Limburgse carnavalsvierder dineert uitgebreid, Brabander gaat voor gemak

4 maart 2019 | Yonne van Geene

Limburgse restaurants bedienen tijdens carnaval een bont verkleed publiek. Tijdens carnaval brengt 44,1 procent van de Limburgse feestvierders wel eens een bezoek aan een restaurant. In Brabant kiezen de carnavallers vaker voor een snelle hap in een snackbar of dönerzaak. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding 365, op basis van een enquête onder 2.000 carnavalsvierders.

Waar de Limburger duidelijk de voorkeur geeft aan samen tafelen, is de Brabantse feestvierder meer in voor een snelle snack voor onderweg. Van alle Brabanders probeert 43 procent een snelle hap te vinden, tegenover 39,4 procent van de Limburgers.

Oudere carnavalsvierders zoeken vaker een restaurant op dan jongeren. Van de vijftigplussers schuift 21,7 procent tijdens carnaval regelmatig aan in een restaurant, terwijl slechts 9 procent van de jongere carnavalsvierders daarvoor kiest.

Snelle hap

Het grootste deel van alle feestvierders, zo’n 42 procent, gaat overigens voor een snelle hap meestal naar de snackbar. Onze zuiderburen zijn nog grotere fans van hun frietkot, want maar liefst 64,2 procent van de Belgen komt hier voor een snelle hap.

Ook een andere eetgelegenheid kan op veel klanten rekenen tijdens carnaval: de shoarmatent. Met name jongeren gaan steeds vaker voor een broodje döner of shoarma als maaltijd, namelijk 23,8 procent. De voorkeur voor döner kebab lijkt vooral bij Brabanders te leven (13,9%) en nog niet zozeer bij Limburgers (6,3%).

Plaatsgebonden snacks zijn vooral onder de locals erg geliefd. In Limburg scoren lokale gerechten als zoervleisj en nonnevotten hoog (29,1%), terwijl Brabanders zich graag tegoed doen aan de Brabantse worstenbroodjes (18,8%).

Brabanders gaan voor sterke drank

Carnaval en bier zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de feestvierders bier drinkt (61,7%), gevolgd door shotjes als Flügel en Feigling (41,9%). Ook mixdrankjes, zoals wodka-Red Bull en rum-cola, vinden veel aftrek tijdens carnaval (34%).

Noord-Brabanders gaan vaker dan andere feestvierders aan de sterke drank (16%) en de mixdrankjes (30%). Limburgers houden het liever hoofdzakelijk bij bier (65%), maar lijken ook regelmatig te kiezen voor alcoholvrije drankjes als fris en water (56%).
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op https://www.feestkleding365.nl/carnavalonderzoek

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: