Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

10 april 2019 | Thijs Jacobs

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vindt de herhaling al plaats binnen drie maanden. Investeren in preventieve middelen loont altijd, maar zeker na een inbraak.

Herhaalinbraak

Sitske Mauritsz, COO Schadeverzekeringen bij Reaal: “Een inbraak in je bedrijf zorgt niet alleen voor veel overlast en gedoe, maar kan uiteindelijk ook de bedrijfscontinuïteit bedreigen. Investeren in goed zichtbare preventieve middelen kan (pogingen tot) inbraak voorkomen. Inbrekers slaan een goed beveiligd pand namelijk liever over. Maar bedrijfspanden waar zij al eerder zijn geweest vinden zij interessant; zij weten immers de ‘weg’ en weten wat er te halen is. Bovendien is de kans groot dat er nieuwe apparatuur aanwezig is na de vorige inbraak. Het is daarom belangrijk om direct na een inbraak de beveiliging weer op orde te hebben, voordat de nieuwe inventaris is aangeschaft. En laat ook duidelijk aan de buitenzijde van het pand zien dat er voorzorgsmaatregelen zijn getroffen, dit kan bijvoorbeeld door middel van waarschuwingsstickers.”

Uit de cijfers van Reaal blijkt dat de kans op een herhaalinbraak het grootste is kort na de eerste inbraak:

Inbraak herhaling

< 90 dagen     4%
< 180 dagen   5%
< 270 dagen   6%
< 360 dagen   7%

 

Preventie

Mauritsz: “Natuurlijk is het fijn als je goed verzekerd bent als je te maken krijgt met een bedrijfsinbraak. Materiele zaken kunnen vergoed worden, maar vergeet de emotionele impact van een inbraak niet. Medewerkers voelen zich onveilig en gaan met minder plezier weer aan het werk. Daarnaast neemt het wantrouwen toe van alle activiteiten rondom het gehele pand. Goede preventiemiddelen helpen niet alleen om inbrekers buiten te houden, maar vergroten ook het gevoel van veiligheid bij het personeel. Zo kiezen bijvoorbeeld steeds meer winkeliers voor een mistgenerator. Waarbij een winkelruimte bij een inbraak binnen enkele seconden in dichte mist komt te staan. In de praktijk zien we dat dergelijke maatregelen de herhalingskans reduceren. Laat je in ieder geval goed voorlichten door je adviseur of neem contact op met een erkend beveiligingsbedrijf.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Martijn Struijk nieuwe maître sommelier restaurant Tribeca

Restaurant Tribeca, Heeze heeft Martijn Struijk aangetrokken als maître sommelier. Hij is per direct aangesloten om het team versterken. Claudia en Jan Sobecki: "We zijn superblij met de komst van Martijn. Hij zal ons zaalteam een nieuwe boost geven om zo op nog hoger niveau te kunnen pre ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef in Maastrichts culinair pareltje

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse Sherry Show

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: