Nederlanders consumeren vaker onderweg en op kantoor

15 september 2017 | Roy Spijker

In Nederland vindt de food-consumptie vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het station. Ook bedrijfscateraars groeien weer. In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het station de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent stijgt naar 2,71 miljard euro.

Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN AMRO blijkt dat er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen meer groei te behalen valt, ook voor de consument en de leverancier. De bezoeker beoordeelt de frequentie van nieuwe producten in het bedrijfsrestaurant met rapportcijfer 6,4. Ook verwacht de bezoeker betere communicatie over de inhoud (calorieën, vet, etc.) van vers bereide producten. Dit beoordelen zij met een 6,3 in het bedrijfsrestaurant en ze geven tankshops het cijfer 6,6.

Bezoekers van tankshops hebben gemiddeld 4,26 euro over voor een ontbijt, 6,46 euro voor een lunch en 9,76 euro voor een avondmaaltijd. ABN AMRO benadrukt dat een betere samenwerking met leveranciers nodig is voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod. Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een  aanbieding krijgt. Want snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.

Verblijfslocatie

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. De bedrijfscatering verandert zo steeds meer van puur exploitatie van locaties om te eten naar een verblijfslocatie waar beleving en gastvrijheid centraal staan. Dit is ook om externe bezoekers te trekken, zoals zzp'ers. Bovendien worden er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Maar liefst 49% van de bezoekers vindt dat het assortiment gezonde producten in het bedrijfsrestaurant het afgelopen jaar is toegenomen. Ook bij tankshops doen nieuwe concepten hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc's en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende wordt steeds meer een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt. Op treinstations breidt het food-aanbod zich eveneens uit met on-the-go producten en maaltijden. De aankopen worden geconsumeerd op het perron (36 procent), in de trein (34 procent ) of in een eet- of drinkgelegenheid op het station (18 procent).

'Denken als een kok'

Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers. Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. "Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door 'te denken als een kok': door menusuggesties aan te bieden, door informatie over de herkomst van producten te geven en door de maximale inzet van producten om verspilling tegen te gaan en kosten te reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: 's ochtends als onderdeel van het ontbijt en 's middags als lunch-pizza uit de oven", vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "Flexibiliteit en snelheid vragen ook om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen Het aannemen van meer personeel met achtergrond in de horecasector moet ook de samenwerking met afnemers versterken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sluiting Michelin
Voormalig sterrenrestaurant O Mundo in Hotel De Wereld sluit

Restaurant O Mundo, gevestigd in Hotel De Wereld in Wageningen, gaat definitief dicht. Omdat de bedrijfsresultaten van het restaurant tegenvallen, heeft Hotel De Wereld besloten om het aantal hotelkamers uit te breiden ten koste van het restaurant. De sluiting is al in november. Hiermee verliest ...

Personeel Culinair
Ook de veeleisende gast vormt een uitdaging binnen de horeca

Horeca- en cateringbedrijven ervaren financieel pittige tijden. Omzet- en rendementsverhogen en het verlagen van de kosten vormen een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van GROUP7 met Het Nederlands Kokspanel onder ruim 500 horeca- en cateringprofessionals, dat afgelopen voorjaar werd gehoude...

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Bocuse d'Or
Jan Sobecki en Jannis Brevet in jury Bocuse d'Or

Voorzitter Soenil Bahadoer, chefkok Moshik Roth, chefkok Jarno Eggen en executive chef Sidney Schutte. Alle vier chefs die op topniveau koken. Bovendien nemen zij op maandag 23 september plaats aan de jurytafel bij de Nederlandse finale van Bocuse d'Or in de WedstrijdArena van Gastvrij Rotterdam...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Interview Aardappel
Interview Garry de Boer: "De aardappel wordt culinair herontdekt"

Garry de Boer is al jaren culinair marketing manager van Hanos en inspireert met zijn gerechten honderden chefs in Nederland. Samen met hoofd inkoop dagvers Marcel Coulier bepaalt hij (deels) wat er bij talloze restaurants iedere dag aan producten binnenkomen. Aan de hand van een vijftal stellingen ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: