Zilt & Zoet crowdfundde €150.000 bij elkaar

25 september 2015 |
Zilt & Zoet crowdfundde €150.000 bij elkaar<

Crowdfunding is een hit en steeds meer horecaprojecten worden hiermee gerealiseerd. Zo ook de verbouwing van restaurant Zilt & Zoet Het Euro-Toques restaurant in Maartensdijk, dat een Bib Gourmand heeft, kondigde een paar weken geleden aan zijn verbouwing via crowdfunding te gaan financieren. Vijf weken later hadden Rob en Monica Beckers, eigenaren van het restaurant, het streefbedrag van 150.000 euro al bij elkaar.

Crowdfunding
Crowdfunding is een alternatieve manier om een project te financieren, waarbij er een direct contact is tussen ondernemer en investeerder. “Het is een leuke manier om je vaste gasten mee te laten doen met het project. Zo worden zij er het meest bij betrokken”, vertelt Rob Beckers.

Dinercheques
“Wij hebben gekozen voor crowdfunding op maat. We vroegen aan iedereen die mee wilde doen 500 of 1.000 euro, dat ze in drie jaar tijd terug zouden krijgen. Dit bedrag keren wij uit door middel van een dinercheque”, zegt Beckers. Iemand die bijvoorbeeld 500 euro heeft gedoneerd, krijgt drie jaar lang elk kwartaal een dinercheque van 50 euro. Aan het eind van die drie jaar heeft hij zijn investering, plus 100 euro extra, terugverdiend. En het restaurant verdient er natuurlijk ook wat aan: “De gemiddelde besteding ligt rond de vijftig à zestig euro per persoon. Door het bedrag in cheques uit te keren, halen we uiteindelijk meer gasten naar binnen.”



Financiële lening
“Ook hebben we de mogelijkheid tot een financiële lening geboden. Er kon hierbij gedoneerd worden vanaf 2.500 euro en dit bedrag wordt in vijf jaar, ook weer in kwartalen, terugbetaald. Hierbij zit een rentepercentage van vier procent. In totaal is twee derde van ons streefbedrag via deze lening gefinancierd”, zegt Rob Beckers.

Streefbedrag binnen 5 weken
Het restaurant heeft zijn streefbedrag binnen vijf weken behaald. “We zijn voor de zomervakantie begonnen en kondigden de crowdfunding aan via een mailing en social media. Na een paar weken herhaalden we dit en uiteindelijk hadden we na vijf weken 150.000 euro opgehaald.” Door dit grote succes denkt Rob dan ook dat het goed mogelijk is dat Zilt & Zoet in de toekomst opnieuw voor crowdfunding kiest als financieringsmiddel. “Maar wel pas na vijf jaar, als alles aan iedereen is terugbetaald. Je moet wel betrouwbaar blijven, want mensen lopen toch een risico – ook al is alles goed vastgelegd in contracten.”



Verbouwing
Wat het restaurant met die 150.000 euro gaat doen? “Eigenlijk gaan we het hele interieur veranderen, van toiletten tot garderobe. Ook komt er een glazen inloopkast voor wijnen. Tien jaar geleden hebben we het pand overgenomen en destijds hebben we al veel aangepast, zoals de kleuren en stoelen, maar het veroudert snel. Nu willen we alles veranderen. Je kunt ervoor kiezen om dat beetje bij beetje te doen, maar wij willen nu in één keer alles goed doen", aldus Rob Beckers.

Mirte Bouman

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: