Uber Eats voorspelt foodtrends voor 2018: houtskool en black-food

25 januari 2018 | David Bakker

Het nieuwe jaar is van start gegaan en vandaag onthult Uber Eats de foodtrends voor 2018. Wat gaan de meest gebruikte ingrediënten worden en welke gerechten worden het meest populair? Op basis van data en zoekopdrachten van gebruikers van de afgelopen zes maanden voorspelt Uber Eats in 2018 uiteenlopende trends, variërend van all time favorites als sushi, komkommer en avocado tot bijzondere nieuwkomers als tofu, black-food en houtskool.
 

Black-food


Uber voorspelt dat Nederlanders bijzondere trends als houtskool en black-food (zwart gekleurd eten) gaan omarmen in 2018. Houtskool wordt gezien als detox-mineraal en is bijvoorbeeld terug te vinden in gezonde sapjes. Daarnaast wordt houtskool gebruikt als ingrediënt van black-food, waardoor gerechten zoals ijs en hamburgers hun zwarte kleur krijgen. Dit wordt een van de meest opvallende foodtrends voor 2018. Eentje die nu al niet op Instagram te missen is.


Klassiekers


Toch blijven we vooral houden van de bekende klassiekers. Op nummer één staat de avocado, een wereldwijd geliefd product en zo ook in Nederland. De avocado wordt gevolgd door een van de meest gegeten groenten in Nederland, namelijk de komkommer. De top vijf van de meest populaire ingrediënten volgens Uber Eats wordt compleet gemaakt met zalm, edamame (sojaboontjes) en tonijn.
 

Dit zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018:

  1. Avocado 
  2. Komkommer
  3. Zalm
  4. Edamame
  5. Tonijn
  6. Tofu
  7. Sriracha
  8. Kokosnoot
  9. Zeewier
  10. Truffel
  11. Pompoen
  12. Houtskool
     

Meest geliefde gerechten


Uber Eats doet ook een voorspelling voor de meest bestelde gerechten in 2018. Niet geheel toevallig zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018 allemaal veelgebruikt in enkele van de meest trendy gerechten. Het meest populaire gerecht in 2018 wordt naar verwachting sushi. Dit Japanse gerecht is al jaren erg geliefd onder Nederlanders en wordt ieder jaar weer meer gegeten. Op nummer twee staat het eerdergenoemde black-food. Deze gewaagde trend, waarbij eten zoals ijs, koekjes, brood en sapjes zwart gekleurd wordt, verslaat zelfs de populaire poké bowl. Dit uit Hawaï overgewaaide gerecht staat op nummer drie. Dit gerecht was al erg populair onder de echte foodies en wordt naar verwachting in 2018 massaal omarmd door Nederlanders.  
 

Dit worden de meest bestelde gerechten in 2018:

  1. Sushi
  2. Black-food
  3. Poké bowl
  4. Soep
  5. Toast
  6. Hummus
     

Veranderende trends 


“Over de hele wereld veranderen foodtrends en voorkeuren voortdurend - per uur, per dag en per seizoen. Bij Uber Eats vinden we het belangrijk om onze klanten diverse keuzes te bieden waar zij zich goed bij voelen. Onze missie is om goed eten makkelijk te maken, iedere dag en voor iedereen. Om consumenten het eten te bezorgen waar ze ook echt zin in hebben, hebben wij gekeken naar wereldwijde trends en populaire gerechten. Hoe beter wij onze consumenten begrijpen, hoe beter wij ze kunnen helpen met onze diensten en producten,” aldus Jeanette Mellinger, hoofd van Uber Eats research.
 

Superfoods

Marco Knitel, general manager van Uber Eats Nederland, voegt hieraan toe: “In 2017 zagen wij dat Nederlanders maaltijden op basis van planten en superfoods omarmden, met trendzetters zoals toast met avocado en poké bowls. In 2018 zetten deze trends naar verwachting door, met ingrediënten als komkommer en zeewier. Nederland is ook zeker niet bang voor iets nieuws: zelfs een detox-mineraal als houtskool komt hoogstwaarschijnlijk in 2018 veelvuldig terug op het menu in Nederland.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Café Bier Restaurant
Grand Prestige Vatgerijpt zoekt de grens op

Grand Prestige Vatgerijpt 2018, het vlaggenschip van Hertog Jan werd vanmiddag gelanceerd. Tijdens een lange expeditie naar smaak creëerde de brouwers van Hertog Jan in samenwerking met Michelin chef-kok Luc Kusters, wijnsommelier Harold Hamersma en bourbonkenner Anne Stokvis de varianten Bourb...

Opening Restaurant
De Beren opent eerste vestiging in Apeldoorn

Nabij het stadshart van Apeldoorn, aan de Molenstraat-Centrum opent restaurant De Beren op 22 februari de deuren. Het restaurant heeft een prachtige ligging aan het Apeldoornse kanaal. Hierdoor is het de ideale spot om met mooi weer te vertoeven op het terras, maar ook tijdens de koudere dagen genie...

Food Achtergronden
Hudson Bar & Kitchen lanceert Schnitzelburger

Thuisblijvers van de wintersport hoeven dit jaar niet getreurd te zijn. Speciaal voor de wintersportfanaten die dit seizoen niet op de latten staan – en voor wie dat sowieso al niet van plan waren – lanceert restaurant Hudson Bar & Kitchen de Schnitzelburger. Zo hebben de thuisblijv...

Achtergronden Restaurant
Restaurant dicht vanwege lekkages

Restaurant Dolce Vita aan het Rijnplein in Alphen aan den Rijn vecht al tweeëneenhalf jaar tegen lekkages. Nu wordt de strijd opgegeven en het restaurant sluit per direct. zo lezen we op witteweekbladalphenaandenrijn.nl. Constructiefouten Het was niet voor het eerst dat er lekkages aan he...

10 jaar De RestaurantKrant
10 jaar De RestaurantKrant: Roderik Seubers blikt terug

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een interview uit 2011 met chef-kok en restarauteur Roderik Seubers van restaurant de...

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: