Nederlanders consumeren vaker onderweg en op kantoor

15 september 2017 | Roy Spijker

In Nederland vindt de food-consumptie vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het station. Ook bedrijfscateraars groeien weer. In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het station de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent stijgt naar 2,71 miljard euro.

Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN AMRO blijkt dat er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen meer groei te behalen valt, ook voor de consument en de leverancier. De bezoeker beoordeelt de frequentie van nieuwe producten in het bedrijfsrestaurant met rapportcijfer 6,4. Ook verwacht de bezoeker betere communicatie over de inhoud (calorieën, vet, etc.) van vers bereide producten. Dit beoordelen zij met een 6,3 in het bedrijfsrestaurant en ze geven tankshops het cijfer 6,6.

Bezoekers van tankshops hebben gemiddeld 4,26 euro over voor een ontbijt, 6,46 euro voor een lunch en 9,76 euro voor een avondmaaltijd. ABN AMRO benadrukt dat een betere samenwerking met leveranciers nodig is voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod. Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een  aanbieding krijgt. Want snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.

Verblijfslocatie

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. De bedrijfscatering verandert zo steeds meer van puur exploitatie van locaties om te eten naar een verblijfslocatie waar beleving en gastvrijheid centraal staan. Dit is ook om externe bezoekers te trekken, zoals zzp'ers. Bovendien worden er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Maar liefst 49% van de bezoekers vindt dat het assortiment gezonde producten in het bedrijfsrestaurant het afgelopen jaar is toegenomen. Ook bij tankshops doen nieuwe concepten hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc's en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende wordt steeds meer een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt. Op treinstations breidt het food-aanbod zich eveneens uit met on-the-go producten en maaltijden. De aankopen worden geconsumeerd op het perron (36 procent), in de trein (34 procent ) of in een eet- of drinkgelegenheid op het station (18 procent).

'Denken als een kok'

Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers. Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. "Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door 'te denken als een kok': door menusuggesties aan te bieden, door informatie over de herkomst van producten te geven en door de maximale inzet van producten om verspilling tegen te gaan en kosten te reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: 's ochtends als onderdeel van het ontbijt en 's middags als lunch-pizza uit de oven", vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "Flexibiliteit en snelheid vragen ook om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen Het aannemen van meer personeel met achtergrond in de horecasector moet ook de samenwerking met afnemers versterken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: