Bezorgen vanuit de horeca enorm in trek

22 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Bezorgen is de grote trend. De potentie van de bezorgdiensten voor food wordt door lang niet iedereen op waarde geschat, maar in grotere steden als Utrecht en Amsterdam wordt menig voetganger nu al van de sokken gereden door de op tweewielers opererende bezorgers van bezorgdiensten als Foodora en Deliveroo. En wat te denken van de brommers van Thuisbezorgd? Op dit moment is er in Nederland een markt van foodbezorging vanuit de horeca van 695 miljoen euro, en dat zal doorgroeien naar 1,5 miljard euro in 2025, zo staat te lezen in een rapport van Food Service Instituut Nederland (FSIN), dat in september uitkomt en dat door het FD werd ingezien voor publicatie. 

Internationaal gezien is Uber al enige tijd actief met maaltijdbezorging onder de naam UberEats. Met name mannen en jongeren onder de 25 jaar bestellen vaak en steeds vaker. Toch zijn de kosten van bezorgen nu nog hoog, hetgeen de winstgevendheid van bezorgdiensten onder druk zet. Deze bedrijven zijn tevens genoodzaakt om een groot deel van hun inkomsten in te zetten voor (online) marketing, waardoor er rode cijfers geschreven worden. Schaalvergroting is dan ook een voorwaarde voor het succes van deze bedrijven, en zoals het er nu uitziet, wordt bezorgen steeds populairder. 

En het huis van 2025? Dat heeft geen keuken meer. Een koelkast, afvalemmer en magnetron zijn voldoende. De komst van Ubereats naar Nederland is aanstaande, aangezien het bedrijf in ons land al druk doende is met het werven van personeel. Is jouw zaak alaangesloten bij een bezorgdienst? 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Lunch Fastservice
Restaurant nNea serveert bekroonde pizza’s nu ook tijdens lunch

Sinds de opening in 2019 veroveren nNea’s Napolitaanse pizza’s de harten van velen. Italiaanse experts riepen het restaurant zelfs uit tot een van de beste pizzeria’s van Europa. nNea’s deegmeesters kunnen er geen genoeg van krijgen, daarom opent het restaurant haar deuren nu...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Michelin

"Waarin Nederland zich als gastronomisch land onderscheidt is duurzaamheid, de aandacht voor lokale producten, duurzame vis en eerlijk vlees. Daarin loopt Nederland echt een stapje voor op de buurlanden", aldus Michelin hoofdinspecteur Loens dit jaar tijdens de uitreiking van de sterren. ...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: