The Lemon Tree wint Hollands Best Delivery 2021

1 februari 2021 | Redactie

The Lemon Tree uit Deventer is de trotse winnaar van Hollands Best Delivery 2021. Chefkok Valentijn Bergers en zijn brigade pakte iedereen in met hun ‘Grand 25’, een chique box met hapjes, die mensen thuis in een handomdraai een echte restaurantbeleving in coronatijd biedt. De juryleden kwamen superlatieven te kort na de spannende battle tijdens Horecava Limited. 

"Een origineel concept, perfect samenspel van smaken, goed op temperatuur, mooie textuur. Maar wat was het spannend", aldus juryvoorzitter en celebrity Pierre Wind. De voorsprong op de nummer twee, Phood Kitchen uit Eindhoven, was minimaal. Eigenaar Timothy Elfring maakte diepe indruk met zijn verse, onbewerkte en biologisch geteelde producten uit de eigen Aqua Urban Farm.

Ook Bart Mentink van organisator La Street Food was sprakeloos. "Via een aquaponicsysteem kweken zij hun eigen groente en vis. De bladgroenten liggen op water. Daarin zwemmen vissen, die met hun mest de planten voeden. Tegelijkertijd zuiveren de groenten het water. Een slimme kringloop met veel voordelen op het gebied van duurzaamheid." Bewonderende blikken kreeg Elfring tijdens de battle ook van buurman en uiteindelijke winnaar Valentijn Bergers. Bergers: "Hoe zij bezig waren, echt fantastisch, wat een mooi concept! Ik had hen ook de overwinning gegund." Bergers’ hart onder de riem richting zijn collega was tekenend voor de sfeer tijdens Hollands Best Delivery. De passie en het onderling respect dropen ervan af.

Vijf porties in dertig minuten

De vijf deelnemers bereidden in dertig minuten vijf porties, voor elk jurylid één, met minimaal één ingrediënt van LA Streetfood. Na de bereiding sprintten ze met het bezorggerecht naar twee gereedstaande fietsers van ChapChap. De koeriers fietsten daarna door de lege hallen van de RAI en bezorgden het gerecht na een kwartier bij de jury. Na uitleg van het concept door de deelnemers mochten Pierre Wind, Marjon Prummel, hoofdredacteur van Misset Horeca, foodie Renco Schipper van restaurant Company Europe, Djurre Aandewiel van Hajé Restaurants & Hotels en Khalid Oubaha van K.O. Company proeven, wikken en wegen. Een zware dobber, alle vijf finalisten scoorden hoge punten. Uiteindelijk waren de verschillen klein. Ron Blaauw maakte het podium compleet met zijn spareribs. "Een smaaksensatie en een fantastische verpakking", aldus de jury. Eetcafé San Blas uit Schin op Geul volgde op de voet met gerookte Limburgse Livar buikspek; Padres Place uit Utrecht sloot de rij met een eervolle vijfde stek.

Bart Mentink: "Als je ziet hoe horecaondernemers binnen no-time kunnen inspringen op de veranderende omstandigheden en hele logistieke eenheden optuigen zonder aan kwaliteit in te boeten, fantastisch gewoon. Ik ben blij dat we hen in samenwerking met Horecava een podium hebben kunnen bieden. Natuurlijk een beetje surrealistisch in lege hallen en met inachtname van alle RIVM-maatregelen, maar de ambiance was geweldig." Ook dankzij Tante Roosje, het nostalgische café aan het Rembrandtplein in Amsterdam, dat de echte horecasfeer er echt in bracht. "Cafés zijn het hardst getroffen door de coranacrisis. Dat uitgerekend zo’n café belangeloos meedoet, hier een DJ-booth neerzet en champagneflessen ontwikkelt met eigen logo en die van de Horecava, zegt veel over de daadkracht en solidariteit van de branche."

Ondanks het succes hoopt hij dat Hollands Best Delivery een eenmalig evenement blijft en de Horecava volgend jaar weer fysiek plaatsvindt. ‘Dat betekent dat corona de wereld uit is en iedereen in horecabranche weer gasten kan ontvangen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: