Uniek concept zorgt voor warme, knapperige friet bij bezorging

2 januari 2019 | David Bakker

Het FoodService Instituut Nederland berekende dat de totale markt voor het bezorgen van food dit jaar met 21,1 procent groeide naar 3,2 miljard euro. De verwachting is dat dit volgend jaar nog eens met 600 miljoen euro doorgroeit. “Van een hype is geen sprake meer, de groei zal zeker tot 2025 doorzetten”, vertelt Mieke Rovers, Product Group Manager Fries van Lamb Weston/Meijer.

Friet is nog altijd een van de meeste bezorgde maaltijden, maar brengt daarbij wel een uitdaging met zich mee. Slappe en koude friet is vaak een teleurstelling voor de consument. In 2015 begon aardappelverwerker Lamb Weston/Meijer met het ontwikkelen van revolutionaire friet en een unieke verpakking die ervoor zorgt dat de friet twintig minuten warm en knapperig blijft: Hot2Home.

Hot2Home

Mieke Rovers legt uit hoe de friet hun kwaliteit behoudt. “Het Hot2Home concept is speciaal ontwikkeld voor de internationale afhaal- en thuisbezorgmarkt. Chefs willen dezelfde kwaliteit friet leveren, zowel in het restaurant als bij de consumenten thuis. Het Hot2Home concept beschikt over twee unieke elementen die ervoor zorgen dat de friet warm en knapperig blijft. Ten eerste is de friet voorzien van een ultra dun zetmeellaagje. Dit laagje zorgt er voor dat de friet een kwartier nadat deze de friteuse verlaat, nog altijd warm en knapperig is. Ten tweede hebben we speciale cups ontwikkeld. In deze cups wordt de friet vervoerd. De cups zijn voorzien van ventilatiegaten, zowel aan de boven- als onderkant. Dit zorgt voor een schoorsteeneffect zodat de condens uit de cups kan ontsnappen. De cups zijn zo ontwikkeld dat het nog eens vijf minuten extra tijd geeft om de friet knapperig, warm en krokant bij de klant af te leveren. In totaal heb je als chef-kok dus 20 minuten om de kwaliteit van je friet te waarborgen”, vertelt Mieke.

Vanaf het moment dat de versgebakken friet de friteuse verlaat, streven veel restaurateurs ernaar om het binnen tien minuten bij de klant te hebben. Dat het streven niet altijd de realiteit is, heeft Lamb Weston / Meijer doen beslissen om friet en cup te ontwikkelen die twintig minuten de kwaliteit van de friet garandeert. “Hoewel Nederland een klein land is en veel horecazaken binnen een kleine actieradius werken, heb je in de bezorgtijd altijd met factoren te maken waar je geen invloed op hebt. Denk aan files, slecht weer en bijvoorbeeld een klant die op de twaalfde verdieping van een flat woont. Die twintig minuten zijn nodig.”

Perfecte friet

Dé manier om kwalitatief goede friet te leveren begint bij de temperatuur van de friteuse: 175 graden is de ideale temperatuur. Wat vaak vergeten wordt, is om de friet goed te schudden als deze dertig seconden in de frituurolie ligt. Let ook goed op de baktijd die aangegeven staat op de verpakking. Het verschilt vaak per merk en aardappelras. Tenslotte is het belangrijk de friet goed uit te laten lekken en om de tas of zak waarin deze wordt vervoerd, goed te laten ventileren.

Per jaar eet de gemiddelde Nederlander nog altijd 81 kilo aardappelgerelateerde producten. Denk hierbij aan friet, chips, aardappels, etc. Hoewel de afgelopen jaren de aardappel als ‘dikmaker’ werd gezien en de consumptie afnam, denkt Mieke dat er ook anders naar de aardappel gekeken moet worden. “In Nederland zien we de aardappel als vervanger voor pasta of rijst, een bron van koolhydraten. De aardappel is rijker aan vitaminen en mineralen dan pasta en rijst. In het buitenland wordt de aardappel gezien als een groente.”

Horecava

2019 moet hét jaar worden van Hot2Home. Mieke is de afgelopen tijd veel in contact geweest met chefs over het product. “We hebben het verzoek bij hen neergelegd om naar hun reviews te kijken de komende maanden. Het is denk ik een tijd lang de tendens geweest dat de consument accepteerde dat friet slap aankwam, dat hoeft dus niet meer. We hebben de noodzaak in de markt gezien om dit concept te ontwikkelen en staan begin januari op de Horecava om de restaurateur in aanraking te laten komen met Hot2Home. In onze stand kunnen ze proeven hoe lang de friet warm en knapperig blijft. We staan in hal 8, stand 405”, besluit Mieke.

Lamb Weston / Meijer

www.hot2home.eu.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Swijnenburg opent twee restaurants

Swijnenburg | meet & celebrate opent deze zomer twee tijdelijke restaurants op bijzondere locaties, die normaal gesproken alleen geopend zijn voor besloten evenementen. Op landgoed Buitenplaats Sparrendaal (Driebergen) opent pop-up restaurant Bentinck haar deuren en bij Kasteel Amerongen (Ame...

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

Columns
Column Sico de Moel: Mijn eerste dag

'Hi Sico, mijn vrouw is jarig en we willen bij je komen eten. Vijf personen inclusief mijn oude vader. Heb je plek?' Mijn buurman deed de eerste reservering sinds de lockdown. Hoe zat het ook alweer? Maximaal 2 of 4, uit hetzelfde huishouden of hoefde dat toch niet? Tegen het einde va...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: