Trends 2013: Absurdisme, eigenheid en katten

7 januari 2013 |
Trends 2013: Absurdisme, eigenheid en katten

Gasten willen in 2013 dichter bij huis zijn. Wat ze thuis niet hebben willen ze graag in horecagelegenheden vinden. Het mag absurder extremer, alsof we ons in Wonderland van Alice bevinden. Of echt heel huiselijk zoals omringd door katten.

HBMEO
2013 wordt een leuk jaar. Een jaar waarin we kijken naar onszelf. Alles wat we doen houden we tegen het licht. Alle zekerheden gooien we overboord en vluchten de natuur en creativiteit in. Dat vertelt Vincent van Dijk van trendbureau HBMEO tijdens een presentatie op de Horecava. Mensen worden graag verrast en geprikkeld.

Lekker spinnen
Een trend die in 2013 gaat groeien is het kattencafé. Je ziet dat mensen steeds meer hun huisdieren met elkaar delen. Het is zelfs ook mogelijk om omringt te zijn met katten in horecagelegenheden. Deze trend is over komen waaien uit Japan, maar moet zich nog nestelen in Nederland. De enige Europese optie bevindt zich in Wenen, genaamd Café Neko (Neko is Japans voor kat.

Absurdisme
Voor de gast kan het niet absurd genoeg. Mensen willen wegvluchten in een droomwereld en verbaasd worden. Volgens Vincent hoeft dat overigens weinig te kosten. Op rommelmarkten kun je met een paar aankopen een groot effect bereiken. Alice in Wonderland is een thema wat mensen graag terug willen zien. Het Andaz Hotel in Amsterdam is met zijn mix-and-match interieur een goed voorbeeld volgens Van Dijk.

Dichtbij huis
Bruine cafés zijn in opkomst. Mensen maken een afweging om thuis café te spelen of in de buurt te blijven. Buurtkroegen worden dus steeds belangrijker. Het gaat om de ervaring waarbij de gast kennismaakt met andere producten die niet te vinden zijn in eigen supermarkt.

Dit is slechts een klein overzicht wat in 2013 volgens HBMEO hotter dan ooit is. Een volledig overzicht is te vinden op de website
Marijn Brok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: