Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam

17 augustus 2015 |
Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam<

Partners in Hospitality en East Village Concepts mogen de tijdelijke invulling van de ruimte in de plint van het oude stadsdeelkantoor van
Westerpark in Amsterdam vormgeven. Beide partijen hebben elkaar in dit pop-up project, genaamd Gustafson, gevonden. De verschillende expertises zijn gebundeld en gaan leiden tot een designplatform waar op een innovatieve manier een tijdelijk horecabedrijf wordt opgezet en gerund.

Spannend concept
In het oude stadsdeelkantoor op de Westergasfabriek opent in 2017 een hotel, de verbouwing hiervoor start echter pas op 1 oktober 2016. Een deel van het pand kwam daardoor ruim een jaar vrij. Deze periode van 1 jaar wil de Westergasfabriek-directie niet onopgemerkt laten: Westergasfabriek viert de ingebruikname van het gebouw door een spannend concept de ruimte te geven om ruim twaalf maanden een onvergetelijk concept neer te zetten. Gustafson gaat 7 september open als 12 maanden ‘work in progress’, de bar en restaurant zijn begin oktober volledig klaar.

Gewoon direct beginnen
Gustafson wordt het schoolvoorbeeld van een onconventionele manier om een horecaruimte te exploiteren. Er zal uiteindelijk gegeten, gedronken en geslapen worden in een inspirerende omgeving met opvallend design. Elvira Wilthagen, één van de initiatiefnemers, licht toe: “Om te beginnen gaan we draaien vanaf het moment dat we de sleutel krijgen. Natuurlijk kun je van te voren alles plannen, bouwen en met een perfect product openen, dat is ook helemaal goed. Wij hebben echter besloten dat we in een pop-up project anno 2015 zo niet meer hoeven te werken. De wereld is gewend aan zaken die nog niet perfect zijn.” De renovatie van Hotel The Neighbour's Magnolia hebben zij ook op die manier gedaan en zo zijn er nog steeds gasten van toen die alles wat in het hotel gebeurt op de voet volgen en steunen.

Frithjof de Waard van Partners in Hospitality vult aan: “Belangrijk is wel dat een aantal basiszaken vanaf dag 1 kloppen zoals goede koffie, beperkte, maar kwalitatieve menukaart, de juiste dranken en cocktails en natuurlijk enthousiast personeel. Daarnaast is het voor ons enorm spannend om samen met gasten, de aannemer en leveranciers te werken aan de opbouw van het project met een echte opening een maand later.”

Verrassend interieurconcept
Vanuit de directie van de Westergasfabriek lagen een aantal hele duidelijke eisen waaraan het project moet voldoen. Frank ter Horst, de andere eigenaar van East Village Concepts, somt op: “Het moest een vernieuwend concept worden dat reuring, beweging en publiciteit veroorzaakt en er moest een mogelijkheid zijn om te slapen. Ook mag de 24-uursvergunning van het terrein gebruikt worden.” Veel voorwaarden, maar die wakkeren de creativiteit alleen maar verder aan. Ter Horst licht toe: “De kunst is om ons interieurontwerp vooral anders te laten voelen dan de overige concepten op het park. We willen op alle vlakken complementair zijn binnen de Westergasfabriek. Men gaat spreken over iets wat zelfs in het verwende Amsterdam bijzonder vooruitstrevend gaat zijn. Interieur en alles wat daarin en omheen gebeurt wordt een uitvergroting van wat wij al jaren testen op ons eigen kantoor”. De eerste resultaten van de gewaagde aanpak en verbouwing zijn in de week van 7 september te zien.

Westergasfabriek Amsterdam
De Westergasfabriek heeft zich in de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot een plek waar cultuur en creativiteit ruimte krijgen. Een belangrijke toevoeging aan het geheel is het hotel dat er wordt gevestigd. Voordat met de verbouwing wordt gestart werkt de Westergasfabriek samen met East Village Concepts en Partners in Hospitality aan een tijdelijk invulling van dit monumentale gebouw. Mark de Kruijk, directeur van de Westergasfabriek: ”Gegeven het track record van deze beide partijen is onze overtuiging dat met de tijdelijke invulling als designpodium, bar, restaurant en pop-up hotel daarmee een nieuwe dynamiek ontstaat bij de Westergasfabriek. Interessant en aantrekkelijk voor de buurt, maar ook voor mensen die voor het eerst kennismaken met de Westergasfabriek.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: