Twee op de vijf sterrenrestaurants door NVWA op de vingers getikt

23 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Sinds 2012 zijn twee op vijf Nederlandse sterrenrestaurants op de vingers getikt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Ongedierte in de keuken, vieze keukens en onzorgvuldig opslaan van producten zijn de meest voorkomende fouten.

KRO-NCRV kwam met deze bevindingen, vertelde datajournalist Jerry Vermanen in het radioprogramma De Ochtend op NPO Radio 1.

Nederland telt 106 sterrenrestaurants. Sinds 2012 zijn er daarvan 79 gekeurd, waarbij 31 restaurants een officiële waarschuwing kregen. Vermanen heeft via een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) de keuringsgegevens kunnen inzien.

Bij één sterrenzaak werd zelfs zuurdesembrood geserveerd dat aangevreten was door muizen. De Consumentenbond wil dan ook graag dat de resultaten van de NVWA ook voor consumenten inzichtelijk worden. Het is immers de consument die de keuze voor een restaurant weloverwogen kan maken op bais van data. 

Op 12 september wordt een voorstel over het inzichtelijker maken van deze informatie door de Kamer behandeld. Dan zou wel de kleurcodering verdwijnen en vervangen worden door een openbare samenvatting over iedere horecazaak die openbaar wordt gemaakt. 

Joris Prinssen, woordvoorder van KHN, reageert op deze onthullingen:

“Koninklijke Horeca Nederland schrikt niet van deze cijfers. In 4 jaar tijd is in slechts in twee gevallen een boete opgelegd. Alle andere gevallen die zijn geconstateerd door de NVWA zijn opgelost, soms direct en soms heeft een restaurateur een aantal weken gekregen om een aangetroffen probleem op te lossen. Juist in de top van de horeca wordt zeer veel aandacht besteed aan het zorgvuldig werken in de keuken. Dat hoort bij het werken in de topcategorie van de restaurants. Er is in geen geval sprake geweest van een gevaar voor de volksgezondheid, in dat geval zou een restaurant per direct gesloten worden.. Elke gast kan met een gerust hart heerlijk genieten in de prachtige sterrenzaken van Nederland, net als in alle andere professionele restaurants van Nederland.”   

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: