Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort

Auteur: David Bakker
29 november 2018
Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort

FSIN blikt in nieuwe publicatie vooruit op deliverymarkt in 2025
Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort
Delivery is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. De bezorgmarkt groeit in 2018 wederom met dubbele cijfers en komt naar schatting uit op €3,2 miljard (+20,1%).

In 2019 zal deze markt volgens de prognoses van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) opnieuw met eenzelfde percentage groeien. Fooddelivery is daarmee volgend jaar goed voor 5,9% van de totale foodmarkt. De bezorging van online bestelde maaltijden en boodschappen noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers binnen de totale foodmarkt. En het eind is voorlopig nog niet in zicht. ‘In 2019 verwachten we dat de bezorgomzet de mijlpaal van €3,8 miljard zal bereiken’, verklaart Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, naar aanleiding van het verschijnen van het FSIN Dossier Delivery 2019.


Blurring, ook online

Het FSIN analyseert en duidt ontwikkelingen en trends in de totale foodmarkt. In deze nieuwe publicatie gaat het FSIN in op de omzetontwikkelingen in online food, zowel in de foodservice- als de foodretailmarkt ofwel: de bezorging van maaltijden én boodschappen. Markten die steeds meer in elkaar schuiven, ook online. In het foodretailkanaal komen met name supermarkten meer en meer op het terrein van spelers in de foodservicemarkt, niet alleen door het toevoegen van foodservice- elementen op de winkelvloer, maar ook door de bezorging van boodschappen én maaltijden aan bijvoorbeeld senioren en leveringen aan de (klein)zakelijke markt.

Delivery Foodservice goed voor €1,5 miljard binnen de totale bezorgmarkt voor eten en drinken domineren in 2018 opnieuw bedrijven in de foodservicemarkt. De maaltijdbezorging vanuit de buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van ruim €1,7 miljard, een groei van 13,4%. Ook in 2019 rekent het FSIN op dubbele groeicijfers, al lijkt de stijgende lijn van de afgelopen jaren licht af te vlakken. Het FSIN raamt de omzet in Delivery Foodservice in 2019 op €1,9 miljard (+11,4%).


Foodretailmarkt versnelt groeitempo Spelers in het foodretailkanaal realiseren in 2018 naar verwachting een omzet van €1,5 miljard (+29%). Hun groeitempo ligt hoger dan dat van deliverybedrijven in Foodservice en zal zich naar inschatting van het FSIN de komende jaren verder versnellen. De prognose voor 2019 bedraagt een omzetgroei van 30,8%. Belangrijkste drivers van deze groei zijn de supermarkten, zij plussen in 2018 39,8% en zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de snelle opmars van nieuwkomers in deze markt.

Consumenten omarmen gretig de voordelen van het online bestellen van hun boodschappen en verkiezen, net als in maaltijdbezorging, duidelijk het gemak van thuisbezorging boven afhalen. In 2019 passeren de ‘boodschappenbezorgers’ de maaltijdbezorgers Omzetontwikkeling totale deliverymarkt 2014-2019 EST


Dominantie opeisen

Foodretail vertegenwoordigt op dit moment 46% van de totale deliverymarkt, Foodservice is goed voor 54% (zie grafiek). Die verhouding zal zich richting 2025 snel wijzigen. In 2019 al verwacht het FSIN dat de foodretailmarkt goed zal zijn voor de helft van alle bezorgomzet in eten en drinken in Nederland.

De grote supermarktmerken zullen op basis van hun schaalgrootte, inkoopvoordeel en efficiency net als in de fysieke foodwereld ook online een dominante marktpositie opeisen. In 2017 lag de verhouding tussen beide kanalen nog op 43% voor Foodretail en 57% voor Foodservice. Marktaandeel delivery in 2025 naar 8,3% ‘Ook de komende jaren verwachten we dat de fooddeliverymarkt blijft groeien.

Er zijn nog volop kansen om die groei verder aan te jagen’, aldus het onafhankelijke kennisinstituut. ‘Foodserviceconcepten kunnen andere eetmomenten aanboren. Binnen de bezorgmarkt groeit de lunch bijvoorbeeld erg hard op dit moment.’ In het foodretailkanaal ziet het FSIN volop kansen in direct delivery. ‘De consument stelt zijn aankoopbeslissingen uit. Hij plant minder en leeft meer ‘impulsgedreven’. Juist daar zal in de toekomst de groei in de foodsector vandaan komen. Veel online spelers in de boodschappenmarkt richten zich op de geplande weekboodschappen, nog niet op deze directe, snelle service.’ Met het oog op de middellange termijn verwacht het FSIN dat de markt voor fooddelivery in 2025 een omvang kan bereiken van €6,2 miljard - dat betekent een marktaandeel van zo’n 8,3%.

Over het FSIN Dossier Delivery 2019 Het FSIN Dossier Delivery 2019 is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN. Het FSIN Dossier Delivery 2019 vormt een update van de FSIN Factsheet Delivery 2017. De cijfers in dit dossier zijn gebaseerd op diverse bronnen; op eigen onderzoek, onderzoek van derden en interviews met experts en vertegenwoordigers van alle marktsegmenten binnen de fooddeliverymarkt. GfK en de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) voorzagen ons van extra cijfers en insights.

Overig nieuws