Winnaars 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend

29 september 2009 |
Winnaars 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend<

In Museum Oud Overschie zijn gisteravond de winnaars van de horecawedstrijd 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend geworden. Miranda Steenhouwer en Mischa Oudwater wonnen met Asian BBQ de categorie 'hoogwaardig restaurant', Renee en Annabel van der Horst wonnen met Queen of the Road de categorie 'lunchroom' en Naomy Groenhart won met Kinderkookkafé de vrije categorie. De sterrenjury was zeer te spreken over de kwaliteit en de uitvoerbaarheid van de inzendingen.

De finale
Om de gewenste impuls aan haar horeca-aanbod te geven, had de deelgemeente Overschie de horecawedstrijd 'Mijn culinaire droom in Overschie' uitgeschreven. De wedstrijd kwam gisteravond tot een spannende finale. Zeven deelnemers waren geselecteerd om hun inzending te presenteren, variërend van kinderkookkafé tot grootstedelijke biologische bar, en van lunchroom tot Asian BBQ concept. De kandidaten kregen vijf minuten de tijd hun concept te presenteren aan de vakjury. Hierna werden zij kritisch ondervraagd, onder meer door jurylid Cees Wiltschut, oprichter van sterrenrestaurant de Zwethheul. Zowel de presentatie van de concepten als de antwoorden op vragen over planning, uitvoering, praktische en economische haalbaarheid, werden meegenomen in de beoordeling. Omdat de kwaliteit van de concepten elkaar niet veel ontliep, duurde het juryberaad iets langer dan gepland.

Culinaire dromen in Overschie
Overschie kan uitkijken naar drie zeer uiteenlopende horecaformules. De Asian BBQ is een concept waarbij iedere tafel zijn eigen tafelbarbecue heeft en de bezoekers dus zelf aan de slag gaan met hun eten. De lunchroom, Queen of the Road, gaat zich vooral richten op lokale ouderen en wenst tevens te fungeren als leer/werkbedrijf. Het Kinderkookkafé werkt overdag als een workshop, waarbij kinderen het diner voorbereiden dat 's avonds aan de ouders wordt aangeboden.

Van alle gepresenteerde horecaformules vond de jury dat de winnaars opvielen vanwege de heldere concepten. Dit maakte hen voor de jury de terechte winnaars van de prijsvraag. Direct na het bekendmaking vonden alle kandidaten en sponsoren elkaar tijdens de afsluitende borrel. Wellicht kan Overschie dus ook de runners-up als nieuwe horeca verwelkomen.

Zicht op nieuwe horeca in Overschie
'Mijn culinaire droom in Overschie', een live communicatieconcept ontwikkeld door aRTi Producties, is een groot succes gebleken. De deelgemeente heeft nu niet alleen zicht op de vestiging van verschillende nieuwe horecaformules, maar bovendien heeft de prijsvraag de belangstelling van horecaondernemers aangewakkerd. Buiten 'Mijn culinaire droom in Overschie' om heeft een aantal ondernemers zich rechtstreeks bij de gemeente gemeld. Daarnaast heeft de deelgemeente haar horecawensen op een onconventionele manier bekendheid weten te geven. Een manier die aansluit bij het imago van Overschie als ‘bruisende voorstad’ van Rotterdam.

Professionele ondersteuning voor winnende inzendingen
Deelgemeente Overschie hecht veel belang aan professionele beoordeling en begeleiding van de kandidaten. Er is dan ook extra aandacht besteed aan het samenstellen van een vakbekwame en diverse jury, waarin onder andere David Harreman, Manager Tax Management & Accounting Services van PricewaterhouseCoopers en Cees Wiltschut zitting hadden. Daarnaast is het prijzenpakket, dat werd aangeboden door PricewaterhouseCoopers, Engel & Colfield, de Rabobank, Stichting Vakbekwaamheid Horeca en het OBR, gericht op het helpen om de culinaire dromen winnaars te kunnen realiseren. Het concept en de organisatie was in handen van het Rotterdamse bureau voor Live Communicatie aRTi Producties.

De RestaurantKrant; Lunchroom; De CaféKrant, Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: