Nederlanders consumeren vaker onderweg en op kantoor

15 september 2017 | Roy Spijker

In Nederland vindt de food-consumptie vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het station. Ook bedrijfscateraars groeien weer. In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het station de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent stijgt naar 2,71 miljard euro.

Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN AMRO blijkt dat er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen meer groei te behalen valt, ook voor de consument en de leverancier. De bezoeker beoordeelt de frequentie van nieuwe producten in het bedrijfsrestaurant met rapportcijfer 6,4. Ook verwacht de bezoeker betere communicatie over de inhoud (calorieën, vet, etc.) van vers bereide producten. Dit beoordelen zij met een 6,3 in het bedrijfsrestaurant en ze geven tankshops het cijfer 6,6.

Bezoekers van tankshops hebben gemiddeld 4,26 euro over voor een ontbijt, 6,46 euro voor een lunch en 9,76 euro voor een avondmaaltijd. ABN AMRO benadrukt dat een betere samenwerking met leveranciers nodig is voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod. Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een  aanbieding krijgt. Want snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.

Verblijfslocatie

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. De bedrijfscatering verandert zo steeds meer van puur exploitatie van locaties om te eten naar een verblijfslocatie waar beleving en gastvrijheid centraal staan. Dit is ook om externe bezoekers te trekken, zoals zzp'ers. Bovendien worden er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Maar liefst 49% van de bezoekers vindt dat het assortiment gezonde producten in het bedrijfsrestaurant het afgelopen jaar is toegenomen. Ook bij tankshops doen nieuwe concepten hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc's en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende wordt steeds meer een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt. Op treinstations breidt het food-aanbod zich eveneens uit met on-the-go producten en maaltijden. De aankopen worden geconsumeerd op het perron (36 procent), in de trein (34 procent ) of in een eet- of drinkgelegenheid op het station (18 procent).

'Denken als een kok'

Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers. Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. "Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door 'te denken als een kok': door menusuggesties aan te bieden, door informatie over de herkomst van producten te geven en door de maximale inzet van producten om verspilling tegen te gaan en kosten te reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: 's ochtends als onderdeel van het ontbijt en 's middags als lunch-pizza uit de oven", vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "Flexibiliteit en snelheid vragen ook om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen Het aannemen van meer personeel met achtergrond in de horecasector moet ook de samenwerking met afnemers versterken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Michelin
Videoportret: Mauro Colagreco, de beste chef ter wereld

Mauro Colagreco mag zich een jaar lang de beste chef ter wereld noemen. De geboren Argentijn met Italiaanse roots leerde koken van Alain Ducasse en Alain Passard, runt restaurants in China en opende in 2006 Mirazur, dat vandaag werd uitgeroepen tot beste restaurant ter wereld. Het is meteen een p...

Opening Interview
Bagels & Beans opent eerste aGoGo in Hoog Catharijne Utrecht

Speciaal voor wie wel wil genieten, maar niet wil wachten, opent op donderdag 4 juli de allereerste Bagels & Beans aGoGo: de bekende belegde bagels en prijswinnende Panamese koffie, maar dan sneller. Naast dit compleet nieuwe concept krijgt winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht ook een &lsquo...

Awards Mensen
De Librije terug in mondiale top 50

De Librije is terug in de top 50 van beste restaurants ter wereld. Het restaurant van Jonnie en Thérèse Boer is terug te vinden op plaats 46. De Britse uitgeverij William Reed Business Media publiceert jaarlijks een lijst met de vijftig bete restaurants ter wereld. Op nummer é&e...

Awards Duurzaamheid
Finalisten Gaia Green Awards 2019 bekend

De vakjury van de Gaia Green Awards heeft vandaag de 3 finalisten per categorie bekend gemaakt. De volgende horecabedrijven zijn doorgedrongen tot de finale van de Gaia Green Awards 2019: Strandpaviljoens - Nautilus aan Zee (Egmond aan Zee / NL) - The Shore (Scheveningen / NL) - Sjoerd (...

Restaurant
Bistro Croquant sluit zich aan bij Maastricht Culinair

Bistro Croquant in Maastricht sluit per 1 juli 2019 aan bij Maastricht Culinair. Eigenaar Roland Philipsen is verheugd dat zijn kwaliteitsbistro binnen twee jaar na de opening onderdeel uitmaakt van het samenwerkingsverband voor de betere restaurants en smaakmakers in Maastricht en omgeving. Bist...

Awards Mensen
Rosalie Theunissen winnaar Klasbak Trofee 2019

Op maandag 24 juni ontving Rosalie Theunissen tijdens het Slotdiner van Tour Culinair in sterrenrestaurant One in Roermond de Klasbak Trofee 2019. Met het jaarlijks uitreiken van de Trofee willen Tour Culinair en SVH het belang van het overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: