Zeker Zeeuws mosselseizoen geopend met eerste baal

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het nieuwe Zeker Zeeuws mosselseizoen gaat woensdag 28 juni van start met de feestelijke overhandiging en aansluitende proeverij van de eerste baal bodemcultuurmosselen met dit streekproduct-keurmerk bij visrestaurant Kaat Mossel in Rotterdam.

Het is voor de tweede keer dat de Stichting Zeker Zeeuws® Streekproduct samen met erkende mosselleveranciers Koninklijke Schmidt Zeevis en Adri & Zoon een traditionele opening van het mosselseizoen organiseert, vergelijkbaar met het eerste haringvaatje en de eerste Oosterscheldekreeft.

Water uit de Oosterschelde

De Zeker Zeeuws mosselen groeien vlakbij de grens met de Noordzee, aan het begin van de Oosterschelde, voor het eiland Neeltje Jans. Deze mosselen worden gevoed met water uit de Oosterschelde; het schoonste en lekkerste zilte water van Nederland, waar de mossel zijn unieke smaak door krijgt. Daarom worden ze gerekend tot de Grand Cru onder de mosselen.

Het keurmerk Zeker Zeeuws® Streekproduct garandeert de regionale herkomst en de duurzame productie van de mosselen. Steeds meer kwekers, vissers, verwerkers en handelsbedrijven sluiten zich aan bij het streekkeurmerk uit Zeeland. Per 1 juni zijn er in totaal al 120 certificaten uitgereikt.

Vanaf 1 juli zullen alle Zeker Zeeuws gecertificeerde producenten gaan samenwerken in de Ondernemers coöperatie Zeker Zeeuws (OZZ). Die gaat de gecertificeerde streekproducten regionaal, nationaal en internationaal promoten bij de handel en consument. Omdat de mosselen ook in Frankrijk en België erg populair zijn, is het beeldmerk ook in het Frans beschikbaar.

'Fake' Zeeuwse mosselen

Sommige handelaren bieden mosselen als Zeeuwse aan, hoewel ze geïmporteerd zijn uit Duitsland, Denemarken of bijvoorbeeld Ierland. Het gaat dan duidelijk niet om een echt streekproduct. Niet alleen zijn mosselen uit het buitenland moeilijker traceerbaar en zorgt import voor meer CO2-uitstoot, ook kan door het importeren van organismen die meeliften met de mosselen schade toegebracht worden aan het lokale ecosysteem in de Oosterschelde.

Om klanten en consumenten de garantie te geven dat het product echt uit Zeeland komt, zijn er groothandelsbedrijven gecertificeerd voor de verkoop van Zeker Zeeuws producten. Marcel van Breda van Schmidt Zeevis krijgt uit handen van Sabine Verburg van de Stichting Zeker Zeeuws Streekproduct het certificaat voor de verkoop van Zeker Zeeuws Streekproducten. De vishandel verkoopt inmiddels gecertificeerde mosselen, oesters en kreeft. Als huisleverancier overhandigt Schmidt Zeevis 28 juni de eerste baal aan Kaat Mossel, waarna alle aanwezigen van de nieuwe mosseloogst kunnen proeven.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Inauguratie Gastrobar 6 in Den Bosch

De legendarische Brabantse gastvrijheid spatte eraf bij de inauguratie van Gastrobar 6 in Den Bosch op 10 oktober. Beide eigenaren met een serieuze gastronomische curriculum, Freek Broeders en Geert Toebast haalden alles uit de kast om het de vele genodigden naar de zin te maken. Ted Janssen, voo...

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: