, dan moet iedere euro die wordt uitgegeven het waard zijn. Horeca met chagrijnige bediening en slecht eten kan maar beter direct stoppen. Als het niet helemaal perfect is, dan komt de gast niet meer. ...

29 november 2013
Weer verwarring kwartaalomzet horeca

De kwartaalcijfers over de horeca houden de gemoederen bezig. Het CBS meldde dat de branche in het derde kwartaal 1,9 procent meer omzet heeft behaald. Foodstep en FSIN rapporteren juist een omzetdaling van 1,9 procent. Dit is weliswaar een cijfer over de hele foodservicebranche, maar de horeca zo ...

27 juni 2013
Van der Valk beste horeca in FSIN-lijst

Het FoodService Instituut (FSIN) presenteert de FSIN Food 500, een ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland. Van der Valk is het hoogst genoteerde klassieke horecabedrijf in de lijst en staat met 227 miljoen euro op plek 27. In de categorie klassieke horecabedrijven ...

1 juni 2013
FSIN: horecacijfers CBS te rooskleurig

Het CBS heeft opnieuw een overschatting van de horecacijfers afgegeven, dat stelt het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Al drie jaar lang presenteert het CBS een veel rooskleuriger beeld over de horeca dan de werkelijkheid aangeeft, en elke ondernemer en onderneming dagelijks aan den lijve ...

7 januari 2013
Zuinige gast vraagt om creatieve horeca

De horecabranche moet dit jaar creatief omgaan om de gunst van de gast, die steeds minder uitgeeft. In totaal werd er in 2012 199 miljoen euro minder uitgeven aan buiten te deur eten. Goedkoper uit eten Voor 2013 wordt in de horeca een omzetdaling verwacht van 2 procent. Dit zeggen Koninklijke H ...

25 oktober 2012
Horeca investeert minder

Nu de biertap in crisistijd minder vaak open gaat, heeft de horeca de investeringskraan ook dichtgedraaid. Uit onderzoek van de ING blijkt dat de bedrijfsinvesteringen dit jaar 8 procent lager liggen dan 2011. Voor 2013 wordt nog eens een daling verwacht van 3 procent. Het ING Economisch Bureau ver ...

18 september 2012
Eten buiten huis hoort bij levenswijze

Hoewel de buitenshuisconsumptie in het jaar 2012 naar verwachting opnieuw zal krimpen, blijkt dat eten buiten huis wel bij de gewenste manier van leven hoort. Dit blijkt uit analyses van de nieuwe Beleidsmonitor van FoodService Insituut Nederland over de buitenshuisconsumptie. Er wordt een dalin ...

9 januari 2012
Restaurants worden dit jaar prijsstunters

Uit eten gaan wordt komend jaar flink goedkoper voor de gast. Dat is tenminste de verwachting van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). In aanloop naar de aftrap van de Horecava geeft het FSIN traditioneel de cijfers over 2011. Fikse kortingen Het was afgelopen jaar geen goed jaar voor ...

9 januari 2012
FSIN: horeca blijft onder druk staan

De klassieke horeca en de catering hebben 2011 afgesloten met een licht omzetverlies, terwijl de inkoopprijzen met circa 2,5 procent stegen. Een behoorlijke volumedaling dus. De sector Gemak (fastservice, foodretail, stationshoreca, pompstations) pluste 3 procent, waardoor de winst iets toenam. S ...

20 september 2011
Horecagast zoekt goedkope alternatieven

De bestedingen in de Nederlandse foodservicemarkt blijven door de economisch crisis stevig onder druk staan en dat voelen vooral de klassieke horeca en de bedrijfscatering. Dat concludeert FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de Beleidsmonitor 2012, die onlangs is verschenen. Gasten gaan ...

11 januari 2010
Foodservice ziet omzet flink dalen

Speciaalzaken en de foodservice outlets hebben vorig jaar te kampen gehad met flinke omzetdalingen. In beide kanalen samen is ruim een miljard euro aan consumentenwaarde verdwenen. In foodservice alleen al bijna 650 miljoen euro. Mede daardoor zagen supermarkten hun foodomzet met 900 miljoen euro st ...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: