Twee op de vijf sterrenrestaurants door NVWA op de vingers getikt

23 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Sinds 2012 zijn twee op vijf Nederlandse sterrenrestaurants op de vingers getikt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Ongedierte in de keuken, vieze keukens en onzorgvuldig opslaan van producten zijn de meest voorkomende fouten.

KRO-NCRV kwam met deze bevindingen, vertelde datajournalist Jerry Vermanen in het radioprogramma De Ochtend op NPO Radio 1.

Nederland telt 106 sterrenrestaurants. Sinds 2012 zijn er daarvan 79 gekeurd, waarbij 31 restaurants een officiële waarschuwing kregen. Vermanen heeft via een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) de keuringsgegevens kunnen inzien.

Bij één sterrenzaak werd zelfs zuurdesembrood geserveerd dat aangevreten was door muizen. De Consumentenbond wil dan ook graag dat de resultaten van de NVWA ook voor consumenten inzichtelijk worden. Het is immers de consument die de keuze voor een restaurant weloverwogen kan maken op bais van data. 

Op 12 september wordt een voorstel over het inzichtelijker maken van deze informatie door de Kamer behandeld. Dan zou wel de kleurcodering verdwijnen en vervangen worden door een openbare samenvatting over iedere horecazaak die openbaar wordt gemaakt. 

Joris Prinssen, woordvoorder van KHN, reageert op deze onthullingen:

“Koninklijke Horeca Nederland schrikt niet van deze cijfers. In 4 jaar tijd is in slechts in twee gevallen een boete opgelegd. Alle andere gevallen die zijn geconstateerd door de NVWA zijn opgelost, soms direct en soms heeft een restaurateur een aantal weken gekregen om een aangetroffen probleem op te lossen. Juist in de top van de horeca wordt zeer veel aandacht besteed aan het zorgvuldig werken in de keuken. Dat hoort bij het werken in de topcategorie van de restaurants. Er is in geen geval sprake geweest van een gevaar voor de volksgezondheid, in dat geval zou een restaurant per direct gesloten worden.. Elke gast kan met een gerust hart heerlijk genieten in de prachtige sterrenzaken van Nederland, net als in alle andere professionele restaurants van Nederland.”   

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Blog
Blog Jeannine Sok: Respect? Ja graag!

De horeca is nu weer een maand open. De medewerkers zijn blij om weer gasten te mogen verwennen en in de watten te leggen, want dat is waar het vak om draait. Maar sommige gasten gaan over grenzen heen, die van de nieuwe wet, van jou en van de gastvrijheid. Respectloos, terwijl je als restaurant zo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: