Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

De Nederlandse consument heeft vertrouwen in de economie. Hij heeft zijn hand duidelijk van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur. De omzet in de Out of Home-markt steeg hierdoor vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte van 2016. Dit jaar verwacht het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zelfs een groei van 4,9% voor de buitenshuisconsumptie. Per Nederlander komt dit neer op een stijging van bijna €50. Dat zijn een aantal van de cijfers die het FSIN tijdens hun congres op de Horecava bekend zal maken.

Vertrouwen

Gaf de Nederlandse consument vorig jaar €1.115,31 uit aan eten en drinken buitenshuis, dit jaar zal dat bedrag naar verwachting van het FSIN oplopen tot €1.162,70 per persoon (+4,2%). De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie e?n zijn veranderende levensstijl.

Crisis voorbij

De uitgaven aan de consumptie buitenshuis overtreffen daarmee die van vo?o?r de crisis. Ter vergelijking: voor de recessie in 2007 gaf de consument zo’n €1.147,57 uit aan eten en drinken buiten de deur. Na de crisis liep dit bedrag met meer dan €100 terug met 2014 als dieptepunt: toen besteedde de consument op jaarbasis €1.035,27 aan met name zijn restaurantbezoek (zie grafiek voor de exacte uitgaven per hoofd van de bevolking aan eten en drinken buiten de deur).


Trekken we de huidige lijn door - uitgaande van gelijkblijvende economische omstandigheden - dan zal de consumptie buitenshuis de komende jaren blijven stijgen. Het FSIN gaat in zijn toekomstberekeningen uit van een besteding aan foodservice van €1.395,95 per persoon per jaar in 2025. Dat is ruim €280 (+25,1%) meer dan de Nederlander in 2017 aan eten en drinken buiten de deur uitgaf.

2017: goed jaar voor foodsector

De totale foodsector heeft een goed jaar achter de rug; het beste sinds de crisis. De totale omzet in voedings- en genotmiddelen steeg afgelopen jaar met 3,6% in vergelijking met 2016, blijkt uit de voorlopige omzetcijfers van het FSIN over 2017. In Out of Home bedroeg de stijging zoals gezegd 4,1%, in At Home 3,4% (consumentenbestedingen aan eten en drinken voor consumptie thuis). De totale consumentenomzet in eten en drinken in Nederland kwam daarmee vorig jaar uit op zo’n €59,5 miljard. Daarvan wordt 68% in At Home gerealiseerd (hoofdzakelijk in het supermarktkanaal). Ook in 2018 staan de seinen op groen: het FSIN verwacht dat de foodmarkt dit jaar een omvang van €61,7 miljard zal bereiken.

Gemaksconcepten en delivery

De dynamiek in de foodsector is groot. Beleving, gemak, vertaald in nieuwe gemaksconcepten, en de onstuitbare opmars van maaltijd- en boodschappenbezorging zijn de belangrijkste drijvers van de omzetgroei afgelopen jaar. Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen convenienceconcepten en fooddelivery blijven groeien. Met name jongeren en tweeverdieners stuwen de omzetstijging in deze groeimarkten. Meer dan ooit hebben zij geld over voor ‘lekker eten’ en voor convenience.

Tijdwinst is geld waard. Het FSIN signaleert al geruime tijd dat de tijdafstand tussen aankoop en foodconsumptie afneemt: naarmate een samenleving stabieler en welvarender is, stellen consumenten hun aankoopbeslissing vaker uit tot het laatste moment. Het FSIN verwacht dat de directe consumptie van foodproducten verder zal toenemen. Boodschappen voor de ‘voorraadkast’ zullen vaker online worden gedaan.

Thuisbezorgd.nl en Domino’s

Uit de recente marktupdate van het FSIN blijkt dat de markt voor fooddelivery afgelopen jaar met 28% is gestegen. Deze markt bereikte bijna de omzetgrens van €2,5 miljard. Iets meer dan de helft daarvan (€1,3 miljard) is afkomstig van foodserviceconcepten, zoals Thuisbezorgd.nl en Domino’s. Ongeveer €1,2 miljard is afkomstig van Cold Food & Beverage Delivery, zoals supermarkten, diepvriesbezorging en versboxen. Vooral deze laatste markt ontwikkelt zich groeit snel (+33%). Deze groei wordt met name gedreven door de bezorging van boodschappen (+51%).

FSIN: ‘Nederlander besteedt in 2018 veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur’ 2

Over het FSIN

Het FSIN is het onafhankelijke kennisplatform van en voor professionals in de totale foodmarkt dat (inter)nationale trends en ontwikkelingen analyseert, duidt en koppelt aan een heldere toekomstvisie, zowel in Out of Home als At Home. Het FSIN brengt ieder jaar meerdere kennisproducten uit, waaronder de FSIN Beleidsmonitor, de FSIN FoodShopper Monitor en vakblad FoodStrategy met daarin opgenomen de FSIN Food500.

Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met meer dan 170 actieve leden waaronder grossiers, fabrikanten en outlets. Via de FSIN-website en -app hebben de leden onbeperkt toegang tot alle publicaties, rapporten, dossiers, presentaties en analyses. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Grand Concours du Caviar op Folie Culinaire

Op woensdag 10 oktober organiseert Reitsma Seafood in samenwerking met Sturia Caviar de prestigieuze kaviaarkookwedstrijd ‘Grand Concours du Caviar’. Op dag drie van het exclusieve, gastronomische vakevenement Folie Culinaire strijden vier Nederlandse topchefs om de eer en om mooie pri...

Vis Achtergronden
Nederlands Oesterseizoen 2018-2019 officieel geopend

Op de Oosterschelde sleepte vandaag de YE155 de eerste oesters van het seizoen. Schipper Maurice Boone overhandigde de oesters aan de Nederlandse Oestervereniging en de gemeentebesturen van Reimerswaal en Schouwen-Duiveland. Daarmee is het oesterseizoen in Nederland en België officieel geopend....

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Fastservice Rotterdam
Herman Hell en Hugo Kruijssen nemen vestigingen SUGO Pizza over

Horecaondernemers Herman Hell, eigenaar van Hell’s Kitchen Horeca Groep, en Hugo Kruijssen hebben drie vestigingen van SUGO Pizza overgenomen. Daarmee gaat een jongensdroom van de twee vrienden in vervulling. Herman: "We hebben het product van SUGO Pizza verbeterd en voorspellen een groot...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Awards Culinair
Manouk Wols (Restaurant Dell’arte) wint Young Chef Award 2018

Vijf zelfstandig werkende koks tot 25 jaar streden woensdag op Gastvrij Rotterdam om de Euro-Toques Young Chef Award 2018. De deelnemers waren: Jeremy Arrascaeta Restaurant Bougainville - Amsterdam, Xander Kleintjes Restaurant 't Vaantje – Reeuwijk, Joomay Steffens Restaurant Bentinck - Bu...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: