Bezorging wint van zelf koken

12 november 2020 | Redactie
Bezorging wint van zelf koken

Jongere generaties kiezen in vergelijking met twee jaar geleden steeds vaker voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Ze grijpen daarmee steeds vaker naar de ultra-gemaksoplossing. Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2021, ‘Hoe de crisis consumentengedrag verandert’, die deze week verschijnt.

De FSIN Foodshopper Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) naar consumentengedrag. In de editie 2021 die deze week wordt gepubliceerd, worden ruim 6.000 Nederlandse consumenten, verdeeld in vier generaties (Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers), bevraagd op hun consumptiegedrag.

Nederlanders hebben vaak geen zin om te koken

Alle kookboeken en kookprogramma’s ten spijt, hebben Nederlanders in vergelijking met 2018 steeds vaker geen zin om te koken. Bovendien gaan steeds minder Nederlanders alsnog aan het fornuis staan als ze geen zin hebben om te koken. We kiezen vaker voor gemak. Alle generaties geven sneller toe aan een gemaksoplossing dan twee jaar geleden. Wel verschillen de gekozen oplossingen bij geen zin om te koken per generatie.Voor Millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meestgenoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’.

De oudere generaties, Generatie X en Babyboomers, kiezen veel vaker voor traditionele gemaksoplossingen. Ze zoeken een functionele oplossing voor het avondeten, zoals een kant-en-klaarmaaltijd, brood, of restjes uit de vriezer. Een ander opvallend resultaat is dat Babyboomers - die het vaakst zin hebben om te koken - wanneer ze geen zin hebben veel minder dan andere generaties geneigd zijn alsnog te koken. Babyboomers kiezen dan het vaakst voor een functionele gemaksoplossing.

Over de FSIN FoodShopper Monitor

De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek van het FSIN onder Nederlandse foodconsumenten. Voor de FSIN FoodShopper Monitor 2021 is een representatief marktonderzoek verricht onder 6.465 Nederlanders in de leeftijd van 18-74 jaar, verdeeld in vier generaties: Generatie Z (18-24 jaar) Millennials (25-40 jaar), Generatie X (41-54 jaar), Babyboomers (55-74 jaar). Het FoodShopperonderzoek is gekaderd in drie belangrijke thema’s: financiën, gemak en genieten. Nederlanders hebben (noodgedwongen) nieuwe vormen van gemak en genieten ontdekt in deze crisistijd. Zijn consumentenbehoeftes fundamenteel veranderd, of keert de foodshopper na corona weer terug naar zijn oude consumptiepatroon? Waar wil hij zijn geld dan aan uitgeven? Uit het onderzoek blijkt dat de thema’s gemak en genieten door corona niet aan belang ingeboet hebben. De manier waarop consumenten deze behoeftes invullen, is echter wel veranderd. Zo werd buitenshuis genieten noodgedwongen thuis genieten, in allerlei vormen. Delivery is plotsklaps de meestgenoemde oplossing voor Generatie Z en de Millennials die geen zin hebben om te koken. Ouderen kiezen meer traditionele gemaksalternatieven dan jongeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: