Witte wijn wint aan populariteit

5 april 2017 | Roy Spijker

Witte wijn is populairder dan ooit. Dat blijkt uit een onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Witte wijn heeft afgelopen 10 jaar marktaandeel gewonnen. Deze trend wordt nog eens versterkt door hen die graag een glaasje mousserende wijn (bijvoorbeeld Prosecco) nuttigen. Ongeveer 10% van de wijn wordt online aangekocht. Dit percentage is afgelopen jaren ongeveer stabiel gebleven.

SAMR Marktvinders, onder leiding van Goos Eilander, deed afgelopen periode grootschalig onderzoek naar de consumptie en aankopen van wijn in Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Voor wat betreft de consumptiepatronen kunnen er twee conclusies getrokken worden. Ten eerste drinkt ongeveer 81% van de Nederlander wel eens wijn. Dit percentage is gelijk aan eerdere jaren. Met andere woorden: de absolute groei is eruit.  Ten tweede geeft 51% van alle ondervraagden aan witte wijn te nuttigen. Afgezet tegen eerdere cijfers van de KVNW kun je hieruit concluderen dat er beduidend meer witte wijn gedronken wordt dan 10 jaar geleden.

Bewuste keuze
Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Dit onderzoek onderstreept dat het totaalvolume niet verder groeit maar Nederlandse consumenten bewuster hun keuze maken. Wij gaan er vanuit dat er steeds betere wijn gedronken zal worden.  Sinds 1 januari van dit jaar is de bubbeltaks verdwenen in Nederland. Ik sluit niet uit dat dit positieve gevolgen zal hebben. Overigens passen deze cijfers ook helemaal bij onze inzet om optimaal te genieten van wijn, maar dit wel op een verantwoorde wijze te doen”.

Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat vrouwen vaker voor witte wijn en rosé wijn kiezen dan mannen. Voor zowel rood, wit als rosé wijn geldt dat het aantal glazen dat per keer genuttigd wordt, laag genoemd kan worden, namelijk rond de 1,7 glazen per consumptiemoment.

Supermarkt
In de onderverdeling van afzetkanalen is ook een stabilisatie opgetreden, zo’n driekwart van alle aankoopmomenten van wijn vinden in de supermarkt plaats. Het percentage online aankopen is 7 % van het aantal aankoopmomenten, waarbij ongeveer 10 % van het volume wordt gekocht.

Herkomst
Bij de landen van herkomst van de wijn zien we dat Frankrijk nog altijd het belangrijkste land van herkomst is, en waar het aandeel van Frankrijk zo rond de afgelopen eeuwwisseling behoorlijk terugliep zien we nu een veel langzamere daling.

Goos Eilander: “Zuid- Afrikaanse wijn is de stevige nummer 2 in de Nederlandse markt, Duitse wijnen en wijnen uit Zuid Amerika doen het nu wat beter dan voorheen. Dat geldt ook voor met name Italiaanse wijn, die ook in populariteit toenemen”.

Overzicht marktaandelen:

Frankrijk: 30%
Spanje: 9%
Italië: 9%
Duitsland 6%
Zuid-Afrika: 19%
Chili 10%
Australië 8%
Rest: 9%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: