Bezorgen vanuit de horeca enorm in trek

22 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Bezorgen is de grote trend. De potentie van de bezorgdiensten voor food wordt door lang niet iedereen op waarde geschat, maar in grotere steden als Utrecht en Amsterdam wordt menig voetganger nu al van de sokken gereden door de op tweewielers opererende bezorgers van bezorgdiensten als Foodora en Deliveroo. En wat te denken van de brommers van Thuisbezorgd? Op dit moment is er in Nederland een markt van foodbezorging vanuit de horeca van 695 miljoen euro, en dat zal doorgroeien naar 1,5 miljard euro in 2025, zo staat te lezen in een rapport van Food Service Instituut Nederland (FSIN), dat in september uitkomt en dat door het FD werd ingezien voor publicatie. 

Internationaal gezien is Uber al enige tijd actief met maaltijdbezorging onder de naam UberEats. Met name mannen en jongeren onder de 25 jaar bestellen vaak en steeds vaker. Toch zijn de kosten van bezorgen nu nog hoog, hetgeen de winstgevendheid van bezorgdiensten onder druk zet. Deze bedrijven zijn tevens genoodzaakt om een groot deel van hun inkomsten in te zetten voor (online) marketing, waardoor er rode cijfers geschreven worden. Schaalvergroting is dan ook een voorwaarde voor het succes van deze bedrijven, en zoals het er nu uitziet, wordt bezorgen steeds populairder. 

En het huis van 2025? Dat heeft geen keuken meer. Een koelkast, afvalemmer en magnetron zijn voldoende. De komst van Ubereats naar Nederland is aanstaande, aangezien het bedrijf in ons land al druk doende is met het werven van personeel. Is jouw zaak alaangesloten bij een bezorgdienst? 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: