Uniek concept zorgt voor warme, knapperige friet bij bezorging

2 januari 2019 | David Bakker

Het FoodService Instituut Nederland berekende dat de totale markt voor het bezorgen van food dit jaar met 21,1 procent groeide naar 3,2 miljard euro. De verwachting is dat dit volgend jaar nog eens met 600 miljoen euro doorgroeit. “Van een hype is geen sprake meer, de groei zal zeker tot 2025 doorzetten”, vertelt Mieke Rovers, Product Group Manager Fries van Lamb Weston/Meijer.

Friet is nog altijd een van de meeste bezorgde maaltijden, maar brengt daarbij wel een uitdaging met zich mee. Slappe en koude friet is vaak een teleurstelling voor de consument. In 2015 begon aardappelverwerker Lamb Weston/Meijer met het ontwikkelen van revolutionaire friet en een unieke verpakking die ervoor zorgt dat de friet twintig minuten warm en knapperig blijft: Hot2Home.

Hot2Home

Mieke Rovers legt uit hoe de friet hun kwaliteit behoudt. “Het Hot2Home concept is speciaal ontwikkeld voor de internationale afhaal- en thuisbezorgmarkt. Chefs willen dezelfde kwaliteit friet leveren, zowel in het restaurant als bij de consumenten thuis. Het Hot2Home concept beschikt over twee unieke elementen die ervoor zorgen dat de friet warm en knapperig blijft. Ten eerste is de friet voorzien van een ultra dun zetmeellaagje. Dit laagje zorgt er voor dat de friet een kwartier nadat deze de friteuse verlaat, nog altijd warm en knapperig is. Ten tweede hebben we speciale cups ontwikkeld. In deze cups wordt de friet vervoerd. De cups zijn voorzien van ventilatiegaten, zowel aan de boven- als onderkant. Dit zorgt voor een schoorsteeneffect zodat de condens uit de cups kan ontsnappen. De cups zijn zo ontwikkeld dat het nog eens vijf minuten extra tijd geeft om de friet knapperig, warm en krokant bij de klant af te leveren. In totaal heb je als chef-kok dus 20 minuten om de kwaliteit van je friet te waarborgen”, vertelt Mieke.

Vanaf het moment dat de versgebakken friet de friteuse verlaat, streven veel restaurateurs ernaar om het binnen tien minuten bij de klant te hebben. Dat het streven niet altijd de realiteit is, heeft Lamb Weston / Meijer doen beslissen om friet en cup te ontwikkelen die twintig minuten de kwaliteit van de friet garandeert. “Hoewel Nederland een klein land is en veel horecazaken binnen een kleine actieradius werken, heb je in de bezorgtijd altijd met factoren te maken waar je geen invloed op hebt. Denk aan files, slecht weer en bijvoorbeeld een klant die op de twaalfde verdieping van een flat woont. Die twintig minuten zijn nodig.”

Perfecte friet

Dé manier om kwalitatief goede friet te leveren begint bij de temperatuur van de friteuse: 175 graden is de ideale temperatuur. Wat vaak vergeten wordt, is om de friet goed te schudden als deze dertig seconden in de frituurolie ligt. Let ook goed op de baktijd die aangegeven staat op de verpakking. Het verschilt vaak per merk en aardappelras. Tenslotte is het belangrijk de friet goed uit te laten lekken en om de tas of zak waarin deze wordt vervoerd, goed te laten ventileren.

Per jaar eet de gemiddelde Nederlander nog altijd 81 kilo aardappelgerelateerde producten. Denk hierbij aan friet, chips, aardappels, etc. Hoewel de afgelopen jaren de aardappel als ‘dikmaker’ werd gezien en de consumptie afnam, denkt Mieke dat er ook anders naar de aardappel gekeken moet worden. “In Nederland zien we de aardappel als vervanger voor pasta of rijst, een bron van koolhydraten. De aardappel is rijker aan vitaminen en mineralen dan pasta en rijst. In het buitenland wordt de aardappel gezien als een groente.”

Horecava

2019 moet hét jaar worden van Hot2Home. Mieke is de afgelopen tijd veel in contact geweest met chefs over het product. “We hebben het verzoek bij hen neergelegd om naar hun reviews te kijken de komende maanden. Het is denk ik een tijd lang de tendens geweest dat de consument accepteerde dat friet slap aankwam, dat hoeft dus niet meer. We hebben de noodzaak in de markt gezien om dit concept te ontwikkelen en staan begin januari op de Horecava om de restaurateur in aanraking te laten komen met Hot2Home. In onze stand kunnen ze proeven hoe lang de friet warm en knapperig blijft. We staan in hal 8, stand 405”, besluit Mieke.

Lamb Weston / Meijer

www.hot2home.eu.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d...

Achtergronden Culinair
Cuisine on tour voor vierde jaar op rij partner Vrienden van Amstel LIVE

De grootste Amstelkroeg van Nederland is weer open. Op donderdag 17 januari is de 21e editie van de Vrienden van Amstel LIVE van start gegaan. Gedurende 11 showavonden bezoeken meer dan 145.000 gasten een volledig uitverkocht Vrienden van Amstel LIVE In Ahoy Rotterdam. Culinaire invulling Trot...

Culinair Michelin
Eerste Nederlandse vrouwelijke sterrenchef, Ida Kleijnen, overleden

Ida Kleijnen is dinsdag op 82-jarige leeftijd overleden in Lanaken. Zij was de eerste Nederlandse vrouw met een Michelinster. In 1983 kookte ze een ster als chef-kok van restaurant De Lindenhorst in Valkenburg, Limburg. Zij toverde het pension om in een toprestaurant en had zelf nooit een koksopleid...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: